ruiten sproeier gaat constant aan bij aanzetten ruitenwisser

ErikEuv
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

ruiten sproeier gaat constant aan bij aanzetten ruitenwisser

· 
Posted: 15.09.2021 - 09:20  ·  #1
Vandaag iets raars gemerkt in de Volvo V70 uit 2006. Normaal gebruik ik de automatische regensensor om de ruitenwisser aan te zetten. Maar nu dacht ik ik zet hem handmatig aan.
Een tikje naar beneden op de langzame stand. Toen ging de ruitensproeier constant aan. Oke wat heb ik verkeerd gedaan? Nog een keer en ook verder naar de andere standen (naar beneden) Ruitensproeier bleef constant spuiten. Op die manier gaat het hard met de vloeistof. Standje naar boven werkt wel normaal (dan sproeit hij ook). Weet iemand hoe dit kan? Is dit bij andere auto's ook zo? Of zit er ergen een storing? Ik hoor het graag.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: ruiten sproeier gaat constant aan bij aanzetten ruitenwisser

· 
Posted: 15.09.2021 - 09:29  ·  #2
Is de hendel niet naar je toe getrokken, en wellicht in die positie vast blijven zitten? Als ik het me goed herinner moet je het hendeltje richting het stuur trekken om te sproeien toch? Duw de hendel eens richting de voorruit, zien of hij dan ophoudt. Zo niet, dan is er wellicht ergens kortsluiting opgetreden, bijv. in de hendelcontactjes.
Mocht je dit niet snel kunnen oplossen, dan moet je wel even de zekering eruit halen (als die er is, vast wel, maar soms gecombineerd met andere zaken, dus even goed lezen in het boekje of het zekeringsdeksel), of het stekkertje losmaken op het ruitensproeierpompje, want het lijkt me niet goed voor het pompje om zonder vloeistof te blijven draaien.
ErikEuv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2021 - 13:28  ·  #3
Gisteren moest de auto voor een kleine beurt en de garage was het ook al opgevallen. Hij zei idd dat waarschijnlijk de hendel stuk is. Heb nog even gekeken of de hendel naar voor of achteren kon maar dat was niet het geval. Zal eerst eens kijken of ik die hendel er makkelijk uit kan krijgen. Dan goed schoonmaken en weer terug plaatsen. Kijken of dat helpt. Anders op zoek naar een andere hendel. Dank in ieder geval voor je reactie.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2021 - 13:47  ·  #4
Zou geen probleem moeten zijn. Het komt vaker voor met de andere hendel, die van de richtingaanwijzer. Daar is het vaak een kwestie van schoonmaken en iets terugbuigen van de contactjes. Vervangen zou ook niet erg moeilijk moeten zijn. Zorg dan wel dat je dezelfde hendel vindt met alle opties (draaiknop, regensensor etc).
ErikEuv
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2021 - 13:51  ·  #5
Kan ik op dit forum ook ergens een montage handleiding vinden. Was al even aan het zoeken maar kan zo snel niks vinden. Heb nog niet op youtube gekeken. Dat zou mijn tweede zoektocht zijn ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0