S60 - Diesel Motor D5244T4

Afgebroken bouten tbv bevestiging verstuiver cylinder 5

 
 
 
 
 
DickPieter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 3119 MV Schiedam
Leeftijd: 76
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 12:13  ·  #1
Wie heeft ervaring om deze reparatie goed uit te laten voeren.
De auto is van 2008 en heeft ca. 195.000 km gelopen.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 12:16  ·  #2
uuuuu..... welke reparatie???
DickPieter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 3119 MV Schiedam
Leeftijd: 76
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 12:32  ·  #3
De bevestigingsbouten tbv van de verstuivers zijn losgeraakt en bij 1 bout is de kop afgebroken, met nog ca. 30 mm in het blok..
De bouten zijn M6 x 35 mm lengte. Als gevolg daarvan is een verstuiver naar boven gekomen, daardoor lekkage van diesel.
Enorme rookontwikkeling, auto stilgezet, onmogelijk ter plaatse een nood-reparatie door de ANWB uit te voeren, wagen naar garage.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 13:11  ·  #4
Welke regio?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1520
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 14:32  ·  #5
Dat doet pijn.

Alles staat of valt met het verwijderen van de afgebroken bout en hoe het gesteld is met de schroefdraad van de kant die als eerste losgeraakt is.
Als dit geen probleem lijkt te zijn dan is het met een paar honderd euro wel gefixed
Maar als het niet goed komt met de boutgaten in de kop dan kan men nog proberen met een bus of helicoils iets te doen, maar eigenlijk kun je dan beter een nieuwe kop erop zetten.

En daarna is de vraag is je verstuiver nog heel? Dat scheelt gauw 250 euro op de rekening.
Eigenlijk moet de nozzle van de verstuiver nat (in diesel) bewaard worden. Nu die blootgesteld wordt aan de open lucht verdampen de lichte componenten in de diesel en raken de gaatjes verstopt met teer-achtige componenten. Dus ik zou zeker een injectorreiniger gebruiken na reparatie.

Maar om terug te komen op je vraag: Ik zou naar een Bosch Diesel specialist of een goede vakgarage gaan.
Een dealer zal bij twijfel de kop eerder opgeven. Zij redeneren immers vanuit de gedachte dat een onderdeel dat niet meer aan de standaard kwaliteit voldoet altijd vervangen dient te worden.
Het hangt een beetje van je portemonnee en de verdere staat van de auto af wat voor jou de beste keus is
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 14:58  ·  #6
Steekt er nog een stukje bout uit? Dan zou je er een moertje op kunnen lassen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 15:01  ·  #7
Afgezien van de oplossing, waarvoor Vogel je denk ik al wijze indicaties gegeven heeft, ben ik ook wel benieuwd naar de oorzaak (en evt. verhaalbaarheid daarvan op de veroorzaker). Zo'n bout breekt niet zomaar af indien de juiste bouten gebruikt zijn, geen bouten zijn hergebruikt waarvan dat niet door Volvo wordt toegelaten, bouten zijn met het juiste krachtmoment vastgezet, etc. Soms heeft kijken naar het verleden geen zin en moet je vooruitdenken naar oplossingen om niet in de ellende te blijven hangen, maar soms moet je ook terugdenken (en dan kunnen de zelfklussers onder ons soms slechts onszelf voor de kop slaan, maar goed)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 15:04  ·  #8
Heeft vaak geen duidelijke oorzaak. Gebeurt vaak met de in de fabriek aangebrachte bouten ook.

MB heeft bijv heel erg last van lekkende brandplaatjes vd verstuivers.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 16:16  ·  #9
fotootje? id hoe bereikbaar is het restant?
DickPieter
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 3119 MV Schiedam
Leeftijd: 76
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 18:07  ·  #10
Tot nu toe alvast hartelijk bedankt voor de aangeboden adviezen. Mijn woonplaats cq. regio is Schiedam, Zuid Holland.
Mijn auto is tot nu toe altijd bij de originele Volvo dealers in onderhoud geweest. Na 5 jaar, tijdens vakantie in Zuid Duitsland
werd ik geconfronteerd met een steeds onregelmatig lopende motor bij hoge snelheden op de Autobahn = levensgevaarlijk!
datum: 20-08-2013 - km stand 146.500 - auto 5 jaar oud.
In de Volvo garage van Regensburg is auto nagekeken en uitgerust met een nieuwe Regel, Smoorklep VO30777650.
Tijdens die reparatie hebben zij ook aan de schroefdraad van de 2 bouten gerommeld met een vermelding op de factuur
dat op deze reparatie geen garantieclaim mogelijk was, omdat het niet was gebaseerd op de Volvo Instructies.
Je kan aan één bout zien dat er toen met loctite is gewerkt en de andere bout is nu 5 mm onder de kop afgebroken;
het restant zit nog steeds in het blok, dus het oplassen van een moer is helaas onmogelijk.
Het zijn metrische M6x1,0 bouten, lengte ca. 35 mm en van de kwaliteit 10.9 - Het voorstel van het gebruik van helicols
lijkt mij het beste; maar of dat volgens de Volvo instructies mogelijk is lijkt mij sterk! Een ieder hartelijk dank.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 05.01.2018 - 19:10  ·  #11
Die 10.9 bouten zijn verschrikkelijk om uit te boren. Linkse tap zal niet werken ivm de locktite. Er is nog ander gereedschap, wat je na een gaatje boren erin kan slaan, waar een dopje op kan.

Stuk duidelijker verhaal nu over dat gerommel.

Foto is zeker handig. Steekt er niks uit vd bout?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1520
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S60 - Diesel Motor D5244T4

 · 
Posted: 06.01.2018 - 18:07  ·  #12
Die basis van de verstuiver is best dik, toch?
5mm onder de kop afgebroken suggereert dat er na het verwijderen van de verstuiver nog wel een moer op te lassen is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0