S80 1999 trilt tussen 80 en 90 km/h

waarschijnlijk aandrijvingsverhaal

RensS801999
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

S80 1999 trilt tussen 80 en 90 km/h

· 
Posted: 13.05.2013 - 22:19  ·  #1
Hoi,

Mijn S80 2.4 automaat van 1999 met 207.000 km op de teller, trilt nog steeds precies tussen de 80 en 90 km per uur. Daaronder of erboven is er niks aan de hand en ook spoort de auto als een trein. Het is een trilling die van voor lijkt te komen, die in de auto voelbaar is en niet in het stuur. Het is een soort hobbelen, de trilling lijkt op en neer te gaan en niet zozeer van links naar rechts. Ook heb ik sinds kort een 'helicopter'-achtig gebrom erbij wat versterkt wordt in bochten. Wat al vervangen is:

-Banden, nieuwe hebben geen hoogteslag en zijn tot op 0 gebalanceerd
-Schokbrekers rondom
-Remschijven achter, 1 was krom
-Draagarmen voor, originele rubbers met in de voorste poly
-Veerpootlagers
-Veerschotels en veerpootrubbers
-Binnenste stuurkogel rechts
-Baksteun
-Bovenste motorsteun vervangen voor het nieuwe type (vierkant)
-Remklauwen zijn goed gangbaar en blijven niet hangen

Aangezien ik verder bijna niet meer weet waar het in kan zitten, ben ik naar de aandrijfassen gaan kijken omdat daar ook nogal eens trillingen uit kunnen komen. Auto met de voorwielen van de grond en in D laten draaien. Dan valt op dat vooral de as aan de passagierskant aan de wielkant wiebelt. Aan de andere kant ook, maar dat leek minder. Aan deze kant komt ook het geluid vandaan.
Ik heb de homokineten/tripods gecontroleerd op speling, en degene meteen achter de voorwielen waren spelingsvrij. Maar het viel me op dat ik de korte as achter het voorwiel ten opzichte van het scharnierpunt aan de bakkant (tripod) een klein stukje in en uit, maar een groter stuk van links naar rechts kan wiebelen(niet zozeer in de draairichting, ik bedoel echt van links naar rechts of van boven naar onder). Dus de as achter het rechter voorwiel is heen en weer te wiebelen ten opzichte van de tripod die op de lange as zit die uit de bak komt. Je hoort dan ook metaal op metaal tikken. Ik schat deze speling een 2 tot 5 mm. Dit was aan de bestuurderskant ook, maar alweer: dit leek iets minder. Aan de bestuurderskant was de as een fractie te verdraaien terwijl de auto met de wielen op de grond stond.

Net weer de auto opgekrikt en de wielen laten draaien tot ongeveer 80km/h (op de teller). Dan is duidelijk het loei-geluid te horen, en dan het hardste precies onder het dashboardkastje.

Aan de buitenkant van de auto hoor ik het niet, ook niet bij het rechter wiel. Ik heb nogmaals aan de aandrijfassen gevoeld; en vooral de rechteras heeft speling (dus van boven naar beneden/links naar rechts) op het binnenste scharnierstuk, dus waar de tripode in de schaal van de vaste as gaat (ca 2 tot 5 mm schat ik). Links is op hetzelfde scharnierstuk ook die speling voelbaar. Op die vaste as voel ik zo geen speling. In mijn ogen zouden in dit geval de eindassen kunnen gaan 'eieren' t.o.v. de tripodes.

Nu mijn vragen hierover:

-Is dit soort speling normaal?
-Kunnen de assen in dit geval voor de nare trilling zorgen waar mijn S80 maar niet vanaf komt?
-Kan het brommende geluid in dit geval van de assen komen of toch meer waarschijnlijk van het wiellager rechtsvoor?
-Als het raadzaam is om te beginnen met de assen, zou ik dan kunnen beginnen met gebruikte aandrijfassen van Rima? Hier heb ik nl al een aantrekkelijke prijsopgave van liggen, inclusief montage. Ik kijk uit naar jullie tips en meningen!

