Quote door Laplander
Neem aan dat dit dus ook voor mijn auto geld, echter zal software laden wel met Vida moeten. Zit de software in Vida?
Bij mijn weten kan je met de illegale / hobbyversie van VIDA geen software laden, dat kan alleen met de officiële versie bij de dealer of specialist met licentie. Of met Vdash, ook tegen betaling.
Qua multimeterverkenning: ik zou toch eerst eens op zoek gaan naar bekabeling of bekabelingsbescherming die beschadigd is, vooral in de buurt van die lamp en ruitenwisservloeistofreservoir / tussen CEM en rechtervoorzijde auto. Wellicht is er iets doorgesleten op een punt waar de bedrading aanligt tegen de motor (die trilt, zorgt voor slijtage - bij mijn auto moest ik bijv. een kabelboom vrijhouden van het oliefilter door die uit de buurt te trekken met wat tiewraps), of bij een doorvoerpunt richting het interieur, of bijv. klem komen te zitten bij het motorkapscharnier of het ruitenwissermechaniek, of doorgesmolten omdat die aanligt tegen iets wat heet wordt...). Ik zou beginnen bij het onderdeel (bijv. het pompje) en de bedrading volgen richting CEM.
Maar als je meten wilt, dan zou ik beginnen bij de zekering(en) voor die koplamp en/of ruitenpisserpompje, en meet of daar spanning op staat / stroom loopt als de auto in rust is (kan je - afhankelijk van het type zekering - direct meten op de metalen puntjes die boven uit de zekering steken, op de hoekjes). Maar goed, mocht je daar iets meten, dan weet je nog niet waar in de kring er contact gemaakt wordt tussen voeding (+) en carrosserie (-), dus of je daar veel mee opschiet is maar de vraag. Dat er stroomt loopt en spanning is, weet je eigenlijk al omdat het spul werkt terwijl dat niet zou moeten.
Als je verder wilt zoeken zal je een bedradingsschema moeten pakken (link:
https://www.matthewsvolvosite….p?t=103981) om te weten welke kabeltjes + en - zijn en te bekijken waar de bedrading van koplamp en ruitenpisserpompje elkaar wellicht kruisen. Wellicht maken ze gebruik van dezelfde zekering of massa-aansluiting. Ik kom er niet goed aan uit eerlijk gezegd... ik kan wel enigszins wat volgen maar om op basis van het schema vast te stellen waarom koplamp (welke lamp? of allemaal? stadsverlichting = parkeerlichtje of dimlicht?) en ruitenpisserpompje (alleen voorruit of ook lampensproeier?) samen blijven draaien, da's lastig. Met veel zoeken kom ik als leek wel enigszins in de buurt van wat waarop zit aangesloten, maar het echt doorzien is een tweede.