S60 Stuurgedrag op 18"

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 13.04.2013 - 20:47  ·  #16
17" is nog net een aardig compromis tussen comfort en sturen, 18" wordt vrij extreem. Als je een 1serie met sport onderstel en runflat banden hebt (zo kocht ik m, inmiddels aangepast) zal het niet veel schelen, maar een volvo is over het algemeen meer voor comfort bedoeld.

Ik weet ook niet of je zomaar 235 naar 215 kan gaan, ligt een beetje aan de velgbreedte.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 13.04.2013 - 22:01  ·  #17
Wat ook nog kan is dat het aan de hoogte van de band ligt. Hoe minder hoog de band is hoe stugger deze wordt. Daardoor zouden stuurreacties zeker in combinatie met electrische stuurbekrachtiging weleens heel "heftig" kunnen aanvoelen! Bij een hogere band zoals ook de 16 inch winterbanden heb je dit dus niet. Ik zou zeggen dat je het daarin moet zoeken. Ik had ooit van mijn toenmalige werkgever een spiksplinter nieuwe BMW 323I model E46 en een van de allereerste die uitgeleverd werden. Die had ik bestald met een iets verlaagd sportonderstel en 17 inch wielen met ook een erg lage band (vergeef me de maten) en had dat probleem ook. Het is echt alsof je stuur uit je handen werd "gerukt". Ook een aantal keer met die auto terug naar de dealer geweest, van alles aan gedaan, maar niet het gewenste resultaat. Ik heb toen per ongeluk een stoeprandje geraakt en mijn velg krom gereden. Op dat moment was een 16 inch set wielen dus ineens een optie. Dit heb ik toen gedaan en echt nooit geen problemen meer mee gehad! Ook weer omdat hier een hogere band om ligt. De 2e E46 heb ik dus af fabriek al met 16 inch besteld. Ik werd gek van zowel het trekken in de sporen als het afrolgeluid in die auto op 17 inch! Ik hoop dat je hier wellicht wat mee kunt?

Overigens vindt ik het een jammerlijke zaak dat Volvo's nu uitgerust worden met elektrische stuurbekrachtiging want je verliest er in mijn ogen een heleboel gevoel mee!

Groetjes,

Tristan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 13.04.2013 - 22:08  ·  #18
22 45 17 en 235 40 18.
Klein verschil lijkt mij en zo ervaar ik dit zelf ook (onlangs gewisseld van 17 naar 18 inch).
Voor vergevingsgezindheid moet je toch echt naar 16 inch.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 13.04.2013 - 22:29  ·  #19
Quote door Trissy1979

Wat ook nog kan is dat het aan de hoogte van de band ligt.

Je moet wel rekenig houden met de afrol omtrek. Je kunt niet zomaar een hogere band op een velg monteren. Als je breder of smaller gaat, of naar een andere velgdiameter, dan is de bandhoogte DE parameter om de juiste afrol omtrek te krijgen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 13.04.2013 - 23:53  ·  #20
Ook niet geheel onbelangrijk, de ET waarde.
Misschien dat ik geen problemen heb, omdat ik originele velgen gebruik ?
Immitatie heeft meestal een andere ET waarde.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 14.04.2013 - 01:02  ·  #21
Waltersan, dit klopt inderdaad. Daarom dat ik ook wel weer heel blij was met 16 inch op mijn toenmalige BMW. Inderdaad kan je niet elke band zomaar op een velg gooien maar dit was allemaal origineel "spul" maar er was niet mee te rijden.

Hans, daar heb je inderdaad ook een punt! Ik denk dat je nog weleens gelijk kan hebben dat het hier imitatie wielen betreft! Zeker gezien het feit dat andere Volvo's hier dus klaarblijkelijk een stuk minder gevoelig voor zijn. En tuurlijk voel je wel verschil maar als het eng begint te worden..... Dat moet je niet hebben in een Volvo! In het geval van de BMW was dit dus wel het geval. Achteraf denk ik dat dit misschien wel opgelost had kunnen worden door niet originele spoorverbreders te monteren. Maar ja toen reed ik auto en wist me met sleutelen geen raad! :D

Dat punt bereik je op het moment dat je toch een Italiaanse Volvo aanschaft! Hoe dan ook.... Heb er superveel gezeik mee gehad maar ik geniet nu echt van elke kilometer!!! Voor mij niks anders meer voorlopig! :love:

Groetjes,


Tristan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 14.04.2013 - 10:14  ·  #22
De aanhouder wint is het spreekwoord.
Zo ook hier, naar blijkt.
Mooi toch ?
Bart TG
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 14.04.2013 - 10:32  ·  #23
De 18" Freja wielen zijn af dealer geleverd en lijken me origineel Volvo.
Ik heb hetzelfde idee als Tristan, de combi van stugge banden met de karakteristiek van e-bekrachtiging. Lijkt een beetje op hoe bij de invoering van injectiesystemen de overgang van stationair naar verhoogd toerental ging. Niet geleidelijk.

Ik hou van een auto die laat voelen hoe de weg en de grip is, maar wel met het gevoel dat je het onder controle hebt in plaats van dat je weet hoe je moet reageren.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 25.04.2013 - 16:03  ·  #24
hoeveel bandenspanning gebruik je in de voorbanden? (koud gemeten)
Vooral met platte banden (40 en 45 serie) heb je snel last van spoorvorming in de weg, als de bandenspanning an ook nog te hoog staat (wat zeer vaak voorkomt) dan is dat effect nog sterker.

Ik rij op 17" met 225/50 banden. Die voel ik bij spoorvorming ook sterker trekken dan op de 16" 205/55 winterbanden.
Ik gebruik 2,5bar (koud) in de voorbanden, ik vind dat het beste compromis tussen grip, comfort en rechtuit stabiliteit
Voor een nog lagere band op 18" zou ik 2,6 of 2,7bar proberen.
Bart TG
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 06.08.2013 - 16:24  ·  #25
FF een update. Ik heb nieuwe banden gekregen, aangezien de Conti Sportcontact3 op waren na ca 55000 km. Op advies dealer overgegaan op Michelin Pilot Sport3. Een verademing!
De auto reageert nu naar verwachting. Nog steeds voel je spoorvorming, maar gewoon zoals je zou verwachten.
De bandenspanning trouwens was en is 2.8 bar.
De stijvere wangen van de Michelin helpen hier het stuurgedrag te verbeteren, zonder comfort in te leveren.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 06.08.2013 - 16:53  ·  #26
Mooi toch, heb je het eindelijk voor elkaar.
Overigens, ik heb er momenteel 2.6 Bar op zitten.
Misschien iets om mee te experimenteren ?
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 06.08.2013 - 17:03  ·  #27
Bij de dealer zetten ze er steevast 3.0 bar op O-)
persoonlijk lijkt me 2.6 bar het beste compromis.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 Stuurgedrag op 18"

 · 
Posted: 06.08.2013 - 17:43  ·  #28
Mee eens.
Wel opmerkelijk, onze regionale dealer raadde 2.6 Bar aan.
Gewoon een kwestie van experimenteren dus.
Voor mij voldoet 2.6 Bar goed, comfortabel en het verbruik is ook verantwoord.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0