Ruitenwissers armen

Wouter S80
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Ruitenwissers armen

· 
Posted: 31.07.2023 - 13:58  ·  #1
Hallo , sinds kort staat er wat water in de voetenruimte van de passagiers kant . Ik verdenk de airco afvoer of de afvoer onder de paravaan . Om de paravaan te verwijderen moeten de ruitenwissers eraf . Zitten dus muurvast op het rondsol . Iemand een idee om ze er af te krijgen ? Volvo S80 , 2000 , geen schuifdak .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: Ruitenwissers armen

· 
Posted: 31.07.2023 - 14:13  ·  #2
Ik had een poelietrekker om ze er af te draaien, zat bij mij ook muurvast de eerste keer.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 14:16  ·  #3
Is het geen koelvloeistof? Want dan is je kachelradiator lek.

Even in sprayen met een kruipolie helpt al. Met een poelietrekker zal je de ruitenwisser armen sowieso wel los krijgen. Wat ook vaak helpt is kleine bewegingen links/rechts maken met de arm omhoog.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 15:33  ·  #4
Kruipolie/IMAL (paar dagen laten intrekken) i.c.m. een poelietrekker?
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 16:18  ·  #5
Met een poelietrekker komt die arm echt wel los. Mocht je gaan willen wrikken heb je meer kans op bijkomende schade aan het mechaniek dus dat zou ik niet direct aanraden.
Bij HBM heb je ze al vanaf €8,-
Wouter S80
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 17:18  ·  #6
Dank voor de tips . Het is geen rode koelvloeistof, niet zoet . Het is water en komt in de uiterste hoek bij de deur naar beneden .
Wouter S80
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 17:51  ·  #7
Als de paravaan er af is , zit de afvoer van de paravaan in de hoek ? En waar komt de afvoer uit ?
steinenj

Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 18:52  ·  #8
Als je geen trekker hebt, wil het met een waterpomptang ook nog wel eens lukken (een kant van de mond op de as, en de andere onder de ruitenwisserarm)
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.07.2023 - 23:32  ·  #9
Quote door Wouter S80

Als de paravaan er af is , zit de afvoer van de paravaan in de hoek ? En waar komt de afvoer uit ?

Ik meen tussen je spatbord en het plastic binnenscherm.
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 01.08.2023 - 13:45  ·  #10
Had je last van de lekkage tijdens de hevige buien? Ik had gisteren ook wat water in de voetenruimte van de passagierskant, en heb het bij mn vorige ook een keer gehad. Ik ga ook de paravan losmaken en de ruimte eronder schoonmaken. Daarna de aansluiting tussen de opening voor de aanjager en paravanbak van een kitrandje voorzien (indien nodig). Ten slotte ga ik dit ding boven die opening monteren: https://www.rendcarparts.nl/vo…/RD8693157 om te voorkomen dat water vanaf het raam rechtstreeks de aanjager indruppelt.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.08.2023 - 22:16  ·  #11

Ten slotte ga ik dit ding boven die opening monteren: https://www.rendcarparts.nl/vo…/RD8693157 om te voorkomen dat water vanaf het raam rechtstreeks de aanjager indruppelt.

Die past alleen op een XC90. Ik wilde deze ook op een XC70 met hetzelfde probleem monteren en dacht dat met een kleine aanpassing aan de kap het pas te maken was. Helaas, het gaat echt niet passen, de ruimte tussen de kunststofrand die om de HVAC-luchtinlaat zit en de paravaan/ruit is te klein. Bespaar je het geld. Ik heb uiteindelijk een plaat aluminium met enkele opstaande stripjes een millimeter of 10 boven de kunststofinlaatrand kunnen schroeven. Probleem opgelost.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 01.08.2023 - 22:43  ·  #12
Quote door Musicus

Met een poelietrekker komt die arm echt wel los. Mocht je gaan willen wrikken heb je meer kans op bijkomende schade aan het mechaniek dus dat zou ik niet direct aanraden.
Bij HBM heb je ze al vanaf €8,-

Pas op dat je met wrikken en van rechts naar links bewegen de gekartelde rand op het asje niet beschadigd. Dan pakt namelijk later de ruitenwisserarm niet meer goed op het asje en krijg je speling.
Ik heb het zo gedaan. Eerst het boutje eraf gedraaid en daarna het asje goed met WD40 ingeweekt. Paar dagen laten intrekken en kort voor demontage weer een keer sproeien met WD40.
Ik had zo'n ruitenwisserarm trekker van ome Alie: https://s.click.aliexpress.com/e/_DlwbU15 Daarmee ging het prima.
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 15.08.2023 - 11:43  ·  #13
Quote door lerren

Ten slotte ga ik dit ding boven die opening monteren: https://www.rendcarparts.nl/vo…/RD8693157 om te voorkomen dat water vanaf het raam rechtstreeks de aanjager indruppelt.

Die past alleen op een XC90. Ik wilde deze ook op een XC70 met hetzelfde probleem monteren en dacht dat met een kleine aanpassing aan de kap het pas te maken was. Helaas, het gaat echt niet passen, de ruimte tussen de kunststofrand die om de HVAC-luchtinlaat zit en de paravaan/ruit is te klein. Bespaar je het geld. Ik heb uiteindelijk een plaat aluminium met enkele opstaande stripjes een millimeter of 10 boven de kunststofinlaatrand kunnen schroeven. Probleem opgelost.

Dank voor de tip, ik had hem al besteld... het past niet perfect (verre van), maar ik heb hem wel passend gekregen met een dremel en een fohn. Evengoed zou ik dit ook niet aanraden aan anderen. Beter is het om creatief aan de slag te gaan met een stuk kunstof (grote PVC pijp met een diameter van formaat riool ofzo) of met aluminium plaat.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.08.2023 - 17:43  ·  #14
Wat een toeval dat dit topic nu voorbij komt. Ik heb ook al een aantal jaren dit probleem bij harde regen. Ik heb hier jaren geleden al naar gezocht ik kwam toen dit topic tegen met deze oplossing Zoiets ga ik ook doen. https://www.swedespeed.com/thr…ll.646158/

Ook ga ik kit aanbrengen op een vergelijkbare manier van dit filmpje. https://www.youtube.com/watch?…l=AVGarage

Ik wilde van de week er mee aan de gang gaan. Maar had inderdaad ook mijn twijfels of dat de ruitenwissers er makkelijk af zouden gaan. Ik hen toen deze ruitenwisser verwijderaar besteld. Op 6 augustus besteld, 14 augustus al binnen. https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2023 - 19:32  ·  #15
Ik heb er na 4 jaar nog niks aangedaan. Elke keer als het zich voordoet denk ik nu ga ik het doen en dan is het weer maanden geen probleem. Ik heb ook het idee dat het door het verteerde schuimrubber lekt dat tussen onderkant chassis auto en de opening naar de fan zit. Als in de motor zou lekker zou toch het afvoerslangetje op zijn minst vochtig moeten zijn? Dat is bij mij niet het geval.

Als ik mij er toe kan zetten ga ik het volgende doen:
- schuim eruit en compriband ertussen
- misschien een kapje erover maken
- alle naden kitten
- beetje butyl is u-vormige strip ruit en parafan, die sluit ook niet goed meer af.

Selected quotes for multi-quoting:   0