S60 in noodloop, lambdasonde?

KoekieMonster
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

S60 in noodloop, lambdasonde?

· 
Posted: 27.03.2018 - 09:46  ·  #1
Afgelopen weekend kreeg ik de melding: "engine system service required" en ging de auto (S60 MY06 2.4D 309k km) in noodloop.
Ik heb de auto aan vida gehangen en heb de volgende meldingen er uit gehaald en gewist:
ECM-2850: Heated oxygen sensor (HO2S) - signal too low (er was ook een signal missing, maar die komt niet terug).
ECM-1507: Turbo control - too low pressure

Bovenstaande meldingen komen elke keer weer terug als ik een beetje gas geef (bij heel rustig rijden blijven ze weg).

En daarnaast nog wat andere dingen:
CCM-0040: Air quality sensor internal fault (komt altijd direct terug)
ECM-700: Engine control module (ECM) - incorrect check sum (schijnt te komen door de tuning)
CEM-1F00: ECM, software faulty signal (ook door de tuning? Ik weet niet meer zeker of dat daar door komt)
ECM-18B0: Swirl actuator control - offset fault (heb ik ook al langer, geen problemen mee gehad. De servo beweegt wel gewoon als je deze test.)

Als ik het goed begrepen heb is de heated oxygen sensor een lambdasonde, te zien aan de foutmelding die terugkomt heb ik het vermoeden dat deze overleden is.
Is dat een goede plek om te beginnen met zoeken / vervangen of zijn er andere oorzaken voor dergelijk gedrag?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: S60 in noodloop, lambdasonde?

· 
Posted: 27.03.2018 - 10:10  ·  #2
delivery zijn actuele storingen. hou dat aan.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 10:13  ·  #3
Die Turbo vertrouw ik ook niet helemaal.
Als die terug komt bij gas geven zal daar ook wat mis mee zijn,
KoekieMonster
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 11:09  ·  #4
Quote door Blade

delivery zijn actuele storingen. hou dat aan.

Dank voor de tip, daar stonden de 1e 2 storingen ook tussen, de rest heb ik niet zo op gelet.

Quote door hermanusb

Die Turbo vertrouw ik ook niet helemaal.
Als die terug komt bij gas geven zal daar ook wat mis mee zijn,

Ik hoopte dat de lage turbodruk zou kunnen gebeuren omdat de motor niet netjes loopt omdat de lambdasonde niet de juiste waarde geeft.
Ik sluit de turbo nog niet uit maar ik hoop vooral op een goedkopere oplossing :)
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 11:22  ·  #5
Heb je niet simpel een lekke turboslang? dan krijg je vergelijkbare meldingen. Zou dat eerst even checken!
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 11:23  ·  #6
Of intercooler. Gaan vaak lek bij diesels. Zeker bij getunede zoals die van jou.

Turbo actuator (electrisch) gaat ook regelmatig defect. Zijn te reviseren.
KoekieMonster
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 11:39  ·  #7
Quote door Ed

Heb je niet simpel een lekke turboslang? dan krijg je vergelijkbare meldingen. Zou dat eerst even checken!

Helaas ben ik zelf mechanisch minder capabel dan elektrisch, aanstaand weekend gaat er iemand naar kijken of er ergens lekkage in het inlaat traject zit, ik zal uiteraard de resultaten even laten weten:)
Quote door Blade

Of intercooler. Gaan vaak lek bij diesels. Zeker bij getunede zoals die van jou.

Turbo actuator (electrisch) gaat ook regelmatig defect. Zijn te reviseren.

Intercooler heeft wat kleine donkere plekjes aan de voorkant zitten. Deze heeft dus zeker wat kleine lekkage, aanstaand weekend weet ik er meer over of er nog meer lekkages zijn.
De turbo actuator heb ik met vida aangestuurd, deze hoor ik wel bewegen dus ik verwacht hier geen problemen mee.

Samenvatting: eerst maar eens controleren op lekkage in het inlaattraject (vooral slangen en intercooler, dus tussen turbo en inlaatspruitstuk)
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 11:56  ·  #8
Beste is er luchtdruk op zetten. vaak zit er een scheurtje in een slang die je alleen maar ziet als je in de slang knijpt. Aangezien je niet overal kunt kijken is het beste om met lucht te controleren. Je hebt dan direct een scheurtje te pakken.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 11:58  ·  #9
Precies. En lekker met dreft alles insoppen met een plantenspuit. Zeker intercooler kan je zo goed checken
KoekieMonster
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 12:08  ·  #10
Quote door Ed

Beste is er luchtdruk op zetten. vaak zit er een scheurtje in een slang die je alleen maar ziet als je in de slang knijpt. Aangezien je niet overal kunt kijken is het beste om met lucht te controleren. Je hebt dan direct een scheurtje te pakken.

Is de druk die de turbo genereert genoeg of moet er echt extern druk op? Extern druk kan helaas pas van het weekend, als de turbo genoeg is kan ik vanavond vast even kijken.
Quote door Blade

Precies. En lekker met dreft alles insoppen met een plantenspuit. Zeker intercooler kan je zo goed checken

Dat is een goed idee, ook hiervoor: is de druk van de turbo genoeg of moet dit meer zijn?
KoekieMonster
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 21:14  ·  #11
Bedankt allemaal, het probleem is gevonden.
Na jullie tips toch zelf maar eens gekeken, ik was even vergeten dat een van de vorige eigenaren een hobby bob opstelling gemaakt had van de "intake hose".
Deze was losgekomen, even weer vastgezet en voor nu is het goed.
Binnenkort bij de beurt gaat deze vervangen worden door een betere oplossing, dan komt het ook niet vaker voor:)
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 21:16  ·  #12
Goed gedaan!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 00:29  ·  #13
Beroerd gemonteerd maar het is wel origineel, die 2 rubber koppelstukken met 2 slangklemmen elk, aan de uiteinden van de plastic inlaatbuis tussen EGR en inlaatspruitstuk.
Als de koppelstukken netjes zitten, en de slangklemmen ook, en netjes aangedraaid, werkt het prima.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 08:03  ·  #14
Voor die inlaatpijp verkoopt DO88 ook silicone versies. Zal niet veel uitmaken met wat een nieuwe bij de dealer kost.

En als je die Lambdasonde telkens terug krijgt, zit er maar één ding op: vervangen. Heb ik ook gedaan recent. Als je een nummer nodig hebt (Bosch), laat het maar weten.
KoekieMonster
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 20:29  ·  #15
Dank, ben er vooral heel blij mee dat het snel en goedkoop is opgelost :)
Ik ben even in VIDA aan het kijken naar hoe het hoort maar kan hier geen mooie plaatjes van vinden.
Het enige plaatje wat ik kan vinden is die waar de lambda sensor op staat, zie bijlage. Links daarop lijkt hij ook met tussenstukken en meerdere slangklemmen vast te zitten.
Ik heb bij do88 gekeken, maar dan heb ik 2 losse silicone slangen. Weinig vooruitgang dus:P

ik blijf het gewoon in de gaten houden, ook of er meldingen terugkomen. Ik zal dit na het weekend even checken.

Nogmaals dank voor de snelle hulp!

Selected quotes for multi-quoting:   0