Schakelen geartronic

 
 
 
 
 
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 74
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 23.01.2013 - 21:43  ·  #16
De Multitronic van Audi is gebaseerd op de CVT (Continu Variabele Transmissie) met een duwband volgens het principe als de DAFjes van vroeger. In de sportstand van de Multitronic geeft hij wel het schakelgevoel omdat hij dan in vaste verhoudingen stapt. De Geartronic heeft gewoon zes versnellingen en een vloeistofkoppeling en schakelt in vaste verhoudingen met in de overgangen lock up. Dit voelt een beetje alsof hij meer dan zes versnellingen heeft. Bij beide bakken "leert" de software van het rijgedrag van de bestuurder dwz als je vaak snel optrekt trekt hij langer door in een versnelling. Als je bij de Audi het gaspedaal op een vaste positie houdt (en een vaste snelheid aanhoudt)gaat hij daarnaast nog steeds minder toeren maken.
Als je met een Geartronic snel ander schakelgedrag wenst kun je hem bij de dealer laten resetten. Als de Geartronic slijtage verschijnselen gaat vertonen kun je hem laten flushen (zie het grote topic hierover) en ook door de dealer "smooth" schakelgedrag software laten instellen.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 23.01.2013 - 21:45  ·  #17
Quote door Gerci

De Multitronic van Audi is gebaseerd op de CVT (Continu Variabele Transmissie) met een duwband volgens het principe als de DAFjes van vroeger. In de sportstand van de Multitronic geeft hij wel het schakelgevoel omdat hij dan in vaste verhoudingen stapt. De Geartronic heeft gewoon zes versnellingen en een vloeistofkoppeling en schakelt in vaste verhoudingen met in de overgangen lock up. Dit voelt een beetje alsof hij meer dan zes versnellingen heeft. Bij beide bakken "leert" de software van het rijgedrag van de bestuurder dwz als je vaak snel optrekt trekt hij langer door in een versnelling. Als je bij de Audi het gaspedaal op een vaste positie houdt (en een vaste snelheid aanhoudt)gaat hij daarnaast nog steeds minder toeren maken.
Als je met een Geartronic snel ander schakelgedrag wenst kun je hem bij de dealer laten resetten. Als de Geartronic slijtage verschijnselen gaat vertonen kun je hem laten flushen (zie het grote topic hierover) en ook door de dealer "smooth" schakelgedrag software laten instellen.

Mooi bedankt, maar dat wisten we hier al.
Nu de Powershift .... <_<
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 01:31  ·  #18
Ik heb een V70 D5, 2006 met een 6-bak geartronic.

Bij koude motor en ook (met warme motor) bij stadsritjes tussen 40-50 kmh, vind ik, dat de bak zeer traag schakelt. uitgerekend in de kou van nu (winter, vorst) gaat de motor dan relatief hoog in de toeren eer opgeschakeld wordt. Schakelen gaat dan vaak tussen 2500-3000 en zelfs iets hoger!!
Mij is altijd gezegd om rustig warm te rijden en niet te hoog in toeren te draaien met een koude motor....

Ik vind dit zeer storend en hou ook niet van hoogtoerig rijden. In dergelijke gevallen zet ik de geartronic in "manual" en bepaal ik zelf wel wanneer geschakeld wordt Nu komt hij niet meer boven de 2000 bij rustig wegrijden wanneer er slechts een lage belasting is.

Nu vraag ik me alleen af wat wijsheid is....dat handbedienen schijnt niet zo heel goed te zijn...
Wat denken jullie?

Oh ja...flushen is al preventief uitgevoerd bij Powerflush (Gerry), dus er zit goede olie in.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 07:13  ·  #19
Bij mij (V70 5-bak automaat 2005) staat in de gebruiksaanwijzing dat de bak bij lage temperaturen later opschakelt. Hierdoor warmt de motor sneller op en worden de uitstootcijfers eerder gehaald.

Hoe dat zich verhoudt met het rustig opwarmen van een koud blok (is mij ook altijd verteld) weet ik niet.

Tja, mijn vrouw zei gisteren nog: je bent de enige die ik ken die de gebruiksaanwijzing van z'n auto doorleest :D
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 07:42  ·  #20
Quote door Roffeltje
Oh ja...flushen is al preventief uitgevoerd bij Powerflush (Gerry), dus er zit goede olie in.

Vreemd, in een ander topic lees ik juist dat deze zaak de verkeerde olie zou gebruiken :sick:
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 07:51  ·  #21
@roffeltje

Ik merk met dit koude weer dat de geartronic idd wat meer toeren maakt voordat hij warm is maar komt bij lange na niet boven de 2400 toeren. Wat jij bedrijft is idd wel wat hoog tot 3000 toeren.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 09:07  ·  #22
[quote="Paulussie"
Tja, mijn vrouw zei gisteren nog: je bent de enige die ik ken die de gebruiksaanwijzing van z'n auto doorleest :D
[/quote]

Doe maar +1, ik vind dat ook altijd leuk om te doen (en mijn vrouw vindt dat ook raar :D ).
Maar het kan zomaar gebeuren dat je, tijdens het lezen van je instructieboekje, opties ondekt waarvan je niet wist dat ze bestonden (althans, daar hoop ik altijd op ^_^ ).
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 13:14  ·  #23
Quote door hendrik38

@roffeltje

Ik merk met dit koude weer dat de geartronic idd wat meer toeren maakt voordat hij warm is maar komt bij lange na niet boven de 2400 toeren. Wat jij bedrijft is idd wel wat hoog tot 3000 toeren.


