S80 bj2000 schokt na warme start

bj2000 benzine 2.4 170pk schakelbak

 
 
 
 
 
Alfred
 
Avatar
 
Subject:

S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 27.10.2011 - 04:24  ·  #1
Heb het genoegen met m'n Volvo na vervanging van gasklephuis een schokkende auto over gehouden te hebben en na 2 keer terug geweest te zijn bij de dealer alsnog het probleem heb maar zonder de noodloop.

Als eerste hebben ze op mijn advies het gasklephuis vervangen, dit omdat de wagen in een noodloop verkeerde bij gas geven en op de snelweg en bebouwde kom stotterde na enige tijd.

Na vervanging van de Gasklephuis begint opnieuw het probleem met stotteren, maar na constateren is dat alleen bij warme motor.

Je start bij koude motor en de gehele rit gaat prima, ook na 50 kilometer zonder de motor af te zetten.

Nu na een ritje als de motor op temperatuur is en je zet hem uit, en na pak hem beet 10 minuten dan begint de ellende weer opnieuw met inhouden en schokken.

Wat de dealer heeft gedaan is natuurlijk de bougies vervangen, want die waren slecht, en resultaat is wederom een stotterende wagen.
Echter komt de noodloop niet in aktie, maar heeft wel veel weg van wat er met de oude gasklep huis veroorzaakte, stotteren en inhouden of spontaan naar achteren schieten in je stoel.

Ik heb zelf het gevoel dat of de software niet goed is, of dat de gasklephuis wederom problemen heeft (er is een nieuwe in gegaan en de oude heb ik MOETEN inleveren).

Plots in mum van 2 weken tijd, rijdt de S80 echt voor geen meter meer, zomaar een nieuwe gasklephuis, omdat dit het probleem was(de beruchte koolstof baantjes), en hierna plots toch de bougies heel erg slecht (zelf gezien en niets schokkend, echter gaf de dealer aan dat 1 bougie niet goed vast zat waardoor dit heuvel kwam).

Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Zo ja, wat zou het kunnen zijn?

Ik geloof niet in meerdere problemen tegelijk als de gasklephuis vervangen is, want hiervoor heeft de S80 altijd perfect gereden (geen gestotter, en geen mm lampjes aan of wat dan ook!!)

Hij heeft 220k gelopen, en onderhoud hem voornamelijk zelf (op de gasklephuis na).

Kosten lopen nu alleen maar op omdat ze domweg dingen vervangen die niets van doen hebben op het stotteren en inhouden na warme start.


hopelijk iemand met het zelfde probleem wat opgelost is, of iemand die er wel verstand van heeft.

Verneem heel graag advies in deze stotterende S80 uit '00..

Mvg. Alfred
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 27.10.2011 - 19:58  ·  #2
Alfred
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 28.10.2011 - 00:39  ·  #3
Nee uiteraard geen meldingen, dat heeft Volvo weer mooi bedacht bij een Gasklephuis die hapert.

Zelf bezit ik een uitlees dongle en die meld me ook niets.

Gekke is gewoon bij een koude start rijdt hij prima, maar zet hem niet ergens even uit om vervolgens je weg weer te vervolgen.. zoals tanken bv, want dan wil hij zelf gas geven, of stottert, voornamelijk merkbaar bij 1ste versnelling met weg rijden, alsof je voor het eerst aan het rijden bent. maar bij 80 hikt hij ook en gaat niet eerder weg als dat je hem laat afkoelen voor minimaal 6 tot 8 uur..
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 28.10.2011 - 07:16  ·  #4
heb het gehad met een Renault, maar waren daar de bobines. Ik weet niet in hoeverre dat ook kan voor de 2.4 van Volvo
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 28.10.2011 - 09:30  ·  #5
Ik zou ook zeggen kijk eens naar het ontstekings mechanisme ..
- Bobines.
- Nokkenas sensor.
- Bekabeling.

Vaak kun je wel voelen of het een brandstof of ontsteking probleem is, laat ook eens je brandstofdruk op meten..kan je ook zelf... gewoon een manometer (6 bar) aansluiten op je brandstof rail.

Dit soort fouten lees je niet uit de OBD.. en dat maak ze extra lastig om te vinden.

suc6


Frans
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 28.10.2011 - 23:38  ·  #6
Quote door Alfred

Kosten lopen nu alleen maar op omdat ze domweg dingen vervangen die niets van doen hebben op het stotteren en inhouden na warme start.



Het komt helaas maar al te vaak voor, dat, als ze het softwarematig niet kunnen vinden, systematisch de boel beginnen te vervangen.
Persoonlijk denk ik dat Frans een flink eind in de goede richting zit.
Is er geen dealer, specialist of gewoon een goede garage bij je in de buurt die nog gewoon kan sleutelen ?
Dit voordat je leegloopt op de rekeningen die je gaat krijgen van wat het allemaal niet is.
Succes.
Alfred
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 29.10.2011 - 05:45  ·  #7
Dank voor de tips natuurlijk. Maar de Rail is in orde van inspuiting, dit is voor de klephuis vervanging gecontroleerd maar ook de bedrading en bobine en bougies en timing.
Hierna constateerde ik dat de gasklephuis niet goed was en ook vanwege bergen informatie op internet betreft de gasklephuis en de symptomen, bij de dealer te Almere een glimlach en kwam wel eens voor zij de beste man. Nu willen ze dan de lm sensors vervangen maar ook de gaspedaal sensor... vraag me af welke boeren daar werken, want bij cruisecontrol hetzelfde probleem, en dat staat los van de gaspedaal sensor o.a. maar de luchtmassa sensor meet ik goed.

