S60 2018 Trilling bij remmen.

Oplossen van probleem twee.

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 12.07.2024 - 23:57  ·  #31
Passen ze met je wielen ?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 13.07.2024 - 05:14  ·  #32
Alles wat ik terug kon vinden aan informatie lijkt aan tegeven dat het zal passen. Dus we zullen zien.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 664
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 14.07.2024 - 12:13  ·  #33
Remslangen ook vervangen?

Als de binnenslang opgezwollen is o.i.d. dan kan de remvloeistof niet terugstromen waardoor de remblokken ook tegen de schijf aangedrukt blijven.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 14.07.2024 - 13:05  ·  #34
Zeker, had ik ook al gedacht. Maar bij de upgrade moeten er sowiso ook andere op.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 18.07.2024 - 21:17  ·  #35
Upgrade uitgevoerd. Maar helaas, excact het zelfde. Zodra ik rond de 90kmpu op de rem trap, trillend stuur. Nu valt me op dat rijden rond de 80kmpu ook trilling geeft pas na een keer geremd tehebben als ik de snelweg afkom. Rijd ik 95kmpu of harder is het oke. Daar onder ook. Banden nogmaals gebalanceerd. Niks in tevinden.

Euvel blijft dus na meerdere schijven, en twee verschillende remklauwensets aan de voorzijde.

Zou het dan in de achterremmen kunnen zitten? Ook al lopen die vrij en velgen worden niet warm.

Wat al gedaan,

Meerdere keren gebalanceerd,
Stuurkogels,
Draagarmen,
Nieuwe schijven en blokken, voorzijde,
Andere remklauwen, voorzijde,

Alles blijft dus het zelfde. Wat zie ik over het hoofd?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 18.07.2024 - 21:38  ·  #36
Hoe zagen je naven eruit, het pas vlak waar je schijven op komen ?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 18.07.2024 - 21:45  ·  #37
Roest, vuil, vet vrij.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5191
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 18.07.2024 - 21:59  ·  #38
Ik was begonnen met:

Remmen op een rollen remmenbank, daar zie je al vaak welk wiel/rem niet 'recht' is dmv dat de wijzers uit slaan van het display vd remmenbank.

Dan heb je een goede richting om een micrometer te gebruiken op de betreffende schijf. Je gebruikt hiervoor een micrometer met een magnetisch statief, die je evt extra vast zet met wat tywraps aan het fuseestuk.

De meter monteer je zo dat de opnemer iets ingedrukt is, dan draai je de meter op 0. Je draait de schijf rond, de meter moet op 0 blijven staan (iig zo goed als, doet ie dit niet dan en hij slaat honderdsten uit bij een bepaald punt dan is dat niet goed. De schijf is dan niet goed.

Schijf demonteren, en dit herhaal je met de naaf op de buitenste rand vd naaf waar de schijf tegen aan ligt. Ook deze moet op 0 blijven bij rond draaien.

Je kan dit uiteraard ook doen zonder stap 1.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 132
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 18.07.2024 - 23:09  ·  #39
Is je hub/wiellager/naaf niet gewoon krom? Dat had ik ook met mijn 2002 S60.

Van binnen naar buiten werken, zoals Blade het beschrijft is de enige echt grondige methode. Al zou ik misschien al bij de aandrijfassen beginnen. Als je toch van binnen naar buiten werkt.

Als je trilling dusdanig is dat je het goed kan voelen is er een redelijke kans dat de veroorzaker(s) zelfs zonder micrometer wel te vinden moeten zijn. Beetje beun: In 1e of 2e versnelling stationair laten draaien met auto op bokken en de wielen eraf. Goed kijken wat er zwabbert. Zie je niks, leg er al draaiend met de hand een lange lat tegenaan, zodat deze langs het te meten oppervlak glijd. Zie je het uiteinde van de lat ritmisch zwabberen; zit er ongelijkheid in.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5191
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 19.07.2024 - 00:50  ·  #40
In mijn ervaring geven aandrijfassen voornamelijk trillingen bij gas geven, mits deze écht ver heen zijn. En niet bij remmen, maar alles kan uiteraard.

