Rutsch Sicherung

Oftewel de anti slip regeling

 
 
 
 
 
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 59
Berichten: 671
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 12:26  ·  #16
Toch kan de oorzaak van de problemen bij ABS en anti-skid storingen ook reuze meevallen hoor.
Ik had laatst ook, tot mijn grote schrik, een kerstboom aan lampjes die hiermee verband hielden op mijn dashboard. Uiteindelijk bleek het slechts te gaan om een defecte ABS-sensor op een voorwiel. Sensortje vervangen (ik dacht iets van 2 tientjes) en alle problemen waren opgelost.

In mijn geval werkte de Cruise Control overigens ook niet meer.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 12:27  ·  #17
@ noob,

De kortste remweg bereik je nog altijd zelf door zonder ABS dicht tegen de blokkeergrens van de wielen te remmen.
Daar is echt geen discussie over mogelijk.

De paar keer dat ABS met remvoet kietelde waren geen nood situaties. Dat gebeurde bij zeer lage snelheid.
Ook tijdens winters met weinig sneeuw rijd ik op winterbanden grip houden is beter dan het ABS aan het werk te zetten.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 12:31  ·  #18
Fijn voor je dat het meeviel Kuip.
Ik was even benieuwd naar de horror verhalen die er ook zijn.

Op dit moment is er nog een andere V70 op het forum met ABS/anti slip problemen die niet wil luisteren.
Ben wel benieuwd hoe dat afloopt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3896
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 12:43  ·  #19
Quote door Wakkerewilly

@ noob,

De kortste remweg bereik je nog altijd zelf door zonder ABS dicht tegen de blokkeergrens van de wielen te remmen.
Daar is echt geen discussie over mogelijk.

De paar keer dat ABS met remvoet kietelde waren geen nood situaties. Dat gebeurde bij zeer lage snelheid.
Ook tijdens winters met weinig sneeuw rijd ik op winterbanden grip houden is beter dan het ABS aan het werk te zetten.

Probleem is dat dat theoretisch misschien lukt in optimale omstandigheden en met opperste concentratie. In 99,99% van de gevallen zal in het echte leven de auto zonder ABS het afleggen tegen een auto met ABS (ook met Wakkerewilly achter het stuur). Zeker als een auto b.v. brake assist heeft (wat Volvo volgens mij zo'n beetje standaard had al vanaf eind jaren '90).

Verder heb ik nog nooit een airbag of gordels nodig gehad, maar ik vind het fijn dat het er op zit...
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 16:15  ·  #20
Voorlopig nog weinig inzicht in de kosten om de stumper hulpjes zoals je ze noemt te repareren Willy. 🤣🤣

En bedankt voor je lieve DM berichtje 😘
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3896
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 17:43  ·  #21
Quote door martijn-a

Voorlopig nog weinig inzicht in de kosten om de stumper hulpjes zoals je ze noemt te repareren Willy. 🤣🤣

En bedankt voor je lieve DM berichtje 😘


Heb jij ook eentje gehad? :lol:
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 18:00  ·  #22
Quote door martijn-a

Voorlopig nog weinig inzicht in de kosten om de stumper hulpjes zoals je ze noemt te repareren Willy. 🤣🤣

En bedankt voor je lieve DM berichtje 😘


De stumper hulpjes?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 18:08  ·  #23
Blade,

Dat is de verzamelnaam voor alle elektrukerij om al die woeste PK"s in toom te houden wanneer de bestuurder meer verstand heeft van gas geven dan van sturen.
Bij flink wat auto's in het 500PK plus segment kun je traction controle, ABS, BAS etc. met een druk op de knop gewoon uitschakelen.
Terug in de tijd met een druk op de knop.
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 18:50  ·  #24
Hoi, die melding heb ik ook gehad. ETS heeft abs unit erbij gezocht en die opnieuw gesoldeerd, prijzen staan op zijn website.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 19:29  ·  #25
Quote door Wakkerewilly

Blade,

Dat is de verzamelnaam voor alle elektrukerij om al die woeste PK"s in toom te houden wanneer de bestuurder meer verstand heeft van gas geven dan van sturen.
Bij flink wat auto's in het 500PK plus segment kun je traction controle, ABS, BAS etc. met een druk op de knop gewoon uitschakelen.
Terug in de tijd met een druk op de knop.


Eerlijk gezegd denk ik dat hele trukendoos nodig is om de veiligheid van de overige weg gebruikers een beetje te waarborgen omdat de betreffende bestuurder eerder bezig is met allerhande zaken anders dan het autorijden an-sich....
Als je gewoon bezig bent met autorijden als je aan het autorijden bent, ben je al die snufjes ook niet nodig. :P :lol:
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 19:53  ·  #26
Quote door Wakkerewilly

@ noob,

De kortste remweg bereik je nog altijd zelf door zonder ABS dicht tegen de blokkeergrens van de wielen te remmen.
Daar is echt geen discussie over mogelijk.

