Quote door Jeroen
Frank was hier vanavond.
We hebben Vida aan de auto gehangen om hem uit te lezen, geen fouten te vinden.
Daarna met een fohn de verstuivers verwarmd, steeds één meer. Niet te starten.
Vida er weer aan, meegelezen en er achter gekomen dat alles wat nodig is om te starten gewoon goed is. Ik krijg de gegevens later vanavond nog.
S60 van Frank er naast om over te starten want de accu was al weer leeg, niet te starten.
Nog als noodoplossing een paar pufjes remmen reiniger in het luchtfilter gespoten en zowaar, de D5 sloeg aan alsof er nooit wat gebeurd is.
Zaterdag gaan we een retourtest doen, even van die spuitjes halen bij de apotheek.
De verstuivers zijn nu hoofdverdachte. Of in ieder geval eentje.
Iemand nog ideeën? Frank vond vooral de remmenreiniger apart, omdat dat vooral iets is voor benzinemotoren.
Die remreiniger is heel simpel hoor , dat spul is erg licht ontvlambaar , de compressie van de diesel is dusdanig hoog , als je iets comprimeert (samendrukt ontstaat warmte) , zo werkt een diesel , dit gaat bij die remreiniger een stuk makkelijker met resultaat dat ie dan veel vlotter aanpakt , je moet hem er niet heel lang op laten lopen , omdat het ,zeker als de motor warm is te vroeg ontbrand en dat werkt de boel tegen .
Het komt dus eerder tot ontbranding dan diesel (bij een lagere druk ).
Vroeger had je de startpilot , en we hadden thuis zo een diesel 1 cilinder tuinfrees met een startlont , altijd effe een pufje erin , 1x trekken en lopen .
Maar hij blijf daarna dus ook meteen lopen ?
Of de diesel ontbrand niet omdat de compressie daarvoor niet genoeg is , dat verklaart ook het temperatuur verhaal .
Start ie wel als ie daarna wat warm is gelopen ? dat zou ook richting de compressie kunnen wijzen .
Anders inderdaad de brandstof toevoer , pomp , verstuivers .
Hebben jullie ook gekeken wat de temperatuur sensor/s op de motor aangeven , komt die koud overeen met de buitenlucht temperatuur ?
Staat de boel nog wel goed op tijd ?, distributie , een tand verkeerd , kan eigenlijk niet bij een diesel is mijn ervaring , dan loopt ie vaak helemaal niet .
Zoals ik eerder zei ik gooi gewoon wat balletjes op , persoonlijk zou ik eerst de compressie meten .
Frank heeft hem nu ook horen lopen , ik zelf hoor het vaak wel , combie starten aanslaan een hoe de motor koud loopt , als compressie niet helemaal goed is , maar meten is weten .aangezien het niet veel kost om te meten .
Zou zonde zijn die verstuivers kosten een bak met geld .
Succes met de zoektocht