In het verhaal ben ik wel de wielen vergeten (band plus velg) ook die kunnen dit beeld creëren.

Heb je zelf gezien dat de banden en velgen rond zijn? Hier is geen fancy apparaat voor nodig. Enkel een banden balanceer apparaat die goed is en een stel kijkers 🧐
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 19.07.2024 - 07:32  ·  #41
Heb zelf een Schecnk balanceer apperaat tot beschikking. Alle wielen keurig rond. Velgen zijn reeds ook ter controle geweest op rondheid en finisch balancering.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4248
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 19.07.2024 - 09:23  ·  #42
Het valt op dat je bij een vrij precieze snelheid de trilling ervaart, en daaronder en -boven niet. Is de trilling ook aanwezig als je in een andere versnelling rijdt? Dan is het motortoerental anders. Als de trilling dan hetzelfde is ligt het dus niet aan de motor (bijv. motorsteunen/-kanteling). En ook hetzelfde met rustig of harder afremmen? Zijn je draagarmen nog wel goed?
Als het echt alleen rond de aangegeven snelheid is, ongeacht de toeren van de motor, dan moet het dus wel in de combinatie zitten tussen versnellingsbak en het wegdek (band-velg-naaf-aandrijfas+evt ophanging), dat is het enige wat dezelfde snelheid ronddraait obv de snelheid.

Als je schijf krom is dan zou je het bij hogere snelheid ook moeten merken, maar dan sneller. Idem met een bobbel in je band of een kromme velg.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 19.07.2024 - 10:22  ·  #43
Quote door Bolbo

Het valt op dat je bij een vrij precieze snelheid de trilling ervaart, en daaronder en -boven niet. Is de trilling ook aanwezig als je in een andere versnelling rijdt? Dan is het motortoerental anders. Als de trilling dan hetzelfde is ligt het dus niet aan de motor (bijv. motorsteunen/-kanteling). En ook hetzelfde met rustig of harder afremmen? Zijn je draagarmen nog wel goed?
Als het echt alleen rond de aangegeven snelheid is, ongeacht de toeren van de motor, dan moet het dus wel in de combinatie zitten tussen versnellingsbak en het wegdek (band-velg-naaf-aandrijfas+evt ophanging), dat is het enige wat dezelfde snelheid ronddraait obv de snelheid.

Als je schijf krom is dan zou je het bij hogere snelheid ook moeten merken, maar dan sneller. Idem met een bobbel in je band of een kromme velg.



Zojuist geprobeerd,

Ik heb een Gear Tronic automaat. Zelf schakelen en dan toeren verhoogd maakt niks uit. Ook gaan remmen vanaf hogere snelheid, tril blijft. Valt wel op dat als het remmen voor het eerst gedaan wordt er geen getril is tot heel licht. Op een stuk van 10km wat vaker geremd. Hoe vaker ik rem hoe erger de tril is. Vanaf eeeste keer remmen ook getril bij 90km pu rijden. Tot aan de warmte er weer uit is.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1680
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 19.07.2024 - 10:23  ·  #44
Draagarmen, kogels, banden, schijven voorzijde en klauwen voorzijde gewisseld voor andere. Blijft excact het zelfde. Alleen achter remmen zijn nog de orginele schijven.
Yamaha
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: S60 2018 Trilling bij remmen.

 · 
Posted: 19.07.2024 - 10:40  ·  #45
Verstopte remslang?
Na iedere keer remmen blijft er misschien wat meer restdruk over waardoor de blokken mogelijk licht aan blijven lopen?
Bij een nieuwe aankoop van ons, was een paar maanden eerder een remtang vervangen. Op ons verzoek is door verkopende particulier verse APK uit laten voeren en toen bleek dezelfde rem nog steeds aan te lopen; reden was een verstopte remslang die destijds niet gelijk mee was vervangen!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0