S80 2.9 Start wel maar slaat niet aan.

Kadettgek
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

S80 2.9 Start wel maar slaat niet aan.

· 
Posted: 13.08.2024 - 22:38  ·  #1
Al jaren lees ik graag mee op het forum en gebruik het graag als bron van informatie, nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uit kom en wil jullie graag raadplegen.

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Michiel 37 jaar en rijd zo'n ca 10 jaar Volvo.
Mijn Opel Astra werd afgelost door een S80 op LPG, een echte TOP limousine die ik nog regelmatig mis. van 300k naar 500k gereden met veel plezier. Volgens de RDW bestaat hij helaas niet meer.
De S80 moest wijken voor een V70 ivm kinderen en ruimte.
Rondstruinend naar een onderdeel voor de V70 kwam ik een S80 tegen voor bijna niks, maar niet lopend, en stond zo'n 7 maanden stil.
een beetje technisch onderlegd ben ik wel dus ik durfde de uitdaging wel aan.
Het is een 6 cilinder zonder turbo uit 2002, een B6294S2 met zo'n 360.000 km ervaring.

De startmotor draait rond, maar de motor slaat niet aan, soms lijkt hij een beginnetje te willen maken, (hikjes) maar het overtuigd allemaal niet.
1x toen de halve inlaat uit elkaar lag liep hij stationair.

Een aantal zaken heb ik getest:
- De distributie staat op tijd er waren geen sporen dat de riem recent was losgehaald (dus geen verdenking geknapte of versprongen riem of evt sabotage van een later terug gezette riem)
- Compressie op alle cilinders ongeveer 9 bar. (kan vast meer zijn maar mag wat mij betreft niet de reden zijn om niet te starten)
- De bobines en bougies vonken allemaal, en krachtig, (er was enige twijfel, dus heb ik ze gewisseld met de oude uit de V70 die op reserve lagen)
- De Injectoren heb ik ultrasoon gereinigd. 1 bleef permanent open hangen, dit is opgelost. het spraypatroon ziet er goed uit.
- de benzinedruk is 50 psi
- de oude benzine is uit de Tank en aangevuld met 20L verse benzine
- De nokkenassensorbehuizing was gebroken, deze heb ik vervangen. de sensor niet (met de sensor die bij de behuizing kwam was geen verschil)
- De krukas sensor heb ik van Valeo nieuw besteld en gemonteerd. (geen verschil) De stekker is overigens verdwenen en hier zijn 2 kleine kabelschoentjes aan gekrimpt. (hij geeft geen code in vida, en het RPM signaal wordt doorgegeven)
- Het gasklephuis werkt naar behoren, en heb ik opnieuw ingeleerd.
- Extra massakabel van blok naar carrosserie, evenals 2 Extra accu's om te starten.
- Massapunt ECU schoongemaakt.
- de koelwatertemperatuursensor geeft de buitentemperatuur aan (30 gr)
- de startmotor maakt een verschrikkelijk geluid, maar gaat voldoende vlot rond om te moeten starten, ca 120 rpm. een andere gebruikte is inmiddels besteld.
- het stuurberkachtigings-reservoir drukt niet tegen de computers aan.
- De zekeringen zijn gecheckt in het motorcompartiment zijn zijn allemaal heel. ik heb ze ook een voor een uit gehaald om de stekker op corrosie te controleren.

in Vida, kan ik geen storingen vinden.

Als ik het inlaatspruitstuk uit elkaar neem en dus de luchtfilter, MAF, en Gasklephuis bypass. dan loopt de motor heel kort even tot ca 2000-2500 toeren en valt dan weer uit.

Nu de rare fratsen:
- Als ik de bougies er uit haal, schoon maak, en een paar druppels olie in de cilinder gooi (compressie verhogen) springt de motor even kort aan ( 3-5sec) bij een 2e startpoging wil hij niet meer aanslaan.
- 1 keer: had ik de injectoren los liggen voor de bevestiging opening en het spruitstuk in 2 stukken. toen bleef de motor met horten en stoten lopen, ik heb toen de rails op z'n plek gedrukt en vervolgens provisorisch de inlaat met 1 schroef weer op z'n plek gezet, toen liep de motor redelijk goed 1500 toeren stationair. (dit heb ik niet meer kunnen nabootsen)

Tjah.... en toen wist ik het even niet meer...... heeft iemand nog suggesties???
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: S80 2.9 Start wel maar slaat niet aan.

