Al jaren heb ik een probleem met de wervelkleppen, meest waarschijnlijk is de servomotor stuk. Met Vida staan deze 35% open met een PWM van 9,69%. Deze waarde veranderen niet bij toerental laten oplopen.
Bij 3000 toeren gaf dit altijd ene motor alarm maar zonder invloed op de performantie.
De laatste week gaat de motor in alarm vanaf 2000 toeren en gaat deze in noodloop.
Je voelt wel nog steeds het "aanslaan" van de turbo, extra vermogen maar wel max 70km/h
De EGR klep waarden veranderen nog wel mee met het toerental. Bij veel diesels geraakt dit filter blijkbaar verstopt.
Vida geeft wel aan "EGR flow too low" maar ook dat was al jaren zo.
Mijn vraag als de EGR verstopt is is dat dan ook te zien aan de stand van deze klep, ik bedoel dat deze waardes dan niet veel veranderen? Dit is dus niet het geval, de waardes veranderen nog met het toerental
Naar de garage geweest, maar als verwacht geen eenduidige oorzaak te vinden.
De garage zegt dat de turbodruk te hoog gaat (welke parameter is dat in Vida?) Nu kan dit de turbodruksensor zijn.
IS deze makkelijk zelf te vervangen?
Het probleem is ook niet constant aanwezig, het kan al zijn bij vertrek dat ik geen vermogen heb, maar soms komt het vermogen dan wel weer terug.
Brandstof filter is zojuist vervangen dus dat is het ook niet.
Stappen die ze voorstellen zijn:
wervelkleppen uit programmeren
EGR uitprogrammeren (maar spreken dat dan die moeten met een plaatje afdekken en dat gaat ook geld kosten)
Druksensor turbo vervangen.
Bij 3000 toeren gaf dit altijd ene motor alarm maar zonder invloed op de performantie.
De laatste week gaat de motor in alarm vanaf 2000 toeren en gaat deze in noodloop.
Je voelt wel nog steeds het "aanslaan" van de turbo, extra vermogen maar wel max 70km/h
De EGR klep waarden veranderen nog wel mee met het toerental. Bij veel diesels geraakt dit filter blijkbaar verstopt.
Vida geeft wel aan "EGR flow too low" maar ook dat was al jaren zo.
Mijn vraag als de EGR verstopt is is dat dan ook te zien aan de stand van deze klep, ik bedoel dat deze waardes dan niet veel veranderen? Dit is dus niet het geval, de waardes veranderen nog met het toerental
Naar de garage geweest, maar als verwacht geen eenduidige oorzaak te vinden.
De garage zegt dat de turbodruk te hoog gaat (welke parameter is dat in Vida?) Nu kan dit de turbodruksensor zijn.
IS deze makkelijk zelf te vervangen?
Het probleem is ook niet constant aanwezig, het kan al zijn bij vertrek dat ik geen vermogen heb, maar soms komt het vermogen dan wel weer terug.
Brandstof filter is zojuist vervangen dus dat is het ook niet.
Stappen die ze voorstellen zijn:
wervelkleppen uit programmeren
EGR uitprogrammeren (maar spreken dat dan die moeten met een plaatje afdekken en dat gaat ook geld kosten)
Druksensor turbo vervangen.