Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2147
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 27.03.2025 - 19:01  ·  #31
Top man ! Enig idee wat dat smelten veroorzaakt had zodat het je niet nog eens overkomt ?
Laplander
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 27.03.2025 - 19:31  ·  #32
Ik heb niks kunnen vinden, ik had wel een foutmelding dat de niveauregeling van een koplamp kortsluiting had (zou natuurlijk ook goed kunnen dat dat door de gesmolten stekker op de CEM kwam). De rechterkoplamp vertrouwde ik niet vanwege een half gesmolten stekker (en glas was dof) dus daar heb ik een nieuwe in gezet. Linker koplamp en bedrading bekeken, maar niks geks gevonden. Volgens ETS1 zou het goed kunnen dat er toch vocht in de stekker is gekomen wat is gaan corroderen en door hoge weerstand daardoor te heet is geworden, blijkbaar gebeurd dat een enkele keer bij deze auto’s. Iniedergeval houd ik het de komende tijd goed in de gaten en haal ik die stekker zo af en toe eens los, je kan er net bijkomen vanaf onder het dashboard.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4502
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 28.03.2025 - 08:45  ·  #33
Ik denk dat je wel even moet kijken hoe daar vocht bijgekomen is. Wellicht zit de afwatering van je paravaan onder de voorruit verstopt en drupt het daar naar binnen, of heb je vocht onder de mat (bijv. door verstopte afwatering airco of dakraam) wat voor een vochtige omgeving zorgt (beslagen ramen?).
Vochtintrede is vaak niet makkelijk te vinden want het komt bijna altijd ergens anders vandaan dan waar het zich ophoopt en 'de weg naar boven' is vaak niet makkelijk te volgen, maar dit probleem kan zich ofwel over heel lange tijd hebben opgebouwd (waardoor je je geen zorgen zou hoeven maken dat het weer gebeurt), of het kan iets zijn wat in korte tijd is gebeurd en als je dan de oorzaak niet wegneemt ben je binnenkort weer aan de beurt.
Laplander
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 28.03.2025 - 16:51  ·  #34
Ik heb de paravan goed bekeken, zit goed geïnstalleerd en afwatering zit niet verstopt en dakraam heb ik niet. Deksel boven de ECM sluit ook goed af (nu wel iniedergeval) en de rubber ring in het deksel ziet er ook goed uit. Ook geen koelvloeistof lekkage binnen. De airco en aanjager afwatering heb ik nog niet bekeken, maar aangezien ik geen natte vloer heb lijkt me dat geen probleem. Ik heb iniedergeval geen natte matten of beslagen ramen, nooit geen last gehad van zichtbare vocht in de auto. Dus tsja, zeg het maar.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2147
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 28.03.2025 - 17:29  ·  #35
je voorruit zit nog goed vast neem ik aan ?
Laplander
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 28.03.2025 - 20:37  ·  #36
Die lekt niet nee volgens mij.
Laplander
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

 · 
Posted: 05.04.2025 - 20:43  ·  #37
Ondertussen doet de auto het weer hartstikke prima, geen problemen meer gehad vwb de originele klacht. Ik heb nog nog een paar keer de bruine stekker bekeken van binnenuit de auto en de omgeving van de CEM gecontroleerd op vocht, maar niks geks kunnen ontdekken.

Ik had nog wel zo af en toe de anti skid melding in beeld, ook nadat ik de klokring voor een ander 2e hands exemplaar had vervangen. Ik had dus het vermoeden dat de ‘nieuwe’ klokring het onjuiste onderdeelnummer had (non-DSTC auto) of ook gewoon niet goed net als mijn originele. Inmiddels ben ik er achter dat de SAS communicatie / ID config fout wel weg waren, calibratie was dus toch ook gelukt (en voor future reference klokring onderdeelnummer 30798167 pastte dus toch wel op mijn ‘06 V70N facelift).

Ipv de SAS fout had ik nu echter foutcode 0133 “remdruksensor 2 te laag” in de BCM zitten, hoe verzin je het.. Na wat googelen blijkt dat je door een kapotte sensor ook de anti skid foutmelding kan krijgen. Even de live data bekeken en inderdaad sensor 2 had een behoorlijk afwijkende waarde. Stekkers nog even omgezet tussen sensor 1 & 2 om zeker te weten dat het om een sensor zelf ging (en niet bedrading bijvoorbeeld) en om uit te vinden welke sensor ‘sensor 2’ is. Daarna bijna een hersenschudding opgelopen doordat ik achterover van m’n stoel viel toen ik er achter kwam wat zo’n sensor kost. Dus, 2e hands van de sloop een nette complete hoofdremcilinder van een DSTC auto op de kop getikt voor €30 met 2 sensoren, oude voor de ‘nieuwe’ sensor vervangen en foutmelding in de BCM en op het dashboard verdwenen. Live data van de druksensor laat ook weer normale waarden zien dus probleem opgelost. Nog wel heel even aankijken of de anti skid melding echt niet meer terugkomt, maar ik heb goede hoop.

Het lijkt er dus verdacht veel op dat dit topic daadwerkelijk opgelost is ;).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0