Quote door jordstory
Quote door V70R^2
Bijna altijd zit de winst bij zo'n motor in het eerste deel van je uitlaat, daar zitten de pk's. Met een mooi equal lengte berekend spruitstuk geeft je met afstellen +/-50pk
Dat is stap 1, de rest is weinig zinvol tot je dat gedaan hebt, zo ook bij de V8 van Volvo, ik heb ze al op de dyno met 50pk extra gezien.
Mocht je interesse hebben, misschien kunnen we een paar setjes laten maken, ik zou er zelf ook 2 willen dan, ik vermoed al snel €2000+ dus als we wat korting kunnen krijgen met een grotere order is wel interessant.
ik ben nog niet zo thuis in hoe en wat verder. Ik wilde puur voor nu het geluid even wat beter hebben.
En qua 50PK wat je bedoelt moet je me nog even bijpraten.. is dit los van chiptune?
Inderdaad, 50pk om en nabij valt er te winnen met een berekend uitlaatspruitstuk en daarna afstellen ("chiptuning").
Het originele spruitstuk met die katalysator direct aan het begin in nogal een blokkade om bovenin meer pk's te kunnen maken. Hoewel de V8 een koppelbeest is, mis je bovenin toch wel wat pk's die je dan vrij krijgt, is wel een stukje hogere wiskunde en moet berekend worden, dat kan niet iedereen zo even in elkaar lassen. Vandaar dat het interessant kan zijn als we 5 mensen bij elkaar zoeken met een V8 die een set zouden willen.