S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 
 
 
 
 
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 05.02.2020 - 20:45  ·  #31
Update: vandaag de lambdasonde vervangen (speciale sleutel moeten bestellen van 10€ om deze los te maken).

Na het wissen van de foutenmelding blijkt deze weg te blijven.

De oude sonde was compleet gevuld met roet, vandaar dat deze niet meer werkte. Voor 110€ bij autodoc.be had ik een nieuwe besteld (levering 1 week).

Wat is de andere sensor naast de lambdasonde? Deze is door de garage ooit gesoldeerd geweest maar misschien beter om deze ook te vervangen.

Nu kijken hoe de wagen morgen rijdt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 05.02.2020 - 22:49  ·  #32
Temperatuursensor?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 05.02.2020 - 22:58  ·  #33
Idd temperatuur sensor
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 06.02.2020 - 19:17  ·  #34
De fout van de wervelkleppen is nog altijd aanwezig; maar dat is blijkbaar geen permanente fout. Kan dus "weggeklikt" worden.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 13.12.2020 - 14:49  ·  #35
De winter is opnieuw daar en daarmee ook de roetfilterproblematiek.

Wagen in noodloop, uitlezen roetfilter 38gr. Ik had de alarmen 2B40 en 2BAA, die moest ik eerst resetten vooraleer de geforceerde regeneratie wou opstarten. Uiteindelijk gelukt, en roetgehalte is nu 14gr na 45 minuten regeneren. Maar de twee alarmen blijven terugkomen, en op het dashboard staat er "Roetfilter vol".
En de motor blijft in noodloop. De twee alarmen zijn ook terug.

Is dit nog goed te krijgen?
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 13.12.2020 - 14:53  ·  #36
De DPF Pressure sensor werkt nog aangezien deze de waarde van 38gr en na regeneratie 14gr. aangaf.

ECM- 2B40 – Diesel particulate filter (DPF)-(Posible Cause)-blocked Blocked DPF, hoses blocked/disconnected/split, DPF pressure sensor


ECM- 2BAA – Engine control module (ECM)-(Posible Cause)-diesel particulate filter (DPF) counter –

2BAA is waarschijnlijk gewoon een software teller van het aantal gefaalde regeneraties. Kan ik deze resettten?
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 13.12.2020 - 16:08  ·  #37
Uiteindelijk is de fout weg van het roetfilter.

Nog eens geregenereerd maar het roetgehalte blijft steken op 13,5gr en 7hPa in het window van het roetmeting bij "Vehicle communicatie".
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 21.12.2020 - 21:03  ·  #38
Quote door martijn-a

De 0 gram roet is een berekenende waarde die samenhangt met de tijdsduur en gebruik na laatste regeneratie.

Tegendruk is actuele waarde. 18hpa bij stationair is wat hoger dan gewenst (rond 7-12 is “schoon” uit mijn hoofd)
Boven de 100hpa moet je vaak een ander dpf omdat het vol zit.



Nu is de onderwaarde 14gr roet, maar het drukverschil is 7hPa. Welke waarde gebruikt de ECM om te bepalen of er nog kan gegenereerd worden of niet? de14gr of het drukverschil?

Hoe kan ik die 14gr lager krijgen?

Juist de thermostaat van de koeling laten vervangen en nu wordt de motor veel sneller warm en kan hij tenminste regeneren op de rit van 15km.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 22.12.2020 - 09:42  ·  #39
Je hebt dit probleem nu al 2 jaar en nog steeds is je motor niet overleden. 😁
Afgezien van je dagelijkse ritjes, die niet te kort zijn voor een diesel, maar wel voor een goede regeneratie, zal je toch af en toe een langere rit moeten maken om je auto in goede conditie te houden.
Regeneratie wordt gestart vanaf zo'n 80km/h en duurt toch wel 15-20min normaalgesproken.
Dat je dpf constant vol zit is een gevolg van je te korte ritjes en misschien ook een niet goed werkende wervelklep, maar een slecht werkend roetfilter kan op den duur ook weer als oorzaak fungeren voor diverse problemen. En zo is het kringetje rond. Het een versterkt het ander.
Om het probleem de wereld uit te krijgen zal je ergens moeten beginnen. Zoals al eerder vermeld zou ik als eerste het dpf professioneel laten reinigen. Dan weet je iig dat deze schoon is. Dit in combinatie met een premium brandstof en regelmartig een langere (en snelle) rit moet een verdere "aderverkalking" van je motor voorkomen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 22.12.2020 - 10:56  ·  #40
Lijkt mij ook. Laatst kon ik na afloop van de gemeentelijke covid lockdown hier met enkele korte stadsritjes weer een langere rit maken. OBD reader ingeplugd en smartphone aan onderweg, zo kon ik precies zien welke hoeveelheid roet en dpf temperatuur werd aangegeven. Roet zat net boven de 25 gram in, het hoogst wat ik ooit gezien heb (voorheen bij normaal gebruik met regelmatige snelwegritten max 7 ofzo). Na 20 minuten rustig rijden op de snelweg was het weer tot 4 gedaald na regeneratie met temperaturen van dik 600 tot net boven de 700 graden.
Als je dicht bij de grens woont, zou ik 'm toch eens een uurtje op 2500-3000 toeren zetten op de Duitse Autobahn (in de 5 of in de 6), dan weet je zeker dat alles voor zover mogelijk weer doorgeblazen is. Dat is voor regeneratie niet nodig, maar als er roetresten blijven zitten in de pijp / lambda / temperatuursensor dan is zal dat wel helpen om de opgehoopte troep er uit te blazen.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 22.12.2020 - 19:47  ·  #41
Gisterenavond 14gr roet uitgelezen, na vandaag 2 keer 15km is het roetniveau nog maar 7,5gr en 2hPa drukverschil in "Vehicle communication" "Advanced" "Combustion of soot"-measurement.

Vraag me dan af waarom de ECM tot regeneratie is overgegaan? Bij normaal rijden is dat pas vanaf 24gr.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 22.12.2020 - 19:52  ·  #42
Quote door Bolbo

OBD reader ingeplugd en smartphone aan onderweg, zo kon ik precies zien welke hoeveelheid roet en dpf temperatuur werd aangegeven.


Welke OBD gebruik je hiervoor? en welke app? Is handiger dan telkens de VIDA te moeten aansluiten en opstarten.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 22.12.2020 - 22:00  ·  #43
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 23.01.2021 - 15:21  ·  #44
Servo motor vervangen door een reyclage-onderdeel (65€), alle fouten van de swirl klep zijn weg en wagen gaat niet meer in limp mode. Wel nu MAF alarm maar dat is gerelateerd aan de wervelkleppen zelf waarschijnlijk.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 05.02.2021 - 21:26  ·  #45
MAF alarm blijft nu ook weg, verbruik is van 6,4 naar 5,4l per 100km gegaan.

Ik zal binnenkort de buis van de luchtinlaat eens losmaken en kijken hoeveel roet erin zit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0