S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 
 
 
 
 
poging
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 17.03.2013 - 11:25  ·  #1
Hallo,
Ik heb een S60 2.0T van 2005. Deze is getuned door Rica. De LMM en de dikke turboslangen vernieuwd, het luchtfilter is origineel en nog oke. Ik weet dat de actuator stand een aantal slagen is ingekort.

Als ik rustig accelereer is er niets aan de hand. Ook niet als ik flink accelereer. Beide gaan gelijkmatig zonder haperingen.

Als ik matig accelereer, merk ik dat de motor af en toe inhoudt en even later weer oppakt. Net alsof er even minder benzine of turbodruk is. Dat gebeurt overigens ook als ik bijvoorbeeld op 2500 toeren rijdt en dat het gaspedaal indrukt. Iemand enig idee?

Dan wat vragen aan de kenners:
1.Wat moet de actuator stand zijn (het 'gaatje' van het stangetje ten opzicht van het 'pinnetje' van de klep als de motor uitstaat? (ik heb helaas geen psi metertje)
2.Wat is de originele acceleratietijd van 80-120 in seconden in de vierde en vijfde versnelling?
3.Wat is de originele acceleratietijd van 0-100?
4. Vanaf welk toerental moet de je de turbo 'voelen'? Bij mij is dat vanaf 3000 toeren.

Als er een turbo kenner in de buurt woont (in de buurt van Nijmegen / Arnhem) dan zou ik heel graag een keer hulp krijgen.

Bij voorbaat dank en mvg
Patrick
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 17.03.2013 - 21:45  ·  #2
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 18.03.2013 - 00:12  ·  #3
Zeer zeker aankloppen bij Rica! Zij hebben de wagen getuned en klaarblijkelijk niet naar tevredenheid. Laat hun het dan ook maar eens uitzoeken. Het lijkt er wel op dat het iets met lucht/mengsel is. Misschien een slangetje lek of ergens een slecht rubbertje (O-ring). Ik heb bij mijn auto jarenlang gedacht dat haperen aan de LPI installatie lag. Nu de rubbers rond de injectoren bekeken en daar waren er een paar niet echt fris. Heb deze vervangen en de auto loopt beter dan dat hij ooit gelopen heeft. Dit kunnen we wellicht eens bekijken. Ik woon op een 50 kilometer van Arnhem dus als het bij Rica niet lukt wil ik best eens met je meekijken. Stuur dan even een PB-tje. ;)

Succes,

Tristan
poging
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 18.03.2013 - 22:38  ·  #4
Dank je wel voor de tips. Ik kreeg ook nog de tip het brandstoffilter te controleren. Ik ga ermee aan de slag. Mvg.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 18.03.2013 - 22:59  ·  #5
Het zou kunnen dat het je brandstoffilter is. Maar ik geloof er niet zo zeer in! Wel dat het euvel even weg blijft. Maar ja, dan komt ie weer en als dit het geval mocht zijn is het echt (vieze) lucht wat de auto aanzuigt en dus vermengt met je brandstof. Ik hoop echt dat dit het probleem verhelpt maar geloof er niet direct in.

MVG
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 19.03.2013 - 12:09  ·  #6
het openen en sluiten van de wastegate actuator wordt geregeld door de ECU d.m.v. een electro-solenoid klep in de boost signaalleiding.
Deze signaalleiding loopt vanaf het compressorhuis van de turbo naar de actuator.

De basis afstelling van de actuator wordt meestal als volgt gedaan:
- neem de actuator stang los van de wastegatekleparm.
- als de wastegate dicht wordt gehouden en de actuatorstang boven op de wastegatekleparm wordt gehouden dan hoort het palletje ongeveer half zichtbaar te zijn door het gat van de actuatorstang waarbij het dus nodig is om de actuator stang tegen de veerdruk van de actuator in op de wastegate kleparm moet worden getrokken. Op dat moment staat er dus enige voorspanning op de wastegate klep. Daardoor zit deze in rust altijd stevig dicht. Dit is nodig omdat anders de opbouw van boost te langzaam zou gaan. Je wil dat de turbo bij gasgeven snel op spoelt en boost gaat leveren. Tijdens het opspoelen van de turbo wil je geen boost laten weglekken.
- het boostsignaal wordt pas doorgegeven aan de actuator nadat de ECU de electo-solenoid klep (zit aan de airbox) heeft open gezet.
Pas als het ingeprogrammeerde maximale boostniveau is bereikt krijgt de actuator dus het signaal om te openen en daarmee de boost af te regelen.
- staat de actuator stang te slap dan lekt er boost weg door de wastegate en wordt de max boost pas hoger in de toeren bereikt.

De afstelling is vrij simpel te controleren. Een hitte schild boven de turbo verwijderen en een borgveertje van de wastegate klep loshalen.
poging
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 20.03.2013 - 21:52  ·  #7
Hoi allen,

Brandstoffilter was nodig maar heeft het euvel niet weggenomen.

