Al jaren lees ik graag mee op het forum en gebruik het graag als bron van informatie, nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uit kom en wil jullie graag raadplegen.
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Michiel 37 jaar en rijd zo'n ca 10 jaar Volvo.
Mijn Opel Astra werd afgelost door een S80 op LPG, een echte TOP limousine die ik nog regelmatig mis. van 300k naar 500k gereden met veel plezier. Volgens de RDW bestaat hij helaas niet meer.
De S80 moest wijken voor een V70 ivm kinderen en ruimte.
Rondstruinend naar een onderdeel voor de V70 kwam ik een S80 tegen voor bijna niks, maar niet lopend, en stond zo'n 7 maanden stil.
een beetje technisch onderlegd ben ik wel dus ik durfde de uitdaging wel aan.
Het is een 6 cilinder zonder turbo uit 2002, een B6294S2 met zo'n 360.000 km ervaring.
De startmotor draait rond, maar de motor slaat niet aan, soms lijkt hij een beginnetje te willen maken, (hikjes) maar het overtuigd allemaal niet.
1x toen de halve inlaat uit elkaar lag liep hij stationair.
Een aantal zaken heb ik getest:
- De distributie staat op tijd er waren geen sporen dat de riem recent was losgehaald (dus geen verdenking geknapte of versprongen riem of evt sabotage van een later terug gezette riem)
- Compressie op alle cilinders ongeveer 9 bar. (kan vast meer zijn maar mag wat mij betreft niet de reden zijn om niet te starten)
- De bobines en bougies vonken allemaal, en krachtig, (er was enige twijfel, dus heb ik ze gewisseld met de oude uit de V70 die op reserve lagen)
- De Injectoren heb ik ultrasoon gereinigd. 1 bleef permanent open hangen, dit is opgelost. het spraypatroon ziet er goed uit.
- de benzinedruk is 50 psi
- de oude benzine is uit de Tank en aangevuld met 20L verse benzine
- De nokkenassensorbehuizing was gebroken, deze heb ik vervangen. de sensor niet (met de sensor die bij de behuizing kwam was geen verschil)
- De krukas sensor heb ik van Valeo nieuw besteld en gemonteerd. (geen verschil) De stekker is overigens verdwenen en hier zijn 2 kleine kabelschoentjes aan gekrimpt. (hij geeft geen code in vida, en het RPM signaal wordt doorgegeven)
- Het gasklephuis werkt naar behoren, en heb ik opnieuw ingeleerd.
- Extra massakabel van blok naar carrosserie, evenals 2 Extra accu's om te starten.
- Massapunt ECU schoongemaakt.
- de koelwatertemperatuursensor geeft de buitentemperatuur aan (30 gr)
- de startmotor maakt een verschrikkelijk geluid, maar gaat voldoende vlot rond om te moeten starten, ca 120 rpm. een andere gebruikte is inmiddels besteld.
- het stuurberkachtigings-reservoir drukt niet tegen de computers aan.
- De zekeringen zijn gecheckt in het motorcompartiment zijn zijn allemaal heel. ik heb ze ook een voor een uit gehaald om de stekker op corrosie te controleren.
in Vida, kan ik geen storingen vinden.
Als ik het inlaatspruitstuk uit elkaar neem en dus de luchtfilter, MAF, en Gasklephuis bypass. dan loopt de motor heel kort even tot ca 2000-2500 toeren en valt dan weer uit.
Nu de rare fratsen:
- Als ik de bougies er uit haal, schoon maak, en een paar druppels olie in de cilinder gooi (compressie verhogen) springt de motor even kort aan ( 3-5sec) bij een 2e startpoging wil hij niet meer aanslaan.
- 1 keer: had ik de injectoren los liggen voor de bevestiging opening en het spruitstuk in 2 stukken. toen bleef de motor met horten en stoten lopen, ik heb toen de rails op z'n plek gedrukt en vervolgens provisorisch de inlaat met 1 schroef weer op z'n plek gezet, toen liep de motor redelijk goed 1500 toeren stationair. (dit heb ik niet meer kunnen nabootsen)
Tjah.... en toen wist ik het even niet meer...... heeft iemand nog suggesties???