Rens
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: S80 1999 trilt tussen 80 en 90 km/h

· 
Posted: 13.05.2013 - 22:43  ·  #2
Hoi Rens,

Het lijkt haast wel een combiprobleem.
Wiellagers is mogelijk, die kunnen inderdaad herrie maken.
Trillen door de aandrijfas kan wel degelijk, Volvo heeft niet voor niets een ruimogelijkheid.
Horizontale speling kan, maar verticaal mag dit niet teveel zijn.
Je bak kan overigens ook trillingen veroorzaken.
Ik zal jouw topic op de voet volgen, ben nieuwsgierig wat eruitkomt.
Succes.
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2013 - 22:54  ·  #3
Hoi Bigdog,

Heb je ook last van een trillende auto? Het zijn er nogal wat vind ik, als je zo eens rondleest.

Heeft Volvo een ruilmogelijkheid voor de assen? Dat wist ik niet, hoe werkt dat? Wat ik wel weet is dat het een dure aangelegenheid is om beide assen bij de dealer te laten vervangen. Bij Rima zou ik daar 250 euro voor kwijt zijn, beide assen incl. montage. Wat vind je/jullie hiervan?

Het wiellager ga ik denk ik zoiezo vernieuwen, dat klusje is zelf nog wel te klaren. Als het ondanks het ruilsysteem bij Volvo financieel nog steeds uit de klauwen loopt, ben ik van plan beide assen te laten vervangen bij Rima denk ik. Graag hoor ik nog jullie bevindingen en tips enzo!

Rens
...

Subject:

· 
Posted: 13.05.2013 - 23:05  ·  #4
Ik heb die trilling rechtsvoor! Ik ga er bij mij van uit dat dit inderdaad de aandrijfas is. Ik wil deze dan ook Z.S.M. gaan vervangen. Ik heb echter geen bijgeluiden zoals in jouw geval het wiellager dit doet. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!

Groet,

Tristan
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2013 - 23:27  ·  #5
Hoi,

Ik zelf ook :D , ben ook blij dat ik niet de enige ben! Het is ook echt exact vanaf 80 tot de 90 km per uur en nu onderhand heel irritant. Ik ben ook van plan om de assen te gaan vervangen, ik twijfel alleen nog over de gebruikte bij Rima...ik weet niet hoe het ruilsysteem bij Volvo werkt maar ik weet wel dat dat heel kostbaar is. Als dit het niet is weet ik het echt niet meer, het enige wat dan nog overblijft zijn de motorsteunen maar dat klinkt niet zo aannemelijk als de assen. Verder tips en vooral ook bevindingen zijn welkom!

Rens
...

Subject:

· 
Posted: 13.05.2013 - 23:42  ·  #6
Motorsteunen veroorzaken wel dat je aandrijfas naar de malle moer gaan! Bigdog heeft dit ook heel recent ervaren. De snelheid die jij noemt komt me overigens heel bekend voor! Bij mij exact hetzelfde! :devil: Dus ik ga sowieso die as aanpakken. Lijkt me niet heel gemakkelijk maar wel te doen. Dat gehobbel is echt zwaar irritant. Ruilsystemen weet ik niet of dat werkt bij Volvo. Echter is er bij een sloop ook goed aan te komen. ;)
En anders tja.... Meld je aan bij PVL's sleutelparty op 1 juni. Het kan nog! ;)

Groetjes,

Tristan
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 00:11  ·  #7
Hoi weer,

Ik heb besloten het in deze volgorde te gaan doen:

-beide aandrijfassen (en eventueel nieuwe stofhoezen)
-wiellager als de herrie er nog is
-als de trillingen dan nog niet weg zijn, gaan de motorsteunen eraan geloven.

Enige vraag die nog rest aan jullie is: zou het lonend zijn mijn assen te vervangen voor de 'gebruikte' exemplaren? Moet ik dan verder nog iets meteen meevervangen (afdichtingen o.i.d) en moet ik nog ergens op letten als ik dat ga laten doen? Hoe controleer ik zelf de 'nieuwe' assen het beste?
Bij Rima zijn de assen naar eigen zeggen gecontroleerd en geven ze er 1 maand garantie op, maar ik wil wel zien, voelen en dus controleren wat ik koop. Een asvervanging komt volgens hun ook regelmatig voor, daarom hebben ze er schijnbaar een fors aantal van op voorraad. Dus als ik dan wegrij en het trilt nog, kan ik gelijk rechtsomkeert maken. Graag weer suggesties en uiteraard hou ik jullie op de hoogte :happy: !

Rens
...

Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 00:18  ·  #8
Euhm... Er mag geen speling op zitten.... Verder ja wat is wijsheid.... Ik ga voor een goed gebruikt exemplaar maar als je echt alles 100 procent zeker wilt hebben en voor jaren klaar wil zijn adviseer ik je nieuwe. Voor het monteren daarvan zou ik even voor je moeten gaan zoeken in Vida. Wil ik anders morgen wel even voor je doen. ;)
Moet ik alleen even de exacte gegevens van je auto hebben. :)
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 00:29  ·  #9
Hoi Trissy1979,

Dat mag je voor me uitzoeken, maar van de andere kant lees ik ook genoeg verhalen van Volvo-rijders die exact deze klachten hadden, daarom hun assen ook vervangen hebben voor goede gebruikte en dat het verholpen was. Het prijsverschil met gloednieuwe is gigantisch (250 euro incl vervangen tegen 1000 euro voor alleen de onderdelen) dat ik ook eerst goede gebruikte wil proberen. Helpt het niet dan gaan ze gewoon terug. Die ga ik dan laten monteren, voor die 75 euro montagekosten ga ik niet moeilijk liggen doen op de stoep. Maar heel erg bedankt voor het aanbod, ik zal het alleen niet zelf gaan doen O-) :D .

Nog even over de motorsteunen: als deze gaar zijn, krijg je dan ook geen trilling door de auto wanneer je stationair draait en dan gas geeft in zijn vrij? Want dat doet ie namelijk helemaal niet.

Hoe kan ik die nog controleren (las iets over vacuum) op werking? Ik zocht al naar een op andere vacuumslang van de steunen maar heb die niet kunnen vinden....

Rens
...

Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 00:33  ·  #10
Hmmm deze vraag laat ik even open voor Hans (BigDog) die heeft de steun bij zijn auto net vervangen. Hij kon dacht ik gewoon de speling voelen maar ben daar niet helemaal zeker van. Ik zou in dit geval ook voor goed gebruikt gaan wat de aandrijfas betreft. :) Maar ja, het blijkt dus wel een probleem ding te zijn. Dat blijkt wel aan de hoeveelheid aan klachten hier. ;)

Groetjes,

Tristan
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 00:37  ·  #11
Hoi Trissy1979,

Inderdaad, ik heb zo rondgezocht maar die klachten van specifiek dit soort trillingen waarbij de aandrijfas de boosdoener was komen relatief vaak voorbij. Dit zal dus het eerste zijn wat ik ga proberen, niet geschoten is altijd mis en momenteel vind ik zelfs die trillingen irritanter dan het geluid wat op de achtergrond meedendert, mocht dat los staan van de aandrijfassen.

Ik wacht in spanning af op het antwoord v.w.b. de motorsteunen, dan kan ik daar misschien ook weer mee verder als het gaat om uitsluitsel. Bedankt!

Rens
...

Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 00:40  ·  #12
Rens,

Let wel... Als je nieuwe aandrijfassen gaat monteren is het wel zaak dat je motorsteunen in orde zijn. Die motorsteun schijnt er dus vaker voor te zorgen dat je aandrijfas naar de knoppen gaat. :sick: Dus ik denk dat je die beter eerst zou kunnen controleren alvorens er andere assen onder te laten zetten. ;)

Groetjes,

Tristan
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 06:56  ·  #13
Hoi,

Ik zal eerdaags de motorsteun onder de distributieriem controleren door de motor lichtjes op te krikken, deze steun is niet vacuumgestuurd. De andere twee onderste wel, en ik zou goed wat tips kunnen gebruikten over hoe ik die het beste kan controleren op heelheid en werking. Dan zijn we weer een stukje verder!

Rens
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 09:23  ·  #14
Quote door RensS801999

Hoi,

Ik zal eerdaags de motorsteun onder de distributieriem controleren door de motor lichtjes op te krikken, deze steun is niet vacuumgestuurd. De andere twee onderste wel, en ik zou goed wat tips kunnen gebruikten over hoe ik die het beste kan controleren op heelheid en werking. Dan zijn we weer een stukje verder!

Rens

op de motorsteunen zit een aansluiting waar de vacuumslang op zit. Die kun je er voorzichtig afhalen en dan een andere slang op duwen. Je kunt dan met je mond op de slang zuigen. Als de steun goed is zal het vacuum aanwezig blijven.
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.05.2013 - 10:58  ·  #15
Hoi,

Bedankt voor je tip! Ik ga het van de week gelijk controleren.

Rens

Selected quotes for multi-quoting:   0