ik had begin dit jaar een kapotte accu in de motor. Yuasa die er na 7 jaar mee op houdt, niet heel raar. Ik werd geadviseerd om een VMF accu te nemen, kost slechts €35, en de yuasa 120. Ik vertrouwde het niet helemaal, maar toch de gok genomen. Ondanks netjes steeds aan de druppelaar, was het na een half jaar over met m. Dus uiteindelijk toch een echte yuasa gekocht.
Dus dit verhaal klinkt mij niet raar in de oren. En het prijsverschil zit m ook niet alleen in de winstmarge.
Jeroen, mijn two cents. Het starten klinkt niet enthousiast. Die van mij slaat heftiger rond (sneller, met meer "pit"), ik zou dus in eerste instantie ook aan accu/stroomtoevoer denken en dan pas gloeibougies.
Ik zou zeggen gloeibougies zorgen niet voor minder enthousiast rondslaan, namelijk, wel voor een langere tijd voordat ie oppakt.
Klein stapje verder, het is niet de accu. Net even achterin de kofferbak gemeten met een multimeter, 12,4 Volt.
Auto van mijn vader er naast gezet, startkabels ertussen, en hij doet hetzelfde. Spanning genoeg, startmotor gaat goed rond, dat is echt het probleem niet.
Na 6 keer starten en voortijdig afbreken, lukte het de 7e keer. halve minuut laten lopen, motor uit, starten en direct lopen.
Er is echt iets anders waardoor de motor gewoon niet wil aanslaan. Eenmaal warm (halve minuut) start hij direct.
Edit: Volvo monteur vertelde me dat een D5 zonder voorgloeien ook direct hoort te starten.
Niet of 5 keer voorgloeien maakt ook geen verschil.
Volgende week bij Frank op de brug, ook maar even die gloeibougies bekijken.
Dat afbreken van het starten dat geeft toch aan dat er ergens geschakeld wordt in de aansturing van de startmotor , denk dan toch aan herkenning contactslot /transponder/ startonderbreking .
Maar dat is lastig als er geen foutcodes zijn , is dat niet te zien met vida aangesloten tijdens het starten wat er gebeurt , anders wordt het toch gewoon dingen vervangen , maar dat is ook zo wat .
Dat het bij koude gebeurt , brengt me toch weer in de buurt van het net te langzaam rond gaan van de startmotor , en dat is wel kritisch bij deze moderne auto's , de verschillende sensoren moet wel een juiste indicatie vernemen , net niet snel genoeg rond zou dat kunnen veroorzaken , en op het filmpje klinkt het niet erg vlot , 2 accu's eraan helpt overigens ook niks als de bendix slecht zou zijn , dan slipt de boel gewoon harder en het vreet stroom , resultaat de spanning zakt te ver in en de boel wil niet .
Verklaart alleen weer niet dat ie het na 6 of 7 pogingen wel aanslaat .
Al kan dat wel , paar keer starten de tempratuur boven zuigers loopt dan toch op door de compressie (zeker bij diesels) dat ie na een paar keer dan toch net effe wat makkelijker rond gaat en net wel fatsoenlijk ontbrand en aanslaat .
Dat voortijdig afbreken 5 6 keer vind ik echter wel vreemd en duid toch weer op bovenstaande .
lastig fenomeen , de gloeibougies verwacht ik niet meteen , maar zeker de moeite om te bekijken .
Meestal met een slechte gloeibougie , slaat ie onregelmatig aan bij de eerste paar omwentelingen omdat er een cilinder wat trager op gang komt waar niet gegloeid wordt
Tenzij ze allemaal kapot zijn natuurlijk .
Mij lijkt, dat je moet zoeken in je brandstof toevoer. Lekkage in een leiding, waardoor je niet direct kunt inspuiten. Na herhaald starten is er dan wel voldoende om de motor aan te doen slaan. Vervuild filter, of onvoldoende opbrengst van de brandstof pomp.
Mij lijkt, dat je moet zoeken in je brandstof toevoer. Lekkage in een leiding, waardoor je niet direct kunt inspuiten. Na herhaald starten is er dan wel voldoende om de motor aan te doen slaan. Vervuild filter, of onvoldoende opbrengst van de brandstof pomp.
Kijk is naar het filmpje ,een keer rond met sleutel nog in de stand van bekrachtigen startmotor en startmotor stopt gewoon , lijkt mij niks met brandstof druk te maken ,aangezien je bv bij wisselen brandstoffilter ook gewoon door kunt starten tot ie aanslaat , dan is er ook geen druk tot alle lucht er uitgepompt is .
Olaf, startonderbreker kan ik makkelijk uitvinden door met de reservesleutel te starten toch?
Brandstofprobleem, kan dat te maken hebben met een recent vervangen druksensor op de commonrail?
Brandstoffilter ga ik zo even online bestellen. Oh ja, en zo'n flesje injector reiniger voor in de tank.
Dat is als het aan de sleutel ligt , kan ook aan het contactslot zelf liggen dan maakt de sleutel niets uit .
Maar is proberen waard , hopelijk is het zo simpel .
Brandstofprobleem, kan dat te maken hebben met een recent vervangen druksensor op de commonrail?
Brandstoffilter ga ik zo even online bestellen. Oh ja, en zo'n flesje injector reiniger voor in de tank.
Zoek eerst naar waar het probleem zit, is dat opgelost, kun je altijd later dan andere opties nog nalopen.
Heb je bij het vervangen van de druksensor aan een afdoende dichting gedacht? Of is de sensor zelf misschien lek?
Misschien lijkt het zo maar als je start klinkt
Alsof hij van de starterkrans afgaat. Of hoor ik iets anders zoemen.
Anders lijkt het wel je startmotor te zijn.
Misschien lijkt het zo maar als je start klinkt
Alsof hij van de starterkrans afgaat. Of hoor ik iets anders zoemen.
Anders lijkt het wel je startmotor te zijn.
Ja, ik heb eens een motorfiets gehad die nog maar een paar "tandjes" op de starterkrans had, dat klonk ook zo. Ook die "ik-geef-het-op"-tik.
Jeroen, kun je gemakkelijk zonder startmotor starten (heuveltje in de buurt ofzo?)? Als 'ie dan gelijk wel start, heb je al een groot component uitgesloten...
Nee geen heuvels hier in de buurt, dan moet ik hem gaan aanslepen.
Frank, was ook al voor die sensor zo. Vorig jaar ook een paar keer gehad.
Voor het brandstoffilter heb ik de keuze tussen MANN, Bosch, FEBI, (30/30/42 euro) en wat huismerken van Winparts. Is er iets waar ik ver bij vandaan moet blijven, of gewoon filter is filter?
Een MAN filter is een goed filter. Is geen handelaar maar producent en te koop bij Winparts voor € 21,86. Lijkt me genoeg voor weer 5 jaar gefilterde brandstof.