Vanaf koude start alles goed tot enkele 100derde kilometer aan toe, maar 1 maal uitzetten de ellende begint weer (ritje zonder de motor af te zetten naar Belgie geen enkel probleem, helaas op de terug weg moeten tanken en juist, daar begon het weer).
Dit kan toch geen mechanische storing zijn?

Moeilijk gevalletje dus...

De auto heeft altijd goed gereden, echter plots begint hij te haperen en te stotteren en vervolgens een noodloop te krijgen bij 220.105km, bij 220.233km gasklep laten vervangen.
Bij 220.518km terug naar de dealer met rare verschijnselen.
Ehm Bougies vervangen omdat er 1 los zat en niet goed werkte (daarvoor alles zelf gecontroleerd)km stand helaas niet genoteerd.
Foutje is menselijk natuurlijk. Dus ik geef ze gelijk, als het probleem maar opgelost is.
Nu zal plots m'n LM sensor problemen geven of m'n gaspedaal sensor of m'n rail (injectors) niet goed zijn.

Dealer blijft volhouden dat er niets mis is met de nieuwe gasklephuis...
Software opnieuw geladen, maar heuvel blijft en zij vinden niks?
andere dealer proberen?

na 20jaar volvo serie misschien maar eens wat beters kopen...
M'n vader heeft een wat jongere model 2002 maar heeft dezelfde kuren nu als ik in het begin...
heeft er ongeveer 290.000 mee gereden, die behoed zich nu al voor de problemen en gaat voor ander merk.

tis elke jaar wel zo'n 800 tot 2000 aan onderhoud, nu kan de dealer je gewoon leeg laten lopen en je een nieuwere model voorstellen, maar heb mijn bedenkingen wel en beetje met Volvo nu.

Eerst maar eens kijken voor inruil en anders op marktplaats mocht de inruil niet lukken.

Bedankt voor jullie reaktie.

Mvg. Alfred
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 29.10.2011 - 13:37  ·  #8
Zoals je misschien al hebt gelezen hier op het forum heb ik bijna dezelfde soort storing gehad. Mijn motor deed het prima als ie koud was, maar zodra de motor warm was en ik gaf flink gas, dan ging de motor stotteren en bonken, vermogen viel weg etc etc. Echter niet wat jij hebt met de motor afzetten, dat maakte voor mij geen verschil. Volvo uit laten lezen en wat logisch redeneren en toen bleek dat de bobine van de 5e cilinder niet meer naar behoren functioneerde. Die vervangen en de auto doet het weer als nieuw!!
En dit is door anderen ook als mogelijke oorzaak aangehaald. Ik was voor Euro 100,- klaar, kreeg wel korting bij de Volvo-boer en m'n broer heeft het zelf ingebouwd, dus nauwelijks arbeidsloon.

Edit: mijn Volvo is een S60 2.4T uit 2000 met 219.000km op de teller ;)
Alfred
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 30.10.2011 - 14:48  ·  #9
@Tijnieboy,

Bobine probleem zou kunnen wanneer de s80 na verloop van tijd raar gaat rijden (of andersom).
Had heel fijn geweest als het de bobine was.
vanmorgen met de volvo weg geweest en reed goed naar bestemming.
3,5 uur later (voldoende afgekoeld blijkbaar) reed hij goed terug.

Er is dus iets wat 1 maal spanning heeft gehad nog goed functioneert en bij opnieuw spanning het deels laat af weten als de boel nog warm is waardoor het stotteren op bepaalde momenten gebeurt.
(van de zomer (laatste paar daagjes met mooi weer) kon je dus lang wachten op normaal rijden na 1 maal gereden te hebben)

Getest:
3 kilometer rijden, motor afzetten.
10 minuten wachten en daarna starten en je rijdt weg met de haperingen.

30kilometer rijden, motor afzetten.
1 uur wachten en daarna starten en je rijdt weg met haperingen.

of 30kilometer rijden, motor afzetten.
3,5uur wachten en geen probleem (motorruimte is voldoende afgekoeld.


Shame on Volvo dat ze dit niet bij een Volvo dealer kunnen meten, want verdenk opnieuw het Gasklephuis die sprankeltje nieuw is. Maar goed, heb daar geen meetapparatuur voor en de Volvo Dealer dus ook niet.

Zal deze week opnieuw eens proberen te communiceren met Volvo hier in Almere stad.
Ook al willen ze graag de LM en gaspedaal sensor vervangen, want die vermoeden zij.
LM en de gaspedaal sensor is uitgesloten door mij zelf.

