Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

Laplander
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

· 
Posted: 21.02.2025 - 13:26  ·  #1
Vreemde klacht met mijn V70N van 2006. Ruitenwisservloeistofpompje blijft continu lopen en stadsverlichting blijft branden, heb de massakabel er afgetrokken omdat ik een brandlucht rook. Had de laatste tijd wel het idee dat de ruitenwisserpomp weinig druk had, misschien gerelateerd. Ook was de accu van de week een keer helemaal plat, zal er ook wel wat mee te maken hebben. Ik heb er een nieuwe in gezet aangezien de ANWB zei dat deze ook slecht was. Verder er ook nog een andere linker spiegel op gezet omdat van de oude het kapje weggewaaid was en het goedkoper was om een andere 2e hands spiegel in de goeie kleur op te zetten.

Iemand een idee? Kan de auto nu ook niet uitlezen aangezien ik een brandlucht ruik als ik de massakabel aansluit.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Ruitenwisserpompje op hol en stadsverlichting blijft branden

· 
Posted: 21.02.2025 - 15:30  ·  #2
Met massakabel bedoel je de kabel van de minpool van de accu? Ik vraag maar even na want er zijn ook andere massa-aansluitingen voor deelcircuits.
Je zal dus ergens een pluskabel hebben die contact maakt met massa, mogelijk dicht genoeg bij de accu om niet eerst via een zekering te lopen, anders was die er wel uitgefikt in plaats van een kabeltje of onderdeel (bijv. print of component) wat zo heet wordt dat het verbrand gaat ruiken. Tenminste, ik ben geen expert maar stroom neemt toch (net als water?) de weg van de minste weerstand?
Aangezien pompje bleef lopen en de stadsverlichting brandde, liep daar dus stroom in dat circuit, zonder dat de schakelaar die die elementen aanstuurt, de kring sloot. Dus ik zou het in die buurt zoeken, bijv. de kabelboom in de linker voorzijde van de auto. Bij de V70n zit het ruitenpisserreservoir voor het linker voorwiel. Je kan erbij door de wielen naar rechts te draaien en dan de wielkuip aan de voorzijde losmaken. Of het wiel afnemen om meer ruimte te hebben. En evt. de koplamp eruit halen, dan kan je ook meer zien. Mogelijk moet je de zwarte mantel openmaken of kan je aan de buitenkant zien/ruiken waar het heet geworden is.
Om gericht te diagnosticeren moet je wel een expert zijn, maar om enigszins gericht visueel te zoeken kan je zelf best een hoop doen. Wiring diagrams zijn online (en in vida?) wel te vinden, maar dat wordt al gauw lastig - tenminste, ik kan er voor mijn 32 jaar oude motorfiets (dus doodsimpel) net aan uit en dat is een stuk simpeler dan een auto.
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 21.02.2025 - 17:27  ·  #3
Quote door Bolbo

. Bij de V70n zit het ruitenpisserreservoir voor het linker voorwiel. Je kan erbij door de wielen naar rechts te draaien en dan de wielkuip aan de voorzijde losmaken. Of het wiel afnemen om meer ruimte te hebben. En evt. de koplamp eruit halen, dan kan je ook meer zien.

