als je een gietijzeren kop opbouwt voor LPG dan is het raadzaam om zeer duurzaam materiaal te gebruiken voor klepzittingen en kleppen. Het te zachte standaard materiaal zal te heet worden bij gebruik van LPG en daardoor zal het fenomeen micro-welding zorgen voor versnelde slijtage.
micro-welding is wat plaats vindt tussen extreem hete klepzitting en klepschotel. Zeer kortstondig raken de 2 onderdelen aan elkaar vast gelast. Zodra de klep weer wordt open gedrukt worden deze micro-welds weer los geforceerd en dat is waardoor de klepzitting en de klep slijten.
Bij gietijzeren koppen zijn de klepzittingen vaak direct in het gietstuk van de kop gefreesd, die zal je moeten laten vervangen door geharde zittingen van beter materiaal. (zo werd het vroeger ook met Ford Taunus en Sierra OHC 8-kleps koppen gedaan. Die waren ook van gietijzer.
Ik heb enkele jaren geleden op de onderstaande manier een aluminium kop laten opbouwen voor mijn getunede 940Turbo op LPG :
- klepzittingen van het merk Schneider , dat materiaal is gesinterd en zeer hard. Dus ook zeer slijtvast.
- inlaatkleppen gemaakt van iconel, ook weer een heel harde duurzame staalsoort die zeer goed bestand is tegen hoge temperaturen
- uitlaatkleppen had ik de standaard Sodium gevulde turbo-uitlaatkleppen voor gebruikt. Het sodium smelt en klotst door de beweging van de klep op en neer van schotel naar steel, daardoor wordt de hitte uit de klepschotel afgevoerd. Ook die kleppen zijn zeer goed bestand tegen hitte.
- de klepgeleiders had ik laten uitvoeren in brons omdat brons een zelf smerende eigenschap heeft. Dat is vooral gunstig bij het draaien op LPG.
micro-welding is wat plaats vindt tussen extreem hete klepzitting en klepschotel. Zeer kortstondig raken de 2 onderdelen aan elkaar vast gelast. Zodra de klep weer wordt open gedrukt worden deze micro-welds weer los geforceerd en dat is waardoor de klepzitting en de klep slijten.
Bij gietijzeren koppen zijn de klepzittingen vaak direct in het gietstuk van de kop gefreesd, die zal je moeten laten vervangen door geharde zittingen van beter materiaal. (zo werd het vroeger ook met Ford Taunus en Sierra OHC 8-kleps koppen gedaan. Die waren ook van gietijzer.
Ik heb enkele jaren geleden op de onderstaande manier een aluminium kop laten opbouwen voor mijn getunede 940Turbo op LPG :
- klepzittingen van het merk Schneider , dat materiaal is gesinterd en zeer hard. Dus ook zeer slijtvast.
- inlaatkleppen gemaakt van iconel, ook weer een heel harde duurzame staalsoort die zeer goed bestand is tegen hoge temperaturen
- uitlaatkleppen had ik de standaard Sodium gevulde turbo-uitlaatkleppen voor gebruikt. Het sodium smelt en klotst door de beweging van de klep op en neer van schotel naar steel, daardoor wordt de hitte uit de klepschotel afgevoerd. Ook die kleppen zijn zeer goed bestand tegen hitte.
- de klepgeleiders had ik laten uitvoeren in brons omdat brons een zelf smerende eigenschap heeft. Dat is vooral gunstig bij het draaien op LPG.