S60 start moeilijk

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: S60 start moeilijk

· 
Posted: 06.01.2016 - 19:17  ·  #76
Gezien het weer niet geheel ondenkbaar. :'(
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 06.01.2016 - 19:35  ·  #77
Quote door folke3

Quote door Steve

Succes mannen! Ben benieuwd naar de uitkomst.

+1

+2
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 06.01.2016 - 20:48  ·  #78
Uitkomst = kloteweer :P morgen maar doen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.01.2016 - 22:52  ·  #79
Frank was hier vanavond.
We hebben Vida aan de auto gehangen om hem uit te lezen, geen fouten te vinden.
Daarna met een fohn de verstuivers verwarmd, steeds één meer. Niet te starten.
Vida er weer aan, meegelezen en er achter gekomen dat alles wat nodig is om te starten gewoon goed is. Ik krijg de gegevens later vanavond nog.

S60 van Frank er naast om over te starten want de accu was al weer leeg, niet te starten.
Nog als noodoplossing een paar pufjes remmen reiniger in het luchtfilter gespoten en zowaar, de D5 sloeg aan alsof er nooit wat gebeurd is.

Zaterdag gaan we een retourtest doen, even van die spuitjes halen bij de apotheek.
De verstuivers zijn nu hoofdverdachte. Of in ieder geval eentje.

Iemand nog ideeën? Frank vond vooral de remmenreiniger apart, omdat dat vooral iets is voor benzinemotoren.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.01.2016 - 22:53  ·  #80
Heb je in Vida ook nog naar de raildruk gekeken ?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 07.01.2016 - 23:42  ·  #81
Ja raildruk, alle betrokken relais, gloeipluggen, brandstofpomp etc, alles lijkt goed.

waarom wel lopen bij een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat? ken dit wel van benzine motoren om aan te tonen dat er geen benzine komt of te arm, maar die starten en slaan weer af vanwege opraken aanjager na een paar slagen.

Hierbij slaat de diesel gewoon binnen 1 a 2 sec aan en loopt daarna prima. na even lopen uitgezet, dan weer starten: wel 3-5 sec rond voordat ie dan toch weer gewoon aanslaat en mooi doorloopt?? (dat was overigens het normale gedrag)

we gaan er verder in duiken en iig zaterdag een retour test doen, de verstuivers blijven verdacht.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.01.2016 - 23:49  ·  #82
Ben nieuwsgierig wat er uit gaat komen.
Succes alvast.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 00:14  ·  #83
Quote door Jeroen

Frank was hier vanavond.
We hebben Vida aan de auto gehangen om hem uit te lezen, geen fouten te vinden.
Daarna met een fohn de verstuivers verwarmd, steeds één meer. Niet te starten.
Vida er weer aan, meegelezen en er achter gekomen dat alles wat nodig is om te starten gewoon goed is. Ik krijg de gegevens later vanavond nog.

S60 van Frank er naast om over te starten want de accu was al weer leeg, niet te starten.
Nog als noodoplossing een paar pufjes remmen reiniger in het luchtfilter gespoten en zowaar, de D5 sloeg aan alsof er nooit wat gebeurd is.

Zaterdag gaan we een retourtest doen, even van die spuitjes halen bij de apotheek.
De verstuivers zijn nu hoofdverdachte. Of in ieder geval eentje.

Iemand nog ideeën? Frank vond vooral de remmenreiniger apart, omdat dat vooral iets is voor benzinemotoren.

Die remreiniger is heel simpel hoor , dat spul is erg licht ontvlambaar , de compressie van de diesel is dusdanig hoog , als je iets comprimeert (samendrukt ontstaat warmte) , zo werkt een diesel , dit gaat bij die remreiniger een stuk makkelijker met resultaat dat ie dan veel vlotter aanpakt , je moet hem er niet heel lang op laten lopen , omdat het ,zeker als de motor warm is te vroeg ontbrand en dat werkt de boel tegen .
Het komt dus eerder tot ontbranding dan diesel (bij een lagere druk ).
Vroeger had je de startpilot , en we hadden thuis zo een diesel 1 cilinder tuinfrees met een startlont , altijd effe een pufje erin , 1x trekken en lopen .

Maar hij blijf daarna dus ook meteen lopen ?
Of de diesel ontbrand niet omdat de compressie daarvoor niet genoeg is , dat verklaart ook het temperatuur verhaal .
Start ie wel als ie daarna wat warm is gelopen ? dat zou ook richting de compressie kunnen wijzen .

Anders inderdaad de brandstof toevoer , pomp , verstuivers .

Hebben jullie ook gekeken wat de temperatuur sensor/s op de motor aangeven , komt die koud overeen met de buitenlucht temperatuur ?

Staat de boel nog wel goed op tijd ?, distributie , een tand verkeerd , kan eigenlijk niet bij een diesel is mijn ervaring , dan loopt ie vaak helemaal niet .