De paar keer dat ABS met remvoet kietelde waren geen nood situaties. Dat gebeurde bij zeer lage snelheid.
Ook tijdens winters met weinig sneeuw rijd ik op winterbanden grip houden is beter dan het ABS aan het werk te zetten.


Je theorie is mooi, de praktijk een andere…
Als iemand een noodstop moet maken dan trapt ie de rem hard in zonder de tijd of op dat moment het besef te hebben dat hij/zij tegen de grens van blokkeren moet remmen om slippen te voorkomen.
(Hoe doe je dat überhaupt? Hoe/Wanneer weet je vooraf dat je wielen of een wiel gaat blokkeren?)

Het ‘grappige’ is dat de industrie er achter kwam na de introductie van ABS dat bestuurders in het algemeen (we kenden allemaal de noodzaak van pompend remmen) zelfs niet eens hard genoeg rem(d)en waarop men dat eerder genoemde brake assist heeft bedacht dat detecteert of er sprake is van een noodstop en dan ism het ABS een maximale vertraging realiseert.

Ik kan me nog goed herinneren hoe de eerste motorfietsen (rij zelf ook) uitgerust werden met ABS en dat toen ook een dergelijke discussie op de diverse motorfora ontbrandde.
Welke instantie die het onderzocht weet ik niet meer maar ik weet wel nog dat bij het testen herhaald bleek dat een zeer ervaren en bedreven motorcoureur op een non-ABS uitgerust motor een langere remweg had dan de spreekwoordelijke drie dagen rijdende ouwe zak met een ABS uitgeruste motor.

Uiteraard zijn er scenario’s denkbaar waar ABS tegenwerkt qua remafstand maar in het algemeen is het een bewezen extra veiligheid waarmee je bij fors remmen de controle over je voertuig behoud.
Dat je heel terecht het adagium aanhaalt dat voorkomen beter dan genezen is, is uiteraard helemaal waar.
(En dan heb je dat stumperhulpje alleen mogelijk nodig voor een noodstop)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 20:27  ·  #27
Alles staat en valt met training en ervaring.
Onervaren bestuurders zijn waarschijnlijk beter af met ABS.
Een van de gebreken aan het oorspronkelijke ABS was dat bestuurders niet hard genoeg remden om het te activeren.
Daarom werd ABS uitgebreid met BAS om voluit remmen te bereiken.

ABS is ouder dan veel mensen zich realiseren. Het werd ruim zestig jaar geleden geïntroduceerd bij verkeersvliegtuigen.
De eerste personen auto met ABS was de Mercedes S klasse in 1980.

Geef bestuurders die plezier hebben in het zelf beslissen wat ze met vier wielen doen die gelegenheid.
Dat zijn de mensen die over de vaardigheden beschikken dat te doen.
Dat hebben de fabrikanten van wat voor het gemak super cars worden genoemd begrepen.
Bij de auto's kan de bestuurder er voor kiezen ABS etc. met een druk op de knop uit te schakelen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3896
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 20:45  ·  #28
Het grootste gevaar is nog altijd zelfoverschatting...
Ik durf de weddenschap wel aan hoor, jij in je V70 zonder je 'stumper hulpjes', ik met..
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 31.08.2021 - 21:00  ·  #29
Volgens mij moeten mensen op de openbare sowieso niet gaan denken dat ze het zonder de zogenoemde stumper hulpjes kunnen... Het is nou niet zo dat de openbare onder gecontroleerde omstandigheden kan bewijzen dat het zonder ook wel kan.
Doe dat lekker op het circuit.

Ik durf de weddenschap trouwens ook wel aan... ik met de hulpjes, jij zonder.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1527
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

 · 
Posted: 01.09.2021 - 01:55  ·  #30
Leuke discussie, maar is je Duitse Anti-skid melding nu al opgelost?
1. Kijk eens achter je naafkapjes of je asbouten vast zitten (Bekend issue wanneer er geen locktide gebruikt is)
2. Uitlezen in Vida welk wiel als dader wordt aangewezen --> sensor links/rechts wisselen:
verschuift de melding naar ander wiel: sensor vervangen
blijft de melding bij hetzelfde wiel: ABS ring controleren/vervangen of abs module naar ETS brengen

Er zwerft een lijst met Vida bezitters op dit forum. Er is altijd wel iemand in je regio die je kan helpen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0