Wat een wantrouwen tegen Duitse import....
Als grensbewoner kom ik veel aan beide kanten van de grens en weet hoe het werkt aan beide kanten. Inderdaad, er kan met de km-stand worden gerommeld, maar pas als de auto bij een (NL)tussenhandel staat. In tegenstelling tot NL, is het in Duitsland een misdrijf als je de km-stand aanpast. In NL is het dat pas als je de auto daarna verkoopt met als oogmerk te doen voorkomen alsof de auto ook dat mindere aantal km's heeft gereden.
De mijne komt ook uit Duitsland, maar ik was reeds bij de import betrokken voordat hij naar de tussenhandel en NL kwam. Ook de vorige eigenaar is bij mij bekend en heb ik vooraf contact mee gehad, evenals zijn dealer. ( De distributieriem bij 74.000 km al vervangen ipv 160.000 km....Waarom? 'Ik heb daar ander ideeen bij' zei hij... Deutsche Grundlichkeit
). De auto is wel door een NL handelaar geimporteerd en ingevoerd. En hij was incl. alle bijkomende kosten toch even bijna 4000,- Euro goedkoper als een vergelijkbare bij de NL dealer.
Ik ben er ook van overtuigd dat de algehele staat waarin een auto verkeert ook kan verraden of een km stand aannemelijk is of niet. Ik bedoel, 115.000 km op de klok met een versleten wang op de bestuurdersstoel is verdacht, of hij had een zwaarlijvige eerste eigenaar met een in-/uitstap probleem...
En het motorblok kun je ook nooit in kijken, evenals de bak en het differentieel etc. welke keuring je ook doet en welke garanties men er ook bij geeft ( nou ja, technisch kan het, maar vaak zo arbeidsintensief en daardoor kostbaar dat het vrijwel nooit gebeurt). Je kunt veel zekerheden proberen in te bouwen, en dat is ook goed, het gaat immers vaak om veel geld, maar alles tot zekere hoogte. En vanaf daar wordt het toch onderbuik gevoel en een gokje.