Rutsch Sicherung

Oftewel de anti slip regeling

Wakkerewilly

Subject:

Rutsch Sicherung

· 
Posted: 30.08.2021 - 21:50  ·  #1
Er is inmiddels een aardige V70 benzine uitvoering gevonden met niet al te hoge kilometerstand. Plaatjes volgen nog.
Voor de grotere afstanden is er een V70 diesel in beeld met een foutje.
Het display geeft aan probleem met de Rutsch Sicherung. Jawohl.

Ik volg de belevenissen hier met deze materie maar echt duidelijk wordt het niet.
Mijn vraag is niet van technische aard, daar blijf ik buiten.
Binnen welk gebied speelt zich deze klacht financieel af.
Een sensor van 250 euro, nog wat andere onderdelen vervangen.
Arbeidsloon komt er ook nog bij.
Wat is de limiet?

Ik heb het een jaar of twintig aardig kunnen redden zonder die stumper hulpjes. Wanneer dit een gebed zonder eind dreigt te worden dan gaan de zekeringen eruit en doe ik het net als voorheen zonder ABS en zonder antislip regeling.
Die 163 PK kan ik ook zonder elektrukerij nog wel in de hand houden.
ABS heb ik maar twee keer geactiveerd in 300.000 km. Daar wordt ik ook niet warm of koud van.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Rutsch Sicherung

· 
Posted: 30.08.2021 - 22:36  ·  #2
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Veel fijne kilometers ermee.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 30.08.2021 - 23:30  ·  #3
Dank je Hans.
Ik heb een goed gevoel bij deze Zwitser. ingeruild bij de garage waar de vorige eigenaar een nieuwe auto kocht.
Ik moest even denken aan de postjes over fraude bij import auto's.
Die kans is klein. Deze V70 is van tweede eigenaar die hem heel lang heeft gehad.
Er zit geen vreemde handels tussenstap bij. De auto rijdt goed, tot nu toe geen gebreken geconstateerd.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 00:40  ·  #4
Quote door Wakkerewilly

Er is inmiddels een aardige V70 benzine uitvoering gevonden met niet al te hoge kilometerstand. Plaatjes volgen nog.

Ik volg de belevenissen hier met deze materie maar echt duidelijk wordt het niet.
Wat is de limiet?

Ik heb het een jaar of twintig aardig kunnen redden zonder die stumper hulpjes. Wanneer dit een gebed zonder eind dreigt te worden dan gaan de zekeringen eruit en doe ik het net als voorheen zonder ABS en zonder antislip regeling.
ABS heb ik maar twee keer geactiveerd in 300.000 km. Daar wordt ik ook niet warm of koud van.

Wat is nu je vraag???

Of vind je het alleen maar leuk om verhalen te posten?
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 00:56  ·  #5
Expliciet voor Martijn.:

Ik vraag naar ervaringen over de kosten van het herstellen van storingen aan de anti slip regeling.

Het kan wel wat vriendelijker Martijn.
Zet mij maar op je ignore lijst.
Dat doe ik met met jou ook. Bevalt uitstekend.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 06:55  ·  #6
Volgens mij is die ABS juist van belang voor die ene keer dat het wél nodig is en dat valt niet te voorspellen. Niet werkende ABS willens en wetens niet herstellen vind ik dan ook een onverantwoord besluit.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 07:05  ·  #7
Valt iets voor te zeggen, ABS en de slip regeling zitten helaas in dezelfde zekeringgroep.

ABS heeft in al die tijd twee keer gereageerd. Ook zonder ABS had ik de situatie onder controle.
ABS heeft ook nadelen, de remweg wordt langer met ABS.
Het voordeel van ABS is dat de auto bestuurbaar blijft op het moment dat die zonder ABS zou gaan slippen
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 07:43  ·  #8
Volgens mij krijg je de auto ook niet door de apk zonder goed functionerende abs. In mijn ogen zijn de remmen het allerbelangrijkste van de hele auto.
Het is niet voor niets dat abs verplicht is op alle auto's en motoren.

Je moet niet je abs uit willen schakelen.

Het repareren van een abs systeem is ook geen rocket sience, dus dat krijg je wel voor elkaar. Het duurste is de ABS controller of BCM. Deze kan ETS voor je herstellen.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 08:04  ·  #9
Auto's tot een bepaald bouwjaar krijg je met een vermelding op het keuringsrapport van de Abs storing gewoon door de keuring.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 08:15  ·  #10
Quote door martijn-a

Quote door Wakkerewilly

Wat is de limiet?

Wat is nu je vraag???

