Hieronder het uitlijn rapport, er zijn wel een paar kanttekeningen bij: omdat ik ooit al het camber achter stelbaar had gemaakt, zijn er bij mijn auto twee stelmogelijkheden aan de achterkant; camber en sporing welke ook iets aan het camber doet. Dat was een erg arbeidsintensieve klus (heb het meeste stelwerk ook zelf gedaan, de meester keek toe
) en het was belangrijker dat de sporing en de rijlijn goed stonden tov het verschil in camber tussen links en rechts. Die 0.19 verschil zou ik niet gaan merken werd mij verzekerd.
Ten tweede zat de linker stuurstang voor vastgeroest..... goedkope spidan stuurstang die ik 4 jaar terug heb gemonteerd.
Ook stond vóór de hele operatie mijn stuur iets scheef, maar nu is het eindresultaat dat de wielen en het stuur goed staan ondanks dat de -0.40 officieel niet goed is (staat er om die reden ook in het rood). En de resterende 0.2mm zou ook niet merkbaar zijn. En dat idee heb ik ook nu.
De andere vraag welke rubbers het meest versleten zijn is lastig te antwoorden, visueel leken ze nog heel aardig, maar de rij-ervaring nu bewijst het tegendeel. En ik denk dat de 3 rubbers in de bovenste draagarm (de ronde buis in J-vorm) het meeste doen qua camber. Maar om die te vervangen moet het subframe er onder uit, en als je dan toch bezig bent, kun je het beter goed doen. (Of accepteren dat het zo is zoals het is).
Maar gisteren werd ook duidelijk met de meetwaarden dat het achterwiel meer negatief camber krijgt bij inveren, en tegelijkertijd meer uitspoor. Dat is ook logisch als je een bocht rijdt dat het buitenwiel een scherpere hoek moet maken tov het wegdek om zo goed grip te behouden, en het hogere uitspoor zorgt ervoor dat de auto mooi over de bochtstraal rolt.
Nadeel is dat bij hoge belasting (kofferbak helemaal vol) er ook meer uitspoor onstaat. Dit is nadelig voor de stabiliteit maar wordt weer deel opgeheven door het hogere negatieve camber. Een negatief camber zorgt voor betere rechtuitstabilieit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).