S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 
 
 
 
 
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 31.01.2019 - 21:59  ·  #1
Al jaren heb ik een probleem met de wervelkleppen, meest waarschijnlijk is de servomotor stuk. Met Vida staan deze 35% open met een PWM van 9,69%. Deze waarde veranderen niet bij toerental laten oplopen.

Bij 3000 toeren gaf dit altijd ene motor alarm maar zonder invloed op de performantie.

De laatste week gaat de motor in alarm vanaf 2000 toeren en gaat deze in noodloop.
Je voelt wel nog steeds het "aanslaan" van de turbo, extra vermogen maar wel max 70km/h

De EGR klep waarden veranderen nog wel mee met het toerental. Bij veel diesels geraakt dit filter blijkbaar verstopt.
Vida geeft wel aan "EGR flow too low" maar ook dat was al jaren zo.
Mijn vraag als de EGR verstopt is is dat dan ook te zien aan de stand van deze klep, ik bedoel dat deze waardes dan niet veel veranderen? Dit is dus niet het geval, de waardes veranderen nog met het toerental

Naar de garage geweest, maar als verwacht geen eenduidige oorzaak te vinden.

De garage zegt dat de turbodruk te hoog gaat (welke parameter is dat in Vida?) Nu kan dit de turbodruksensor zijn.
IS deze makkelijk zelf te vervangen?

Het probleem is ook niet constant aanwezig, het kan al zijn bij vertrek dat ik geen vermogen heb, maar soms komt het vermogen dan wel weer terug.

Brandstof filter is zojuist vervangen dus dat is het ook niet.

Stappen die ze voorstellen zijn:
wervelkleppen uit programmeren

EGR uitprogrammeren (maar spreken dat dan die moeten met een plaatje afdekken en dat gaat ook geld kosten)

Druksensor turbo vervangen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 31.01.2019 - 22:07  ·  #2
Heb je de slang/ buis die naar het klepdeksel gaat als eens open gehad? Dan krijg je een idee vd vervuiling.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 31.01.2019 - 22:23  ·  #3
Tja, t is maar wat je wil hè.

Je kunt ook de EGR schoonmaken (vies werkje maar niet heel moeilijk) en de wervelklepmotor loskoppelen, de wervelkleppen handmatig open zetten (heveltje richting motorblok) en vastzetten.
Of nog beter, de wervelkleppen (laten) vervangen.
EGR dicht zetten kan ook maar daar los je het wervelklepprobleem niet mee op.

EGR blijft wel bewegen, de EGR is in feite een buis waar in het midden een klep doorheen steekt waarvan de vorm wel lijkt op een inlaat- of uitlaatklep van de motor, een soort staafje wat uitloopt in een conische vorm. De uitlaatgassen stromen langs de stam van de klep de EGR buis in en worden meegenomen door de inlaatlucht die er zijdelings instroomt. Dus het is onwaarschijnlijk dat de roet uit de uitlaatgassen áchter de kop van de EGR klep neerslaan.
Met een verstopte EGR kan de motor niet ademen, mogelijk wordt de turbodruk opgevoerd om dat te compenseren. Dat los je niet op met de EGR dichtzetten, die moet ook schoongemaakt worden. Dicht zetten voorkomt wel dat het weer gebeurt. Je uitstoot wordt er wel erger van, en de vraag is hoe lang dat nog toegelaten wordt.
Het zou me verbazen als met al dit gedoe (alleen) de turbodruksensor het probleem zou zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 31.01.2019 - 22:24  ·  #4
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 17:55  ·  #5
Quote door JJM

Heb je de slang/ buis die naar het klepdeksel gaat als eens open gehad? Dan krijg je een idee vd vervuiling.


Nog niet gekeken. Wel wat gegoogled over reiniging "EGR reinigen zonder demonteren." Zouden deze sprays soelaas kunnen brengen? Er zijn blijkbaar heel wat srpays beschikbaar, welke is aan te raden? Iemand ervaring hiermee?

Ik zou het willen proberen om te kijken of het in die richting zit (EGR verstopt)

En de symptomen die jij had lijken perfect op die van mij: de wervelklep motor doet ook niet maar het stangetje kan je wel wat bewegen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 17:58  ·  #6
Wat zijn de actuele foutcodes in Vida die rood staan?
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 19:20  ·  #7
ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - Signal too high (red)
ECM-1517 Turbo control - Pressure too high (yellow)
ECM-1890 Swirl actuator control jammed (red)
ECM-1850 Swirl actuator control - Faulty signal (red)
ECM-1880 Swirl actuator control Faulty signal (red)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 19:32  ·  #8
Lijkt mij dat het alarm dan vd wervelkleppen komt.

Waarom word daar niks mee gedaan?
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 19:39  ·  #9
De foutcodes van de wervelkleppen zijn al jaren aanwezig, maar dat gaf nooit aanleiding tot noodloop. De servomotor is stuk van die kleppen. Staat op 35% met een PWM van 9,69% volgens VIDA.
De noodloop is 2 weken geleden gestart en is ook niet altijd aanwezig.