Of vind je het alleen maar leuk om verhalen te posten?

Ik denk het, jij zegt het. Heb soms het idee dat Willy niet zo wakker is, en beter een oude Golf 2 SDI kan kopen haha.

Waarom zou je een auto met een gebrek kopen, de keuze uit perfect onderhouden exemplaren was toch zo groot?
Zo op afstand zonder fatsoenlijk uitlezen met VIDA kan je natuurlijk niks zeggen over de eventuele kosten
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 09:09  ·  #11
Anti-slip regeling kan door allerlei elementen in de war gaan, van losse asbouten tot een gare ABS-controller of stuurwielhoeksensor (SAS), die kunnen zelfs gaan opspelen bij hogere temperaturen omdat hun meetlimiet wordt bereikt (zit een infraroodcomponent in), maar die zijn bij te stellen (lastig klusje mbv vida) of te vervangen. Uitlezen om de oorzaak te kennen is wel noodzakelijk.

ABS moedwillig uitschakelen vind ik ook geen goed idee, maar reageren met dergelijk chagrijn ben ik op dit forum ook niet gewend.
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 09:37  ·  #12
Opvallend ja hoe er gereageerd wordt, zowel hier als in div andere topics afgelopen week…
Inderdaad niet zoals ik het forum ken(de) hoop dat het komt doordat de Bronst weer begint, maar nog harder dat het van tijdelijke aard is.

Verschillende meningen zijn prima en leveren voer voor discussie hetgeen fora naast de kennisuitwisseling ook zo mooi maakt.
Laten we ons nu ‘gewoon’ beperken tot relevante antwoorden en stoppen met op de man te spelen als ons iets niet zint.

@Willy
Altijd fijn om te lezen dat iemand zijn vervoermiddel goed/volledig onder controle heeft en dan denkt die ‘stumperhulpjes’ niet nodig te hebben.
De waarheid is dat die ‘stumperhulpjes‘ heel veel ongelukken voorkomen en als ze dan zoals jezelf zegt 2x hebben ingegrepen op die paar kilometer dan was je om je eigen woorden te gebruiken zelf een ‘stumper’ op die momenten..
My 2 cents? Gewoon herstellen die hap, kost de wereld niet en je kunt gerust een ander er mee laten rijden….

Overigens, dat je remweg langer wordt met ABS zal hooguit in extreme omstandigheden zo zijn, bijna altijd wordt ie beheerst korter.

https://auto-en-vervoer.infonu…m-abs.html
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 09:41  ·  #13
Inderdaad. Heren, laten we svp netjes en respectvol naar elkaar toe blijven...
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 10:04  ·  #14
Quote door Wakkerewilly

Dank je Hans.
Ik heb een goed gevoel bij deze Zwitser. ingeruild bij de garage waar de vorige eigenaar een nieuwe auto kocht.
Ik moest even denken aan de postjes over fraude bij import auto's.
Die kans is klein. Deze V70 is van tweede eigenaar die hem heel lang heeft gehad.
Er zit geen vreemde handels tussenstap bij. De auto rijdt goed, tot nu toe geen gebreken geconstateerd.

Geen gebreken, behalve een storing dan.... :D :P

Niemand kan hier uitsluitsel geven over evt kosten, diagnose, zonder een Vida uitdraai. En met jou kennis had ik dan ook een mooie uitdraai erbij verwacht!

Succes met de raparatie!
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 31.08.2021 - 12:10  ·  #15
Dank voor deze deskundige toelichting Blade!
Je overschat mijn kennis van Vida en die andere diagnose tools.

Ik heb besloten dat over te laten aan vakmensen zoals jij.
Zolang het mechanische kwesties betreft wil ik me er wel in verdiepen, zodra het op het geheugen van de auto aan komt is het voor mij niets.
Geef mij maar een krukas met lagerschade of een differentieel met versleten lagers, daar kan ik wat mee.

Storingen in het ABS en aanverwante sectoren laat ik voor wat het is. Ik beperk me hooguit tot een wielsensor.
Hier lezend ben ik tot de conclusie gekomen dat vooral ABS en anti slip perikelen aardig uit de hand kunnen lopen.

Verder voldoet die V70 diesel uitstekend aan mijn wensen. Dan neem ik de gok maar.

Wat jij niet wist, ik heb al een V70 met een benzine motor die geen storingen heeft.
De auto met een storingsmelding is een diesel die nog niet in mijn netje zit.
Ik zoek een diesel met euro 5, die zijn niet zo dik gezaaid vandaar de benzine auto vanaf 1 jan 2023

Selected quotes for multi-quoting:   0