Tussenlager zou kunnen natuurlijk. Heb ik ook gehad in extreme vorm bij een 940 waarvan het tussenlager van de aandrijfas speling had. Onder zware belasting begon begon die te trillen en daardoor trilde de hele carrosserie
De partsbin dus nogmaals Diagnose stellen, zolang je dat niet doet blijf je bezig. Zelf weten, maar je vraagt om tips, de enige juiste is een specialist inschakelen.
Hierbij het doorgaande verhaal. Althans...... na dat ik in dit topic even was/ben stil gevallen omdat ik zelf ook even stil gevallen was door een lichaam dat last had van probleempjes zijn we weer langzaam aan begonnen met alles dus ook de auto. Ben nog eens naar de oud Volvo werknemer geweest om eens tekletsen en kijken. Zoals hij al zei hadden de aandrijfassen spellling. Nu ben ik iemand die bij iets wat niet goed is het gewoon aangepakt wil hebben. Dus de aandrijfassen zijn vervangen. En dan opeens rijd je best wel weer prettig en fijn. Rijden ging goed, trilling tussen de 80 en 100kmpu was weg. Dat probleem zat dus in de linker aandrijfas. Ik heb de rechter zelf gedaan en de linker laten doen. Dat kwam er niet meer van om het zelf tedoen omdat ik zelf niet helemaal oke ging. Geluid bij achteruitrijden is ook opgelost. Dat waren de remblokken die zich zetten in de houders. Na de remupgrade heb ik daar geen last meer van gehad. Dus dan zijn we opeens een paar weken verder. Alles in de gaten houdend en er blijven twee dingen over. Waarvan puntje één eigenlijk nu wel oke is. Dat is het trillen tijdens het remmen. Rem ik en laat ik het stuur los dan trilt die lichtjes. Houd ik hem vast is die logischer wijs stil en voel ik het ook niet. Dus dat is goed zoals het nu is. Nu blijft alleen puntje twee over en dat heb ik nog maar een paar keer gehad en dat zal er vast er al zijn geweest in het hele tril avontuur maar omdat nu dus blijkt dat er verschillende euvels waren merkte ik dat niet op. En dat is dat het stuur nog even een paar km trilt (nog geen 5km oid) na dat ik in de file heb gestaan. De file is dan een langzaam aan kruipende file. Dus de heletijd op de rem. File rolt tesnel om helemaal stil testaan maar telangzaam om rem los telaten. Nu houd ik de warmte van de remmen wel goed in de gaten. Alles is koud tot héél licht warm als ik normaal rem en rijd (gevoeld na rit Brabant-Haarlem of dagelijkse ritjes) . Heb alleen nog niet de kans gehad om tevoelen als ik net de file uit ben om nou de vluchtstrook op tegaan vindt ik nou ook weer onnodig. Maar me gedachte gaan wel uit naar toch iets van een rem die dan toch teheet word van dat lang slepende remmen.
Dus ja gedeeltelijk opgelost. Zolang ik geen file heb rijd ik weer goed in de rondte.
We zijn weer een tijdje verder. Ik kan nu eindelijk zeggen na twee weken rijden dat ik goed in de rondte rij. In de laatste tijd waren er weer wat dingen terug gekomen qua trillingen. maar heb alles stap voor stap weten tetackelen.
Laten we beginnen met de noemer dat ik sinds de auto twee jaar geleden gekocht had een tril had tijden het rijden, soms km's niet en dan zomaar weer aanwezig. ik heb de auto toendertijd gekocht met All Seasons banden. nu ben ik daar geen fan van en had die meteen gewisseld {lees volgende dag al} voor Michelin Pilot Sport 17inch. In de winter reed ik op Vredestein Winter Pro 17inch. alle twee de sets op een eigen velgenset. In de afgelopen 2 jaar heb ik dus last gehad van het getril en dat werd steeds merkbaarder door dat je het trillen niet alleen in de hand voelde maar ook het stuur zag wiebelen als die los liet. maar dan bedoel ik ook gewoon wiebelen dat je zag zonder er ook maar moeite voor tehoeven doen. reed helemaal niet fijn. daar de maanden heen kwam daar ook getril bij tijden het remmen.
Nu ben ik het type dat als er iets niet oke is, dat ik dat vervangen wil hebben. ben het liever voor dan doorgaan tot het overduidelijk stuk is. ook vind ik het leuk om dingen teupgrade aan de auto. dus zoals jullie hebben mee kunnen lezen heb ik er op een gegeven moment voor gekozen om een remupgrade tedoen. van de 300mm schijn naar de 316mm schijf. nu moet je daar een andere remblokhouders voor hebben dus ik had een set kunnen vinden van een V70. blok houders plus remtangen. nu moest het wel op die manier omdat ik nergens losse remblokhouders kon vinden......... ja achteraf gezien had ik toen al de remtangen moeten wegdoen. maar het kwam als set dus toch zo gemonteerd.
Zoals de meeste hebben kunnen meelezen was er al wat vervangen aan onderdelen, remmen voorzijde, wiellager, aandrijfassen, draagarmen. Nu heb ik het geluk dat ik het meeste gewoon zelf kan doen in me verloren werkuren en als ik er zin in heb, of beter gezegt me lichaam er zin in heeft. dus kosten ja, maar door het zelf tedoen zijn het voor mij meer hobby projecten.