· 
Posted: 13.08.2024 - 22:48  ·  #2
Zit het probleem in de inlaat (lucht of brandstof) of de uitlaat?
Uitlaat verstopt? Misschien is er een beest in gekropen toen de auto stil stond. Muizennest ofzo.
Brandstoffilter niet verstopt?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 22:57  ·  #3
- Als ik de bougies er uit haal, schoon maak, en een paar druppels olie in de cilinder gooi (compressie verhogen) springt de motor even kort aan ( 3-5sec) bij een 2e startpoging wil hij niet meer aanslaan.

Als je dan meteen de bougies dr weer uit haalt hoe zien die er dan uit? nat van benzine van olie? droog?
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2024 - 06:33  ·  #4
De brandstofpomp is ok?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2024 - 07:54  ·  #5
Spuit is remreiniger in de inlaat tijdens starten , als ie dan start en blijft lopen dan weet je dat het in de benzine toevoer zit .
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 14.08.2024 - 08:36  ·  #6
Quote door dbs1

De brandstofpomp is ok?

Op de brandstof rail van een 5 cilinder zitten een aflaat knop om de opgebouwde druk eruit te krijgen.

Als deze 6cil ook zo’n knop heeft, kun je op die manier de pomp dan ook testen ?

Geen drukopbouw is slechte pomp ?
Kadettgek
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2024 - 23:35  ·  #7
- De massapunten zijn nog gecontroleerd.
- er is geen reservesleutel, maar volgens Vida is er geen startblokkering. (bij mijn V70 draaide toen de startmotor ook niet meer rond)
- Als de MAF Sensor heb ik ook los getrokken, dan moet hij in ieder geval lopen (was bij mijn V70 in ieder geval wel zo) dit werkt helaas ook niet.
- De computers onder de motorkap heb ik los gehaald en opnieuw vastgezet. hier was geen corrosie zichtbaar.
- Een Brandstofrelais is er niet, maar de benzinedruk blijft 3,5-4 Bar (50 PSI)
- Als ik de bougies er uit haal, helemaal schoonbrand, en opnieuw plaats dan loopt de auto 3 sec. daarna zijn de bougies droog.
- Als de uitlaat verstopt is zou de motor wat mij betreft toch heel even moeten aanslaan.
- het spuiten van Remmenreiniger in de inlaat maakt geen verschil.
- Het spruitstuk uit elkaar, de gasklep los, de slang naar de MAF sensor los of de Luchtfilterbox los maakt geen verschil
- ook met Extra + onder de motorkap en op de startmotor, net als massa aan het motorblok en carosserie maakt geen verschil.
Gimle
Supporting Member
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Subject:

· 
Posted: 15.08.2024 - 08:15  ·  #8
Heb je al eens een andere computer geprobeerd? Eentje van een werkende 2.9 van hetzelfde MY zou ideaal zijn om te testen.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 16.08.2024 - 10:14  ·  #9
Als je de bougies demonteert en ze schoonmaakt, loopt hij heel even. Maar ze zijn dus niet nat maar wel vies? Voordat je bij de bougies kan, moeten de bobines en kabelboom los. Weet je zeker dat het aan de bougies ligt en niet aan de handelingen die je daarvoor en daarna uitvoert?
Heb je al eens gecontroleerd of hij ook voor een paar seconden loopt wanneer je alleen de bobines en stekkers los hebt gehad zonder de bougies te verwijderen?
Weet je hoe groot de vonkbrug van de bougie moet zijn en heb je dit gecontroleerd?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2024 - 10:57  ·  #10
Als ie op remreiniger niet blijft lopen is er niet of geen voldoende vonk .
De injectoren werken ook niet als er geen voldoende vonk is ecu zet de boel stil , tijdens starten werkt die functie vaak even niet en wordt het omgeleid .
Kadettgek
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2024 - 13:35  ·  #11
@Nox95 en @ olaf
De bougies heb ik goed schoon gemaakt en zien er uit als nieuw, ook een andere set bracht geen verandering.
Na demontage van de bougies springt hij een paar 2 sec aan.
ik heb met een losse bobine en schroevendraaier de vonk getest tijdens het starten, deze is dan mooi blauw en kan ik ca 1 cm lang maken. dit op meerder stekkers getest.
(dit laat voor mij zien dat de kabelboom, bobine, bougie en krukassensor goed zijn, of in ieder geval om kort aan te springen)
je doelt waarschijnlijk op het manipuleren van de kabelboom? Ik heb spanning op de voedingskabel van de bobines, wiebelen aan de kabelboom brengt geen verandering.

