De S70 die in Nijkerk te koop staat was voor de kerst al besproken door een klant, staat tot vrijdag gereserveerd. Ik ga er van uit dat die verkocht is.
Dus ik vandaag naar Veldhoven. Parkeer de 480 pal naast de S70. Eigenaar Cor Sanders kwam me helpen, ziet de 480 en zegt: hee, daar heb ik nog aan gewerkt; ik werkte voor DAF, ging in militaire dienst, kwam in 1975 uit dienst en toen werkte ik ineens voor Volvo.
Auto zag er met 24 jaar en 273.000 km uiteraard niet nieuw uit, wat stukjes plastic misten, wat krasjes hier en daar op de lak, maar geen echte schade. Scheurtje op de wang van de bestuurdersstoel (instapschade), reflector in de deur zat met tape vast en antenne is niet origineel. Vocht bij het reservewiel. Banden van een merk waar ik nog nooit van had gehoord (Mastersteel) in de juiste maat 195/60R15.
Maar onder de motorkap zag het er wel heel netjes uit. Diverse nieuwe onderdelen (luchtslang, dynamo, bobine, accu). Distributieriem was 80.000 km en 6 jaar oud (gaan 160.000 km en 10 jaar mee). Remolie eind 2021 ververst. Er was duidelijk voor de auto gezorgd.
Dan de proefrit. Veldhoven heeft hele slechte wegen met drempels, kuilen en keien. Niks te horen uit het onderstel. Onderstel voelde.goed aan. Van 1 naar 4 overschakelen en de motor proteteert heftig: koppeling is prima. Airco werd ijskoud. Remmen deden het prima, ABS ook. Koelvin sloeg aan, geen geurtjes van koelvloeistof. En de motor liep echt als een klok, zo mooi rustig. Zag geen zichtbare olielekkage onder de auto. Even videobellen met Poika, die kon niet heel veel zien natuurlijk behalve dat er de verkeerde koelvloeistof in zat. Carterventilatie leek het wel te doen.
Tot ik even goed gas gaf om de snelweg op te gaan. De gemoedelijke brom van de vijfcilinder veranderde in een beestachtige VRRRRRRAAAAAAPPPPPPPPP!!!
OK. Dit had ik beter niet kunnen doen. Ik heb de auto meteen gekocht. Voor de vraagprijs nog wel, ik krijg er een oliebeurt en nieuwe APK bij en een nieuw interieurfilter. Morgenavond haal ik 'm op...
Dus ik vandaag naar Veldhoven. Parkeer de 480 pal naast de S70. Eigenaar Cor Sanders kwam me helpen, ziet de 480 en zegt: hee, daar heb ik nog aan gewerkt; ik werkte voor DAF, ging in militaire dienst, kwam in 1975 uit dienst en toen werkte ik ineens voor Volvo.
Auto zag er met 24 jaar en 273.000 km uiteraard niet nieuw uit, wat stukjes plastic misten, wat krasjes hier en daar op de lak, maar geen echte schade. Scheurtje op de wang van de bestuurdersstoel (instapschade), reflector in de deur zat met tape vast en antenne is niet origineel. Vocht bij het reservewiel. Banden van een merk waar ik nog nooit van had gehoord (Mastersteel) in de juiste maat 195/60R15.
Maar onder de motorkap zag het er wel heel netjes uit. Diverse nieuwe onderdelen (luchtslang, dynamo, bobine, accu). Distributieriem was 80.000 km en 6 jaar oud (gaan 160.000 km en 10 jaar mee). Remolie eind 2021 ververst. Er was duidelijk voor de auto gezorgd.
Dan de proefrit. Veldhoven heeft hele slechte wegen met drempels, kuilen en keien. Niks te horen uit het onderstel. Onderstel voelde.goed aan. Van 1 naar 4 overschakelen en de motor proteteert heftig: koppeling is prima. Airco werd ijskoud. Remmen deden het prima, ABS ook. Koelvin sloeg aan, geen geurtjes van koelvloeistof. En de motor liep echt als een klok, zo mooi rustig. Zag geen zichtbare olielekkage onder de auto. Even videobellen met Poika, die kon niet heel veel zien natuurlijk behalve dat er de verkeerde koelvloeistof in zat. Carterventilatie leek het wel te doen.
Tot ik even goed gas gaf om de snelweg op te gaan. De gemoedelijke brom van de vijfcilinder veranderde in een beestachtige VRRRRRRAAAAAAPPPPPPPPP!!!
OK. Dit had ik beter niet kunnen doen. Ik heb de auto meteen gekocht. Voor de vraagprijs nog wel, ik krijg er een oliebeurt en nieuwe APK bij en een nieuw interieurfilter. Morgenavond haal ik 'm op...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).