Mvg. Alfred
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 31.10.2011 - 10:57  ·  #10
pfff dat is inderdaad een lastige dan zeg :o
Tjah mijn technische kennis is nagenoeg 0, dus ik kan je er ook niet mee helpen. En weet je absoluut zeker dat het gasklephuis daadwerkelijk nieuw is, en geen gereviseerde? Lastig verhaal zeg...
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 29.11.2011 - 23:13  ·  #11
Tjeeemig wat een lastig verhaal, mijn eerste gedachte was ook een of meerdere bobines. Heb je de oude boigies nog? Kijk eens goed op het witte poselein of je daar geen brandspoortjes op ziet. Heb dit vaker gezien, de vonk springt dan over naar de cil.kop. Evt de bougies die er nu inziten goed bekijken.
Anders naar een volvo specialist MET de juiste diagnose apparatuur gaan, niet naar de dealer. Je hebt wel gezien, met hun kom je er niet uit. OF je laat ze wel de lmm en gaspedaal sensor vervangen, maar als dat het niet is, betaal je ook niks en verwijderen ze de onderdelen weer. Aan hun de keus.....
Of denk ik nu te kort door de bocht?
Alfred
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 15.12.2011 - 06:06  ·  #12
Quote door daxje

Tjeeemig wat een lastig verhaal, mijn eerste gedachte was ook een of meerdere bobines. Heb je de oude boigies nog? Kijk eens goed op het witte poselein of je daar geen brandspoortjes op ziet. Heb dit vaker gezien, de vonk springt dan over naar de cil.kop. Evt de bougies die er nu inziten goed bekijken.
Anders naar een volvo specialist MET de juiste diagnose apparatuur gaan, niet naar de dealer. Je hebt wel gezien, met hun kom je er niet uit. OF je laat ze wel de lmm en gaspedaal sensor vervangen, maar als dat het niet is, betaal je ook niks en verwijderen ze de onderdelen weer. Aan hun de keus.....
Of denk ik nu te kort door de bocht?


Vergeten te kijken hier, mijn sorry.

Nu het koud is heeft m'n vrouw er nagenoeg geen last van met ritjes van 10 minuten.
We wachten nu nog even op een aanbieding, want Volvo gaat eruit bij ons.
Ben eigenlijk wel klaar met Volvo nu (altijd mijn passie geweest vanwege degelijkheid).
We gaan het maar eens op een ander merk gooien, en dat is Volkswagen.
Voor werk een Caddy, en eigenlijk nooit ellende met dat ding, blijft rijden..
M'n Vader heet nu helaas een Opel gekocht (iets wat ik niet zou willen) dus en VW gaat hem nu echt worden... bah, Volvo is nu echt aan het rotzooien, tenzij je een nieuwe koopt en na 3 jaar gelijk inruilt is er niks aan het handje natuurlijk, dan rij je gewoon steengoed, maar owee als er 2ton op de teller komt, dan ga je gehikt door het leven met een lege beurs... this nu de 2de keer met Volvo die er eromheen draait, dus ik stop ermee.

Gaspedaal sensor alsnog laten vervangen (niet geholpen), complete check laten uitvoeren en ook dat heeft niets geholpen (inmiddels wel extra 730 euro lichter met arbeidsloon).
Ben niet beroerd om geld uit te geven aan Volvo, maar zit nu op en totaal plaatje van bijna 1700,- euro en met gestotter wat ze blijkbaar niet kunnen vinden hier in Almere (gasklephuis, gaspedaal, bougies en lm sensor vervangen).
Enig opmerking is "U kunt hem beter inruilen" haha, ja dat zal wel, maar niet voor weer een Volvo!!
Bij deze neem ik afscheid van Volvo.
krijg 2300,- terug voor dat ding en heeft me extra 1700,- gekost en de waarde was nog 2800,- en gekocht voor 5500 euro, slechte investering dus.

Met groet.,

Alfred
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 15.12.2011 - 08:25  ·  #13
tjonge jonge... altijd probleemloos gereden, 1 storing en meneer is gelijk volvo af.....een echte liefhebber... toedeledokie!
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 43
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 15.12.2011 - 13:09  ·  #14
Een caddy zal idd geen problemen geven, om de simpele reden dat daar niets geavanceerds op zit wat problemen kan geven.
Een lastig probleem, maar absoluut niet onoplosbaar, en naar mijn idee ook geen 'enorm' probleem. Je zult zien dat de oplossing straks heel simpel bleek, en de handelaar knijpt in zijn vuistjes...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S80 bj2000 schokt na warme start

 · 
Posted: 15.12.2011 - 21:23  ·  #15
Quote door plorie

Een lastig probleem, maar absoluut niet onoplosbaar, en naar mijn idee ook geen 'enorm' probleem. Je zult zien dat de oplossing straks heel simpel bleek, en de handelaar knijpt in zijn vuistjes...


Helemaal mee eens.

@Alfred,
Je zou ook eens bij een andere garage kunnen informeren.
Ik denk dat je dan een stuk goedkoper uit zult zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0