Om de 360km regenereert het roetfilter
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 19:44  ·  #10
Wat zijn de waardes van de luchtmassameter? In vida kan je ook het bereik terug vinden waar deze in moet vallen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 01.02.2019 - 21:36  ·  #11
Om de 360km regenereren is heel veel volgens mij, dus er wordt veel roet gegenereerd. Ik zou toch maar eens een goede schoonmaak gaan houden geloof ik. Dat ga je met zo'n spraytje echt niet redden, zie maar in mijn topic hoeveel roet ik aantrof. Heb ik allemaal schoongekrabt met een houtbeiteltje, schroevendraaier en aan het einde pas remmenreiniger (=oplosmiddellen-mix), een tandenborstel en veel doeken.
Ik denk, net als Blade, dat je wat moet doen met de wervelkleppen. Een 2e hands motortje heb je voor €75 en is zo geïnstalleerd.
De combi van die 2 oplossen en je rijdt waarschijnlijk weer probleemloos.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 02.02.2019 - 08:53  ·  #12
Vandaag 8 km gereden (bij het starten nog steeds "motor management"), geen problemen gehad met vermogen. Dan melding "roetfilter vol", dan maar 20km joy-riding gedaan om de generatie cyclus af te werken.

Daarna VIDA gebruikt en geen enkele fout in de ECM, zelfs niet de wervelkleppen. Dan de motor teruggestart om de actuele parameters uit te lezen: wervelkleppen parameters veranderen enkel een cijfer na de komma.

Air-mass desired 235 mg/s
Air mass/stroke 236mg/S

EGR waarden veranderen met gas geven.

Straks nog eens uitlezen.

Die 360km was al van in het begin. Nu doe ik wel relatief korte ritten. 15km à20km naar het werk, en soms in de winter is de motor nog niet volledig warm na zo'n rit. Wanneer er geregenereerd wordt rijd ik wat verder. Op de 6j dat ik deze heb, misschien 10 keer autostrade gedaan. Waarschijnlijk niet het ideale dieselprofiel
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 03.02.2019 - 19:23  ·  #13
Oude foutmeldingen zijn terug, maar momenteel geen vermogensverlies.

De melding roetfilter vol is blijkbaar een "level 3" melding:
Dit betekent dat er geen automatische regeneratie wordt gestart op 27g roet omdat de motor toen in noodloop was?
Op andere forum lees ik over een teller: ""regeration counter" was very high to reset it to zero again.", bij mij staat die op 103 (max = 255). Wat als deze oploopt ? Moet deze gereset worden? Of wordt deze gereset door de ECM als de cyclus compleet is? Dir 103 was van voor de laatste regeneratie, eaal deze parameter opnieuw moeten uitlezen.


DPF Soot Levels

Level 1: Engine control module (ECM) starts combustion of soot particles in the particle filter
during highway driving.
Level 2: Engine control module (ECM) starts combustion of soot particles in the particle filter
during normal driving.
Level 3: A text message, Soot filter full, is sent to the Driver information module (DIM), and
the control module sets a DTC.
Level 4: Engine control module (ECM) can no longer start combustion of soot particles of its
own initiative. A further text message, Engine system service required, is sent to the Driver
information module (DIM), and another fault code is sent.
level 1 2 3 4 5
"2.4--------- ccDPF-------------24g-----------27g---------32g----------36g----------100g"

De regeneratie om de 360km is inderdaad heel snel, ik vind andere gebruikers rond de 1,5 volle tankbeurt.

Kan het zijn dat de wervelklep vast geprogrammeerd werd? Met uitlezen heb ik wel ervaring, maar met dingen aanpassen niet : ik vind wel dat op de Swirl klep de parameter "Start/stop" kan toegepast worden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 03.02.2019 - 19:34  ·  #14
Parameter start/stop is om via vida te testen of de functie werkt. Op die manier kun je allerlei functies testen, ook bijv. de elektrische ramen.
Als je dus die wervelklep parameter aanzet zou de wervelklepmotor moeten gaan draaien, als hij niet vast zou zitten.

Met vida kan je ook een geforceerde roetverbranding starten om je filter weer schoon te krijgen. Hij moet geregenereerd worden, anders wordt het probleem alleen maar groter. Zie onder ECM, geavanceerd denk ik.

Maar om niet in de problemen te blijven zul je ook wat zaken fundamenteel moeten aanpakken, In ieder geval EGR schoonmaken en waarschijnlijk ook wervelkleppen weer gangbaar maken.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 03.02.2019 - 20:43  ·  #15
Counter stond op 255! Heb deze dan gereset. De vorige regeneratiecyclus was compleet afgewerkt gisteren (half uurtje rond gereden aan dubbel verbruik)

komende dagen de wervelkleppen eens testen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0