Hoi,
Mijn S80 2.4 automaat van 1999 met 207.000 km op de teller, trilt nog steeds precies tussen de 80 en 90 km per uur. Daaronder of erboven is er niks aan de hand en ook spoort de auto als een trein. Het is een trilling die van voor lijkt te komen, die in de auto voelbaar is en niet in het stuur. Het is een soort hobbelen, de trilling lijkt op en neer te gaan en niet zozeer van links naar rechts. Ook heb ik sinds kort een 'helicopter'-achtig gebrom erbij wat versterkt wordt in bochten. Wat al vervangen is:
-Banden, nieuwe hebben geen hoogteslag en zijn tot op 0 gebalanceerd
-Schokbrekers rondom
-Remschijven achter, 1 was krom
-Draagarmen voor, originele rubbers met in de voorste poly
-Veerpootlagers
-Veerschotels en veerpootrubbers
-Binnenste stuurkogel rechts
-Baksteun
-Bovenste motorsteun vervangen voor het nieuwe type (vierkant)
-Remklauwen zijn goed gangbaar en blijven niet hangen
Aangezien ik verder bijna niet meer weet waar het in kan zitten, ben ik naar de aandrijfassen gaan kijken omdat daar ook nogal eens trillingen uit kunnen komen. Auto met de voorwielen van de grond en in D laten draaien. Dan valt op dat vooral de as aan de passagierskant aan de wielkant wiebelt. Aan de andere kant ook, maar dat leek minder. Aan deze kant komt ook het geluid vandaan.
Ik heb de homokineten/tripods gecontroleerd op speling, en degene meteen achter de voorwielen waren spelingsvrij. Maar het viel me op dat ik de korte as achter het voorwiel ten opzichte van het scharnierpunt aan de bakkant (tripod) een klein stukje in en uit, maar een groter stuk van links naar rechts kan wiebelen(niet zozeer in de draairichting, ik bedoel echt van links naar rechts of van boven naar onder). Dus de as achter het rechter voorwiel is heen en weer te wiebelen ten opzichte van de tripod die op de lange as zit die uit de bak komt. Je hoort dan ook metaal op metaal tikken. Ik schat deze speling een 2 tot 5 mm. Dit was aan de bestuurderskant ook, maar alweer: dit leek iets minder. Aan de bestuurderskant was de as een fractie te verdraaien terwijl de auto met de wielen op de grond stond.
Net weer de auto opgekrikt en de wielen laten draaien tot ongeveer 80km/h (op de teller). Dan is duidelijk het loei-geluid te horen, en dan het hardste precies onder het dashboardkastje.
Aan de buitenkant van de auto hoor ik het niet, ook niet bij het rechter wiel. Ik heb nogmaals aan de aandrijfassen gevoeld; en vooral de rechteras heeft speling (dus van boven naar beneden/links naar rechts) op het binnenste scharnierstuk, dus waar de tripode in de schaal van de vaste as gaat (ca 2 tot 5 mm schat ik). Links is op hetzelfde scharnierstuk ook die speling voelbaar. Op die vaste as voel ik zo geen speling. In mijn ogen zouden in dit geval de eindassen kunnen gaan 'eieren' t.o.v. de tripodes.
Nu mijn vragen hierover:
-Is dit soort speling normaal?
-Kunnen de assen in dit geval voor de nare trilling zorgen waar mijn S80 maar niet vanaf komt?
-Kan het brommende geluid in dit geval van de assen komen of toch meer waarschijnlijk van het wiellager rechtsvoor?
-Als het raadzaam is om te beginnen met de assen, zou ik dan kunnen beginnen met gebruikte aandrijfassen van Rima? Hier heb ik nl al een aantrekkelijke prijsopgave van liggen, inclusief montage. Ik kijk uit naar jullie tips en meningen!
Rens
Mijn S80 2.4 automaat van 1999 met 207.000 km op de teller, trilt nog steeds precies tussen de 80 en 90 km per uur. Daaronder of erboven is er niks aan de hand en ook spoort de auto als een trein. Het is een trilling die van voor lijkt te komen, die in de auto voelbaar is en niet in het stuur. Het is een soort hobbelen, de trilling lijkt op en neer te gaan en niet zozeer van links naar rechts. Ook heb ik sinds kort een 'helicopter'-achtig gebrom erbij wat versterkt wordt in bochten. Wat al vervangen is:
-Banden, nieuwe hebben geen hoogteslag en zijn tot op 0 gebalanceerd
-Schokbrekers rondom
-Remschijven achter, 1 was krom
-Draagarmen voor, originele rubbers met in de voorste poly
-Veerpootlagers
-Veerschotels en veerpootrubbers
-Binnenste stuurkogel rechts
-Baksteun
-Bovenste motorsteun vervangen voor het nieuwe type (vierkant)
-Remklauwen zijn goed gangbaar en blijven niet hangen
Aangezien ik verder bijna niet meer weet waar het in kan zitten, ben ik naar de aandrijfassen gaan kijken omdat daar ook nogal eens trillingen uit kunnen komen. Auto met de voorwielen van de grond en in D laten draaien. Dan valt op dat vooral de as aan de passagierskant aan de wielkant wiebelt. Aan de andere kant ook, maar dat leek minder. Aan deze kant komt ook het geluid vandaan.
Ik heb de homokineten/tripods gecontroleerd op speling, en degene meteen achter de voorwielen waren spelingsvrij. Maar het viel me op dat ik de korte as achter het voorwiel ten opzichte van het scharnierpunt aan de bakkant (tripod) een klein stukje in en uit, maar een groter stuk van links naar rechts kan wiebelen(niet zozeer in de draairichting, ik bedoel echt van links naar rechts of van boven naar onder). Dus de as achter het rechter voorwiel is heen en weer te wiebelen ten opzichte van de tripod die op de lange as zit die uit de bak komt. Je hoort dan ook metaal op metaal tikken. Ik schat deze speling een 2 tot 5 mm. Dit was aan de bestuurderskant ook, maar alweer: dit leek iets minder. Aan de bestuurderskant was de as een fractie te verdraaien terwijl de auto met de wielen op de grond stond.
Net weer de auto opgekrikt en de wielen laten draaien tot ongeveer 80km/h (op de teller). Dan is duidelijk het loei-geluid te horen, en dan het hardste precies onder het dashboardkastje.
Aan de buitenkant van de auto hoor ik het niet, ook niet bij het rechter wiel. Ik heb nogmaals aan de aandrijfassen gevoeld; en vooral de rechteras heeft speling (dus van boven naar beneden/links naar rechts) op het binnenste scharnierstuk, dus waar de tripode in de schaal van de vaste as gaat (ca 2 tot 5 mm schat ik). Links is op hetzelfde scharnierstuk ook die speling voelbaar. Op die vaste as voel ik zo geen speling. In mijn ogen zouden in dit geval de eindassen kunnen gaan 'eieren' t.o.v. de tripodes.
Nu mijn vragen hierover:
-Is dit soort speling normaal?
-Kunnen de assen in dit geval voor de nare trilling zorgen waar mijn S80 maar niet vanaf komt?
-Kan het brommende geluid in dit geval van de assen komen of toch meer waarschijnlijk van het wiellager rechtsvoor?
-Als het raadzaam is om te beginnen met de assen, zou ik dan kunnen beginnen met gebruikte aandrijfassen van Rima? Hier heb ik nl al een aantrekkelijke prijsopgave van liggen, inclusief montage. Ik kijk uit naar jullie tips en meningen!
Rens