S60 blijft hobbelen

Colke
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

S60 blijft hobbelen

· 
Posted: 25.06.2021 - 12:34  ·  #1
Onlangs is mijn Volvo even deftig verwend met een behoorlijk aantal nieuwe onderdelen.
Echter blijft er een hinderlijke trilling aanwezig in de auto.
Het voelt als hobbelen bij ongeveer 65 , 85 3n rond de 110 km/h.
Niet in het stuur maar voelbaar in hele auto.

Wat is er vervangen :
Alle motorsteunen
Draagarmen
Koppeling en vliegwiel ( ombouw naar smf )
Aandrijfassen
Alle wielen gebalanceerd.
Ook andere set wielen geprobeerd.
Wiellagers en naven gecontroleerd.

Toch blijft er wat hobbelen...
Als je tijdens het hobbelen de auto in zijn vrij zet blijft het hobbelen.

Alleen niemand kan de vinger er op leggen waar het zit.

Ik zit zelf te denken in de richting van een wiellager . Lv is overigens al eens vervangen.

Iemand nog suggesties?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: S60 blijft hobbelen

· 
Posted: 25.06.2021 - 12:47  ·  #2
Voel je het in je stuur of door de auto heen (b.v. in je stoel, of zie je de bijrijdersstoel minimaal vibreren). Meestal kun je zeggen, voel je het in je stuur, dan zit het bij de voorwielen. Voel je het door de auto of je stoel, dan moet je het achter zoeken.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 12:49  ·  #3
Met al het voorwerk in overweging:

Het klinkt alsof je wielen niet goed centreren op je naven.

Weet je zeker dat dat naafdiameters kloppen en dat de wielen kruislings vastgezet worden?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 12:53  ·  #4
Bobbel in je band? Dat ga je met balanceren niet oplossen. Is doorgaans wel te zien als een wiel op het balanceerapparaat zit. Al zeg je dat een andere set wielen hebt geprobeerd, zou wel heel toevallig zijn als die ook een bobbel zouden hebben.

Naven goed schoongemaakt (vlak waar de velg tegen de naaf aanligt)? Ik heb bij de auto van mijn vrouw afgelopen winter alle roest en aanslag verwijderd met een staalborstel op een accuboormachine, en daar zijn ze weer blinkend schoon van geworden.

Heb je iets tussen wiel en naaf? Spacer / centreerring? Dat zou ook voor onjuiste uitlijning van naaf met velg en dus onbalans kunnen zorgen.

Zijn je schokdempers goed? Soms zie je wel eens een auto met kats versleten dempers en dan gaat het wiel op en neer stuiteren.

Is je uitlijning goed? Als je een kromme naaf hebt of een kromme/versleten fusee kan het zijn dat je wiel niet mooi recht staat. Fuseekogels mee vervangen met de draagarmen en goed geplaatst?
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 14:20  ·  #5
Kijk ook even of alle remmen goed lossen.
Colke
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 19:32  ·  #6
Remmen zijn gangbaar.
Auto is uitgelijnd na het vervangen van de koppeling.
Pasvlakken velgen zijn ook schoon.
Schokdempers zou kunnen maar dan zou je dat ook op een andere manier moeten kunnen merken?
Gek veel blijft er niet meer over inmiddels.
Het ljjkt iets te zijn dat draait..
Vandaar dat ik ook een wiellager niet uitsluit.

Of der moet iets in de bak niet goed wezen.
Maar volgens mij zijn die onverwoestbaar toch? 😂🙈
Malmö

Subject:

