Quote door Wakkerewilly
@ noob,
De kortste remweg bereik je nog altijd zelf door zonder ABS dicht tegen de blokkeergrens van de wielen te remmen.
Daar is echt geen discussie over mogelijk.
De paar keer dat ABS met remvoet kietelde waren geen nood situaties. Dat gebeurde bij zeer lage snelheid.
Ook tijdens winters met weinig sneeuw rijd ik op winterbanden grip houden is beter dan het ABS aan het werk te zetten.
Je theorie is mooi, de praktijk een andere…
Als iemand een noodstop moet maken dan trapt ie de rem hard in zonder de tijd of op dat moment het besef te hebben dat hij/zij tegen de grens van blokkeren moet remmen om slippen te voorkomen.
(Hoe doe je dat überhaupt? Hoe/Wanneer weet je vooraf dat je wielen of een wiel gaat blokkeren?)
Het ‘grappige’ is dat de industrie er achter kwam na de introductie van ABS dat bestuurders in het algemeen (we kenden allemaal de noodzaak van pompend remmen) zelfs niet eens hard genoeg rem(d)en waarop men dat eerder genoemde brake assist heeft bedacht dat detecteert of er sprake is van een noodstop en dan ism het ABS een maximale vertraging realiseert.
Ik kan me nog goed herinneren hoe de eerste motorfietsen (rij zelf ook) uitgerust werden met ABS en dat toen ook een dergelijke discussie op de diverse motorfora ontbrandde.
Welke instantie die het onderzocht weet ik niet meer maar ik weet wel nog dat bij het testen herhaald bleek dat een zeer ervaren en bedreven motorcoureur op een non-ABS uitgerust motor een langere remweg had dan de spreekwoordelijke drie dagen rijdende ouwe zak met een ABS uitgeruste motor.
Uiteraard zijn er scenario’s denkbaar waar ABS tegenwerkt qua remafstand maar in het algemeen is het een bewezen extra veiligheid waarmee je bij fors remmen de controle over je voertuig behoud.
Dat je heel terecht het adagium aanhaalt dat voorkomen beter dan genezen is, is uiteraard helemaal waar.
(En dan heb je dat stumperhulpje alleen mogelijk nodig voor een noodstop)