Nu is gebleken dat het getril tijden remmen en autorijden twee apparte problemen waren.
De afgelopen weken ben ik rustig gaan nadenken wat het me nou had gebracht, nou helemaal niks dus het getril was er nog en er waren zelfs dingen bijgekomen. door alles een rustig door tedenken ben ik er mee aan de slag gegaan.
Eerste wat ik aan heb gepakt waren de draagarmen, juist ja die had ik al vervangen maar toen voor het merk Febi. nu merkte ik steeds meer op dat ik bij onevenheden en drempels meer geluid hoorden. Na enig zoek werk kwam ik in Estate Service tegen van Lemsforder in de aanbieding. dus Febi's er onderuit en de Lemsforders er in. Uitkomst: geen geluid meer. was me eerste stap in me grote irritatie verhaal.
Volgende stap was om verder tedenken, wat was er nog meer gebeurd en wat kon daar eventueel niet goed zijn gegaan en/of had ik sommige dingen niet anders kunnen doen. je voelt hem al aankomen denk ik....... de remtangen van de upgrade set, en zo ook die nieuwe set tangen die ik er na op had gezet. Door het getril dat ik had na lang File rijden bleef er in me hoofd spoken dat het net leek of dat me remmen bleven hangen of iets dergelijks. dus had de remtangen verwisseld voor een nieuwe set B merk remtangen. Maar daar komt die ook die gaven problemen, voor al als ik op kleine hellingen stond en me auto in de Neutraal zetten. Auto bleef mooi staan. rolde voor geen Centimeter. na voel en zoek werk bleek dat de remtangen dus niet goed vrijkwamen. Die remtangen via Duitsland besteld van het merk Ate. Uitkomst: de auto rolde weer geheel vrij, zelfs bij de kleine hellingen maar toch nog tillen bij remmen. Nadeel de B merk tangen hadden de schijven al lekker warm laten lopen. dus voorop weer nieuwe schijve en blokken geplaatst. uitkomst: Remmen gaat weer geheel trillings vrij zoals het hoord.
En zo kom je ook nog even achter een ander defect, ik vond de auto nogal traag aanvoelen. nu gaf ik de remmen daar de schuld van. Die liepen niet mooi vrij dus met de nieuwe remmen zou dat wel goed gaan. maar neej, de auto leek wel tegen gehouden teworden en invoegen op de snelweg was soms best wel een aanloop nemen. bleek de Turbo Control Valve tewezen. nieuwe besteld van Pierburg in Duitsland. Uitkomst........... hallo allemaal wat leuk dat jullie er zijn maar ik haal jullie toch even in!
Dus dan blijft het getril over tijdens het rijden. Ik heb op verschillende sets banden 17inch gerede, winter zomer zo ook met verschillende sets velgen. het bleef trillen. van een klein beetje toch vrij hard wiebelen van het stuur. niet altijd en niet altijd even hard. vaak gebalanceerd en alles nagekeken. maar er was niks aan tezien of vinden........ Nu had ik de hoop al een beetje opgegeven en zelfs gedacht, dan gaan we maar opzoek naar een andere auto. maar toch zo eigenwijs als ik ben blijf ik er toch maar mee rijden. Nu heb ik de 18inch Titania velgen altijd mooi gevonden en de auto trilde toch nog steeds. dus veel erger kan ik het niet maken. En dat klopte het getril bleef. veranderde niks aan. Nu zaten er op die Titania's die ik kocht op marktplaats winterbanden van ook Vredestein. net een jaar oud dus daar kon ik nog even mee door. Nu moest er wel alleen nieuwe zomerbanden komen. Nu wou ik er niet gelijk nieuwe banden opgooien en al helemaal niet van Michelin. dat ging me kwa geld bedrag een klein beetje ver en aangezien het toch niks hielp kon ik net zo goed gaan voor een mooie set op marktplaats of ander merk. Vanaf januarie marktplaats in de gaten tehebben gehouden kwam er een set Michelin Primacy's op testaan. Incl Vol{vo} specificatie en er was maar 3 maanden opgereden. prijs, 400$. Die gok durfde ik wel tenemen maar verwachte er niks van dat dat me probleem zou oplossen. Uitkomst: Het heeft me weldegelijk wat opgeleverd, ik rijd nu 2 weken zonder getril in de rondte. Maar kan er niet uitkomen waarom dat een nieuwe set Michelin Pilot sport en Vredestein Winter Pro in 17inch en de 18 inch Vredestein Winter Pro zoveel getril gaven op vele vage momenten en de Michelin Primacy nu een goed huwelijk lijkt.
Dus ja jongens ik heb ook fouten gemaakt {lees eigenwijs zijn} door soms een B merk tekiezen en/ of er vanuit gaan dat Febi wel oke zou zijn voor alles. Maar dat de S60 op die verschillende banden sets zo veel deed qua trillen en nu op de vierde set goed lijkt tezijn is iets wat mij echt even voorbij gaat.
Dat laatste setje banden, dat zijn dus eigenlijk gebruikte banden, puur even ter identificatie.
, hoe is het eigenlijk met jouw uitlijning ? Houd dat even in je achterhoofd als deze trilvrije setup over een maandje ofzo toch weer wat begint te trillen.