· 
Posted: 25.06.2021 - 21:19  ·  #7
Vervelend om te horen dat je al zoveel onkosten hebt gehad aan je S60.
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht gezien de goede optische staat en de dealer waar je de auto kocht.
Echter, alle onderdelen die zijn vervangen vallen wel onder gewoon onderhoud en behorend bij de leeftijd en km.stand van de auto.
Denk dat dit typisch zo'n auto was die ingeruild werd door de vorige eigenaar omdat er behoorlijk wat onkosten aan zaten te komen.
Nu dit alles vervangen is zou het voor de eerstkomende jaren een probleemloze auto moeten zijn.
Vervelend dat dat gehobbel blijft.
Versnellingsbak zou ik persoonlijk niet verdenken omdat je zelf schrijft dat het gehobbel aanwezig blijft ook als je hebt uitgekoppeld en de verbinding tussen motor en versnellingsbak is verbroken.
Momenteel heb ik met mijn eigen S60 er veel last van dat oneffenheden in het wegdek goed voelbaar zijn in het stuur. Dit gebeurt vooral op hogere snelheden en op slecht wegdek. Oneffenheden komen door als "bonken" in het stuur. Als ik mijn hand aan de stuurkolom houdt tijdens dit bonken voel ik het ook in de stuurkolom en het dashboard doorkomen. Auto ligt dan ook niet echt stabiel op de weg. Lijkt soms wel alsof er iets los zit in de ophanging. Echter, dit is niet zo en is door meerdere monteurs bevestigd. De boel zit goed vast, stuurkogels zijn pas nog vernieuwd zowel de binnenste als de buitenste. Draagarmen zijn niet meer nieuw maar er zit geen speling op dus dat kan het ook niet zijn. Fuseekogels ook nog prima in orde.
Echter, bij mij zitten de originele dempers er nog op. Toestand van die dempers is gewoon slecht. Ik was afgelopen week bij Martin en die tipte ook direct op de dempers nadat ik hem over het bonken in het stuur vertelde. Niet gek ook dat die versleten zijn na 3,5 ton.
Ik zou als ik jou was eens de toestand van de dempers bekijken. Een ex collega van mij die ook een S60 bezit heeft zijn dempers ook alle 4 laten vervangen en kreeg er een compleet andere auto voor terug.
Dempers maken echt het verschil en je wilt niet weten hoeveel mensen er in Nederland rondrijden met versleten dempers. Enerzijds logisch, want vervangen ervan is niet goedkoop. Maar aan de andere kant, goede dempers maken echt het verschil tussen een in noodsituaties onbestuurbare auto of een auto die perfect reageert en je uit een noodsituatie kan helpen. Ik vind het daarom het geld wel waard om te investeren in een setje goede dempers en daarmee een stukje veiligheid voor jezelf en andere weggebruikers.
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 11:51  ·  #8
Als je ontkoppeld en de klacht is er nog steeds, dan zegt dat niet alles over je versnellingsbak. Immers je wielen en aandrijfassen draaien gewoon verder dus de versnellingsbak ook....
Colke
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 17:00  ·  #9
Ik had ook wel rekening gehouden met wat onderhoud.
Maar geleidelijk aan begint het wel een nachtmerrie te worden. 😂
En inderdaad zou je dat ook niet direct verwachten zoals hij er bij stond bij aankoop.
Scheelt dat ik het meeste zelf kan en redelijk geschikt kan inkopen.
De koppeling moest ik helaas laten doen omdat ik daar niet de juiste brug en gereedschappen voor had.
Had gehoopt dan ook van het gehobbel af te zijn maar dat is dus nog niet het geval.
Hij bevalt verder wel maar die hobbel irriteert mij nog mateloos.
De airco pomp maakt ook al wat lawaai.
Als daar dan ook nog weer eens wiellagers en dempers bij komen dan wordt het wel een dure Volvo...
Malmö

Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 22:20  ·  #10
Ja, maar aan de andere kant, je hebt nu al behoorlijk wat geïnvesteerd.
En dit zijn echt geen slechte onbetrouwbare auto's.
Je kan wel wat anders kopen, maar wie zegt dat je dan niet weer dik moet investeren in allerlei reparaties.
Misschien is het toch een idee om wat info te gaan inwinnen bij Martin van MMTS in Oldenzaal.
Misschien kan hij duiden waar het gehobbel vandaan komt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.06.2021 - 23:09  ·  #11
Eens met Stefan.
MMTS zou een goede optie zijn.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 27.06.2021 - 00:17  ·  #12
Vraagje ,

Is het snelheid specifiek of zit er een verband met het toerental ?
Stel dat je de snelheden in andere versnelling rijd, maakt dat uit ?
Koppeling ingetrapt of tijdens rijden in vrij zetten en koppeling weer lossen maakt meen ik geen verschil .

Je zegt dat je de dmv hebt laten vervangen door een smv ? Zou daar iets kunnen zitten ?

Je opmerking over de airco pomp ...
zit er enig verschil tussen rijden met en zonder de airco aan?
Het ding loopt rauw ?

Als ik dit verhaal lees en me het kostenplaatje voorstel ... dan baal ik net even minder van het gegeven dat mijn s60 weer terug gaat maar de dealer.

De opmerking is hier al gemaakt , je zou een inruiler met probleem kunnen hebben gekocht. Degeen die mijn s60 koopt kan zijn borst natmaken want die staat deze route ooo te wachten 😕
Colke
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.06.2021 - 23:15  ·  #13
De klacht heeft niets met de ombouw uit te staan. Voor de tijd was de klacht er ook al.
Airco pomp is hoorbaar maar geeft verder geen invloed op het rijden.
Ik heb inmiddels de wielen weer gewisseld van 17 naar 16 inch.
Zoals ik m.in de basis gekocht heb.
Heb toch nog mijn twijfels over de 17 inch set.
Dat deze de klacht toch meer versterkt op een of ander manier .
James Dean

Subject:

· 
Posted: 30.06.2021 - 12:23  ·  #14
Ik heb hetzelfde probleem; aandrijfas, ga er maar vanuit.
Homokineten kan je ook vrij goed testen door volle bak uit te sturen en wat op te trekken; klakken betekend dat ze niet goed meer zijn.
Zelf rij ik er maar mee door; die dingen zijn niet bepaald gratis ;)
Colke
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2021 - 09:39  ·  #15
Quote door James Dean

Ik heb hetzelfde probleem; aandrijfas, ga er maar vanuit.
Homokineten kan je ook vrij goed testen door volle bak uit te sturen en wat op te trekken; klakken betekend dat ze niet goed meer zijn.
Zelf rij ik er maar mee door; die dingen zijn niet bepaald gratis ;)

Assen zijn vervangen.
Aangezien het spul toch los moest heb ik bij het vervangen van de koppeling de assen en de laatste twee motorsteunen ook laten doen.
Blijft trillen.

Selected quotes for multi-quoting:   0