@ TeeFive, ter check:
Is het zeker dat de door jou beschreven afstelling toepasbaar is op mijn motor type? Ik heb namelijk op Internet een Volvo instructie gevonden waarin staat dat de standaard afstelling (gaatje valt over de pal) moet worden gedaan terwijl met een speciaal drukapparaatje 12,5 kPa op de actuator wordt gezet. Probleem is dat niemand, ook de Volvo garage, zo'n apparaatje heeft.

Bvd
Patrick
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 21.03.2013 - 16:09  ·  #8
@Patrick:
Die afstelmethode met die 12,5Kpa is de officiele methode waarbij een klein luchtpompje wordt aangesloten op de het actuator potje.
Daarbij is die 12,5Kpa dus de pre-load waar ik het over had. Die druk in het actuator potje drukt de veer in.

Maar je kan ook mijn methode gebruiken. Hieronder een linkje naar een YouTube filmpje over het afstellen van die wastegate pre-load:
http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpIcjE

Het belangrijkste is gewoon dat die wastegate klep fatsoenlijk dicht zit op het moment dat de turbo moet gaan beginnen met boosten.
Hij mag pas open als de max boost bereikt is.
poging
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 21.03.2013 - 18:19  ·  #9
Okay, dank je wel voor de bevestiging. Ik ga het proberen.
mvg

patrick
poging
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 21.03.2013 - 22:03  ·  #10
Hoi,
Zojuist de actuator terug gezet naar de standaard waarde. Wagen loopt dan prima zonder hikken. Echter het vermogen van de tuning komt dan niet uit de verf. Veel minder power in alle regionen. Geen duw meer in de rug. Weer ingekort geeft weer meer power. Het lijkt alsof de turbo de druk niet kan opbouwen als de actuator in de standaard stand staat.
Mvg
Patrick
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 23.03.2013 - 01:29  ·  #11
Patrick, in dat geval verdenk ik 2 zaken:
- een lekkend CBV membraan (zit onder het chromen dekseltje op de turbo) voor vervanging moet de turbo eraf... (en zet e dan een betere in van IPD)
(CBV = compressor bypass valve, dat ding doet hetzelfde als een dumpvalve: dumpen van boost bij gas los, maar als het membraan gescheurd is lekt de CBV continue boost. Da's nie goe. Volgens mij krijg je hier geen foutcodes van in de OBD2)
- een kapotte boost solenoid valve, dit is de klep waarmee de ECU de turbo mee aanstuurt. (het is een klein zwart onderdeel met eraan vast 3 slangen en een stekker, ik denk dat ie aan de airbox hangt) als deze continu open blijft staan krijg je nooit meer boost dan de basis stand waarin de actuator staat... als deze kapot is zou ik die vervangen door een heavy duty versie van IPD. (dit moet een foutcode opleveren in de OBD2)
Ik heb beide onderdelen op mijn T5 zitten en ze werken heel goed. Degelijk spul.

IPD spulletjes kan je kopen bij www.europeantuning.nl
poging
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 23.03.2013 - 20:17  ·  #12
Hoi dank je wel, de solenoid gaat met lukken. Het eruit halen van een turbo daar waag ik me niet aan (wel handig maar te weinig kennis). Dus als iemand met ervaring zich eraan wilt wagen....
Mvg

Patrick
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 23.03.2013 - 21:54  ·  #13
Hier een plaatje van de boost solenoidklep
http://sdrv.ms/Xy3NB6
Hier een plaatje van de vervangende degelijke IPD solenoidklep
http://sdrv.ms/Xy4b2A

Hier een plaatje van mijn turbo (TD04-15G) met daarop het chromen dekseltje waaronder het CBV membraan zit
http://sdrv.ms/Xy3YfS
(ik moest de turbo eraf halen omdat ik een van de 3 boutjes had afgebroken... (zichtbaar op de foto!) maar het CBV dekseltje is ook met de turbo gemonteerd en al los te schroeven! De turbo hoeft er dus niet perse uit.
Hier een plaatje van het orginele CBV membraan. Mijn hele CBV zat VOL met flashlube-olie! (zie poetsdoek)
Meteen dus dat hele flashlube systeem eraf gemikt.
http://sdrv.ms/Xy47jp
En hier een plaatje van het vervangende sterkere IPD CBV membraan + meerdere vervangende veren. Hoe hoger de boost die je draait hoe sterker je die veer moet kiezen voor het optimale resultaat.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 2.0T - Actuator en andere vragen

 · 
Posted: 24.03.2013 - 14:55  ·  #14
Ja, maar maak het niet te gek, als hij uiteindelijk niet open gaat heb je ook ongewenste dingen.

Bij mijn 16T heb ik ook een nieuw WG gemonteerd, hij moet idd flink strak staan, dat asje beweegt bij activatie van de waste gate minder dan 1 cm, als hij dat al haalt...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0