Bij mijn V70 (2005, dus een N) zit het reservoir voor het rechter voorwiel (dus aan de pasagierskant uitgaande van een links gestuurde auto)... En met deze opsomming lijkt het me een stuk gemakkelijker om de voorbumper er even af te halen. Is niet veel werk, zie YouTube
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.02.2025 - 18:42  ·  #4
Bedankt voor de tips. Zou het probleem ook in een regeleenheid kunnen zitten? CCM bijvoorbeeld? Begrijp dat die ook de ruitensproeierpomp en ruitenwissers aanstuurt. Wat dat dan weer met de verlichting te maken heeft weet ik niet.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 22.02.2025 - 00:46  ·  #5
Heb ik enkele jaren terug ook gehad.
Bij mij was het vervuiling in de knipperlicht hendel aan de stuurkolom.
Deze zelf open gemaakt en met alcohol gereinigd en sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Hopelijk is het voor jou ook zo simpel, succes!
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.02.2025 - 17:58  ·  #6
Accu is ondertussen weer een paar keer leeg geweest dus even lekstroom gemeten, bijna 6 ampere.. Niet best. Om en om de zekeringen er uit getrokken, maar had geen effect, ik moet dus verder zoeken. Verder auto ook nog uitgelezen en deze fouten gevonden. Die luchtkwaliteitssensor heb ik al eens eerder gezien en ziet er al heel lang in. De ABS fout zit er de laatste tijd steeds vaker in, is wel te resetten, maar komt zo weer terug. Als ik ga rijden is de melding vaak weer weg.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.02.2025 - 20:58  ·  #7
Ik kwam overigens nog tegen dat je eigenlijk wel ongeveer 10-15min moet wachten voor een juiste meting, dit vanwege verscheidene systemen die zichzelf tegen die tijd pas uitschakelen. Betekend dat dat je alle zekeringen om en om moet trekken met alle deuren dicht? Dat geeft namelijk nogal een aantal fysieke uitdagingen ;). Ik heb overigens ook nog even de stekker van de (aftermarket?) parkeersensoren- en de trekhaak module getrokken, maar dat had ook geen effect in de gemeten lekstroom.

Verder heb ik nog even zitten neuzen in de schema’s, ik ben niet heel bedreven in de schema’s van Volvo dus wellicht kunnen jullie meedenken. Aangezien ruitenwisservloeistof pompje bleef lopen en mistlampen voor aan bleven staan met sleutels uit de auto ben ik op zoek naar een gemene deler, bijvoorbeeld de CEM (zie schema’s). Ik heb nu zekeringen om en om getrokken, maar zie ik goed dat de CEM zijn voeding via 3 zekeringen krijgt? 11E1, 11E4 & 11E5, dus alle 3 trekken en lekstroom meten? En, begrijp ik goed dat de CEM zelf systemen kan aansturen? Er staat dus altijd 12V op de CEM ook al is de auto uit?
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 01.03.2025 - 16:11  ·  #8
De laatste boordcomputer blijft zeker nog 10 minuten aan nadat je de motor hebt af gezet.
Als je zekeringen gaat trekken, dan kun je natuurlijk wel communicatie verstoringen terugvinden. Wanneer 2 modules met elkaar praten maar jij er ééntje uitzet door de zekering los te trekken.
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 08:21  ·  #9
Ik snap het ja, die 2 ABS communicatiefouten zijn ook te resetten inderdaad. De ABS fout die er vaker in zit en waardoor de melding “Anti Skid Service” en “Anti skid tijdelijk uitgeschakeld” in beeld komt was nu niet zichtbaar. Dit komt denk ik door de fout “SAS Stuurhoeksensor eenheid, stuuruitslaghoeksensor interne storing” code 000E die ik er af en toe in zie zitten als de melding op het dashboard aan staat. Zoals gezegd komt deze af en toe aan en gaat altijd weer uit als ik ga rijden.

Ik begrijp na wat speurwerk op het forum dat dit probleem waarschijnlijk zit in de sleepring in het stuur, deze staat dus op de planning om vervangen te worden. Nu is echter het probleem van de lekstroom wel een apart probleem en daar moet ik nog verder in duiken.
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 13:58  ·  #10
Vwb de anti skid fout, ik heb deze sleepring gevonden met Onderdeelnummer: 30710945, zie foto’s. Kan iemand zeggen of dit past op mijn auto? V70n 2006 2.4 (of 2.5?) 140PK versie met automaat.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 23:01  ·  #11
lees deze eens: topic.php?p=249265#real249265
anders zie bijlage

Selected quotes for multi-quoting:   0