Zoals ik eerder zei ik gooi gewoon wat balletjes op , persoonlijk zou ik eerst de compressie meten .

Frank heeft hem nu ook horen lopen , ik zelf hoor het vaak wel , combie starten aanslaan een hoe de motor koud loopt , als compressie niet helemaal goed is , maar meten is weten .aangezien het niet veel kost om te meten .
Zou zonde zijn die verstuivers kosten een bak met geld .

Succes met de zoektocht
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 00:15  ·  #84
Quote door GRUNNS60

Ja raildruk, alle betrokken relais, gloeipluggen, brandstofpomp etc, alles lijkt goed.

waarom wel lopen bij een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat? ken dit wel van benzine motoren om aan te tonen dat er geen benzine komt of te arm, maar die starten en slaan weer af vanwege opraken aanjager na een paar slagen.

Hierbij slaat de diesel gewoon binnen 1 a 2 sec aan en loopt daarna prima. na even lopen uitgezet, dan weer starten: wel 3-5 sec rond voordat ie dan toch weer gewoon aanslaat en mooi doorloopt?? (dat was overigens het normale gedrag)

we gaan er verder in duiken en iig zaterdag een retour test doen, de verstuivers blijven verdacht.

Met dit verhaal erbij 3 tot 5 sec nadat ie gelopen heeft , compressie meten is dan toch mijn eerste gedachte .

Dat starten met remreiniger is wel uit te leggen in geval van een net te lage compressie , doordat de remreiniger veel makkelijker ontbrand dan diesel , en met het ontbranden daarvan wordt de temperatuur meteen omhoog gebracht in de cilinder en dus ook de druk , met resultaat dat de diesel dan net wel ontbrand .
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 08:51  ·  #85
Ik heb met een heel andere dieselauto een keer gehad dat ie van het één op het andere moment niet meer wilde aanslaan. ANWB erbij gehad, remmenreiniger in de inlaat en hoppa! lopen dat ding.

Bij de garage bleek dat een sensor (krukas) niet goedwerkte als de motor gestart werd maar als hij liep was er niets aan de hand.

Wat ik bij jullie relaas merkwaardig vind is het na even lopen pas aanslaan na 3 tot 5 seconden starten.
Als de compressie niet goed zou zijn en daardoor de diesel niet spontaan ontbrandt:
- dan zouden de gloeibougies daar toch hun werk moeten doen;
- dan zou er in de cilinders toch alleen nog maar meer diesel komen omdat het niet verbrandt (verzuipen)

Ik ben erg benieuwd
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 09:24  ·  #86
wat de compressie betreft , die loopt wat op na een paar keer rond gaan , dat zie je ook tijdens het meten , daarom lijkt het erop dat ie wat moeite heeft met de compressie .
Maar een electronisch iets sluit ik ook niet uit , ook al geeft vida geen foutmeldingen , dat zal de eerste keer niet zijn dat ie niks geeft en het toch niet goed is .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 09:32  ·  #87
Quote door Steve

Bij de garage bleek dat een sensor (krukas) niet goedwerkte als de motor gestart werd maar als hij liep was er niets aan de hand.

Dit heb ik ook op andere plekken gevonden, zal eens kijken wat we daar aan kunnen meten

Wat ik bij jullie relaas merkwaardig vind is het na even lopen pas aanslaan na 3 tot 5 seconden starten.
Als de compressie niet goed zou zijn en daardoor de diesel niet spontaan ontbrandt:
- dan zouden de gloeibougies daar toch hun werk moeten doen;
- dan zou er in de cilinders toch alleen nog maar meer diesel komen omdat het niet verbrandt (verzuipen)

Ja en dat heeft ie altijd al gedaan het was nooit een vlotte starter. maar dat hoor ik ook bij anderen wel van de D5. ik ben gewend dat een diesel na gloeien meteen pakt.
morgen nog een collega met een D5 op bezoek zal eens kijken hoe die start.

Ik ben erg benieuwd
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 09:50  ·  #88
Mijn vorige d5 was ook geen snelle starter , maar 3 tot 5 sec is erg lang .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 20:19  ·  #89
Ik hoor ook vaker dat een D5 echt een paar keer rond moet voor hij loopt, en zo doet de mijne het normaal ook.
De auto staat nu weer thuis, start gewoon met dit 'warme' weer.

Morgen maar de compressie meten en verstuivers op retour testen (als we slangetjes hebben)

Frank, ik wil de startmotor toch gaan vervangen. Die Bendix vloog er gisteren ook weer een paar keer af, dus even op zoek naar een goede jonge gebruikte. Of beter een nieuwe? Heb ze gezien voor 175 euro
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 08.01.2016 - 21:03  ·  #90
Beetje raar dat ie nu wel gewoon start.
Dan zal de verstuivers(s) niet veel aan mekeren.
Dan toch gloeierij circuit?
Temperatuur voeler die aan moet geven of ze moeten gloeien?
Lekker zoeken zo!!

Selected quotes for multi-quoting:   0