Hoi,
Ik vind dit ook een geworstel met cijfers en letters hoor...
Het is al sinds jaar en dag zo bij Volvo dat er geen greintje logica te vinden is in hun modellenaanduiding.
Als we ong.35 jaar terug gaan in de tijd; wat had je dan: De 240, een grote auto en daarnaast had je de 340... Een compacter model...
Dan dat gedoe met 740, 760 en 780, daarna 940 en 960,... Echt onvoorstelbaar.
Plots hield het op met 40 en 60 als achtervoegsel en kwam de 850... Ook weer zoiets raar.
Die had toen die tijd beter de 640 geheten, omdat die zich net voor de 740 situeerde qua grootte. De 440, 460, 480, 940 en 960 gingen nog even door met dat "oude" achtervoegsel.
Dan zwijgen we nog maar van die sub aanduidingen. (-->242,244,245, 343,345, 360,...) Het laatste cijfer gaf het aantal deuren aan...
Het is steeds een warboel geweest om er uit te kunnen komen.
Uiteindelijk door de jaren heen, hebben we begrepen dat de "s" staat voor sedan-versie, de "v" voor break (volume) en de "c" voor coupé/cabrio. Het getal erna geeft de modelgrootte weer. Op zich niets mis mee, waar waarom gaan ze dan in godsnaam die nieuwe V40 terug V40 gaan noemen??? Dat is toch totaal geen break?!
Dat is toch een rasechte hatchback...?! Ik zou 'm onmiddellijk herdopen naar H40. Dat zou volgens mij de boel een stuk logischer maken.
Ik vind Volvo nog steeds een knap merk, maar dat is nu écht iets waar ze volgens mij nog naar school moeten voor gaan...
Blijven proberen zou ik zeggen...