Ik ga er dus nu van uit dat de vonk goed moet zijn.

Ik heb de injectorrail opnieuw los gehad, hier is geen lekkage zichtbaar. en een goed spuitpatroon, als ik de injectoren voor hun insteekopening leg dan wil de motor eigenlijk vaker de 3 sec aanspringen.
(op contact krijg ik meteen 50 PSI) op de injectorrail)
Toch lijkt het er voor mij op alsof de auto zichzelf verzuipt, dit past dan ook waarom de motor kort aan springt bij het schoonmaken van de bougies.
Vida laat geen rare motortemperatuur zien wat een hogere inspuiting zou kunnen verklaren.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 17.08.2024 - 20:54  ·  #12
Loopt het complete luchtinlaat gedeelte eens goed na.
Na 7 maanden stilstand zijn muizen of ratten zeer inventief met het maken van nesten...
Kadettgek
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2024 - 20:40  ·  #13
@johan XC70
Dat had ik gedaan, luchtfilter was heel en goed
Mafsensor zit een roostertje voor dat was heel.
Zelfs met een endoskoop in het inlaattraject gekeken.

De startmotor uit elkaar gehad en was eigenlijk nog goed.
Toch een gebruikte gemonteerd. Dit maakte geen verschil.

De injectoren leken toch opnieuw te sissen na een startpoging. Deze dus opnieuw los gehaald maar die lekten niet.
Opnieuw sissen na starten. Kwam uit de carterventilatie.
Compressie was nogsteeds goed.

Ook de nieuwe startmotor draaide steeds langzamer rond. Eerder dacht ik nog aan evt slechte accus. Maar hier stonden er dus inmiddels 4 aangesloten.

Toen toch nog maar eens aan de uitlaat gevoeld: hier kwam tijdens het starten geen lucht uit.

Hmm zoals Bolbo O suggereerde.
Zelfs als er een beest in de einddemper gekropen is zou de motor toch even moeten aanspringen…
Dus de uitlaat aan de kat los gehaald….
Even moeizaam starten en dan lopen……
Dikke rookontwikkeling etc maar liep goed.

Ongelofelijk.

Nu maar een paar keer zo warm laten draaien en dan de uitlaat naar achter met een compressor doorblazen en dan weer aansluiten.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 08:51  ·  #14
Als je de uitlaat makkelijk kan loshalen na de kat zou je kunnen overwegen om er een tuinslang in te drukken en uitspoelen met water (van voor naar achter - de kans is het grootst dat er achterin wat in zit), dan weet je tenminste zeker dat je de zooi eruit spoelt (evt de auto wat achterover zetten door de voorkant op poten te zetten, als de uitlaat nog onder de auto hangt). Kan geen kwaad zolang de boel niet heet is en de katalysator niet geraakt wordt. Uitlaat uitspoelen was hier in Spanje vroeger een veelgebruikte truc om de diesels door de roettest te krijgen :-)
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 21.08.2024 - 08:55  ·  #15
Quote door Bolbo

Als je de uitlaat makkelijk kan loshalen na de kat zou je kunnen overwegen om er een tuinslang in te drukken en uitspoelen met water (van voor naar achter - de kans is het grootst dat er achterin wat in zit), dan weet je tenminste zeker dat je de zooi eruit spoelt (evt de auto wat achterover zetten door de voorkant op poten te zetten, als de uitlaat nog onder de auto hangt). Kan geen kwaad zolang de boel niet heet is en de katalysator niet geraakt wordt. Uitlaat uitspoelen was hier in Spanje vroeger een veelgebruikte truc om de diesels door de roettest te krijgen :-)

Nooit geweten dat je dat gewoon met water kunt doen.
De enige techniek die ik ken om uitlaten te ontroeten, komt uit mijn brommer tijdperk.

Uitlaat los halen, benzine erin, aansteken van een afstandje (met een fakkel oid), dan doet ie boem, dan de uitlaat overeind zetten en erop tikken met een hamertje.
Zo tikte je dan de roet eruit, maar ik denk niet dat dit veilig te doen is bij een auto. :D

Selected quotes for multi-quoting:   0