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Michiel 37 jaar en rijd zo'n ca 10 jaar Volvo.
Mijn Opel Astra werd afgelost door een S80 op LPG, een echte TOP limousine die ik nog regelmatig mis. van 300k naar 500k gereden met veel plezier. Volgens de RDW bestaat hij helaas niet meer.
De S80 moest wijken voor een V70 ivm kinderen en ruimte.
Rondstruinend naar een onderdeel voor de V70 kwam ik een S80 tegen voor bijna niks, maar niet lopend, en stond zo'n 7 maanden stil.
een beetje technisch onderlegd ben ik wel dus ik durfde de uitdaging wel aan.
Het is een 6 cilinder zonder turbo uit 2002, een B6294S2 met zo'n 360.000 km ervaring.
De startmotor draait rond, maar de motor slaat niet aan, soms lijkt hij een beginnetje te willen maken, (hikjes) maar het overtuigd allemaal niet.
1x toen de halve inlaat uit elkaar lag liep hij stationair.
Een aantal zaken heb ik getest:
- De distributie staat op tijd er waren geen sporen dat de riem recent was losgehaald (dus geen verdenking geknapte of versprongen riem of evt sabotage van een later terug gezette riem)
- Compressie op alle cilinders ongeveer 9 bar. (kan vast meer zijn maar mag wat mij betreft niet de reden zijn om niet te starten)
- De bobines en bougies vonken allemaal, en krachtig, (er was enige twijfel, dus heb ik ze gewisseld met de oude uit de V70 die op reserve lagen)
- De Injectoren heb ik ultrasoon gereinigd. 1 bleef permanent open hangen, dit is opgelost. het spraypatroon ziet er goed uit.
- de benzinedruk is 50 psi
- de oude benzine is uit de Tank en aangevuld met 20L verse benzine
- De nokkenassensorbehuizing was gebroken, deze heb ik vervangen. de sensor niet (met de sensor die bij de behuizing kwam was geen verschil)
- De krukas sensor heb ik van Valeo nieuw besteld en gemonteerd. (geen verschil) De stekker is overigens verdwenen en hier zijn 2 kleine kabelschoentjes aan gekrimpt. (hij geeft geen code in vida, en het RPM signaal wordt doorgegeven)
- Het gasklephuis werkt naar behoren, en heb ik opnieuw ingeleerd.
- Extra massakabel van blok naar carrosserie, evenals 2 Extra accu's om te starten.
- Massapunt ECU schoongemaakt.
- de koelwatertemperatuursensor geeft de buitentemperatuur aan (30 gr)
- de startmotor maakt een verschrikkelijk geluid, maar gaat voldoende vlot rond om te moeten starten, ca 120 rpm. een andere gebruikte is inmiddels besteld.
- het stuurberkachtigings-reservoir drukt niet tegen de computers aan.
- De zekeringen zijn gecheckt in het motorcompartiment zijn zijn allemaal heel. ik heb ze ook een voor een uit gehaald om de stekker op corrosie te controleren.
in Vida, kan ik geen storingen vinden.
Als ik het inlaatspruitstuk uit elkaar neem en dus de luchtfilter, MAF, en Gasklephuis bypass. dan loopt de motor heel kort even tot ca 2000-2500 toeren en valt dan weer uit.
Nu de rare fratsen:
- Als ik de bougies er uit haal, schoon maak, en een paar druppels olie in de cilinder gooi (compressie verhogen) springt de motor even kort aan ( 3-5sec) bij een 2e startpoging wil hij niet meer aanslaan.
- 1 keer: had ik de injectoren los liggen voor de bevestiging opening en het spruitstuk in 2 stukken. toen bleef de motor met horten en stoten lopen, ik heb toen de rails op z'n plek gedrukt en vervolgens provisorisch de inlaat met 1 schroef weer op z'n plek gezet, toen liep de motor redelijk goed 1500 toeren stationair. (dit heb ik niet meer kunnen nabootsen)
Tjah.... en toen wist ik het even niet meer...... heeft iemand nog suggesties???