dit is een feature die in de ATM software geprogrammeerd zit en die bedoeld is om direct na koud start de catalysator so snel mogelijk te helpen opwarmen.
Kan je hier nalezen:
AW55-50

Er staat ook veel info over de diverse automerken die dezelfde Aisin-Warner bak gebruiken (Toyota, Nissan, Ford, GMC, Saab, Saturn=Suzuki) and Volvo. Ook info over de ATF specificaties.

conclusie: Gerry/Powerflush gebruikt de GOEIE ATF. Ik heb de specs gezien toen hij de ATF in mijn auto deed. Nee, het was geen Volvo ATF maar je denkt toch zeker niet dat Volvo die ATF zelf produceert? Dikke kans dat al die JWS3309 ATF allemaal bij Mobil-oil vandaan komt, welk automerk er ook op staat. (Er mag blijkbaar ook DEXRON III in. Ook handig om te weten.)
Correcte specs = correcte specs.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 14:03  ·  #24
Quote door TeeFive

Quote door hendrik38

@roffeltje

Ik merk met dit koude weer dat de geartronic idd wat meer toeren maakt voordat hij warm is maar komt bij lange na niet boven de 2400 toeren. Wat jij bedrijft is idd wel wat hoog tot 3000 toeren.


dit is een feature die in de ATM software geprogrammeerd zit en die bedoeld is om direct na koud start de catalysator so snel mogelijk te helpen opwarmen.
Kan je hier nalezen:
AW55-50

Er staat ook veel info over de diverse automerken die dezelfde Aisin-Warner bak gebruiken (Toyota, Nissan, Ford, GMC, Saab, Saturn=Suzuki) and Volvo. Ook info over de ATF specificaties.

conclusie: Gerry/Powerflush gebruikt de GOEIE ATF. Ik heb de specs gezien toen hij de ATF in mijn auto deed. Nee, het was geen Volvo ATF maar je denkt toch zeker niet dat Volvo die ATF zelf produceert? Dikke kans dat al die JWS3309 ATF allemaal bij Mobil-oil vandaan komt, welk automerk er ook op staat. (Er mag blijkbaar ook DEXRON III in. Ook handig om te weten.)
Correcte specs = correcte specs.


@TeeFive: bedankt voor het linkje..die wist ik nog niet...

Ik was wel op de hoogte van het hoger toerental vanwege het opwarmen van de KAT en Roetfilter...maar wat is het effect op korte ritten, die ook wel eens gemaakt worden? Ik vind het maar bagger om zo iets te doen...
Wil je goed zijn voor het milieu dus snel opwarmen...zet je de auto al uit waardoor de temperatuur nog niet gehaald is.....beetje schijnheilig gedoe in autoland voor de theoretische cijfers...... O-)

Nu heb je 2 vliegen in een rit...
Gaan die vliegen (en andere flora en fauna) niet kapot omdat de KAT toch net op tijd warm werd....gaan ze dood omdat ik zoveel meer troep heb uitgestoten door het hogere toerental met nog veel extra slijtage waardoor ik weer sneller bij de garage sta....of was het daarom, dat hogere toerental :sick: (dubbel genaaid zit altijd vast)

En hoe vaak wordt de auto niet genomen om effe naar de super te rijden? Een onzinnige programering in de automaat.
Ik zou graag willen dat dit uit de software gehaald kan worden....wie-o-wie weet hier meer van?

Oh ja, Dan nog even over Gerry Slot van Powerflush....
Die aardige man heeft me goed geholpen. Ik rijd alweer enkele 1000 KM's met de nieuwe olie en de bak doet het nog prima.

En...zeker weten!!! het was niet de originele olie....want die leek op de koffie uit onze kantine..Heb ik zelf mogen zien toen die er uit gepompt werd.....hahaha :fgrin:
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 14:59  ·  #25
Quote door TeeFive

...........Er staat ook veel info over de diverse automerken die dezelfde Aisin-Warner bak gebruiken (Toyota, Nissan, Ford, GMC, Saab, Saturn=Suzuki) and Volvo. Ook info over de ATF specificaties.

conclusie: Gerry/Powerflush gebruikt de GOEIE ATF. Ik heb de specs gezien toen hij de ATF in mijn auto deed. Nee, het was geen Volvo ATF maar je denkt toch zeker niet dat Volvo die ATF zelf produceert? Dikke kans dat al die JWS3309 ATF allemaal bij Mobil-oil vandaan komt, welk automerk er ook op staat. (Er mag blijkbaar ook DEXRON III in. Ook handig om te weten.)
Correcte specs = correcte specs.


T5, wel goed lezen wat er in dat verhaal staat. Er staat zeker niet dat er ook DEXRON III in mag. En de discussie over de BG olie is hier al zo vaak geweest..........
Heel simpel, BG mag geen JWS3309 spec claimen en dat doen ze ook heel slim niet, want dat is vermoedelijk een gedeponeerd product. Wat ze doen is zeggen dat de olie geschikt is voor, maar dat is niet hetzelfde. Zo heeft Castrol destijds ook zijn claim van JWS3309 moeten intrekken, in dat opzicht is het door jou aangehaalde artikel niet meer up-to-date. Wat er in dat artikel staat is dat DEXRON III = DEXRON III en JWS3309 = JWS3309, maar nooit tegelijkterijd hetzelfde.
Wat dat betreft is het heel raar als een fabrikant van ATF olie roept dat zijn olie aan beide specs voldoet. Zoals hierboven staat, dat kan dus blijkbaar volgens de makers van het artikel niet.
Op dit forum en het Volvo forum zijn er mensen die goede ervaringen hebben met BG maar ook het tegendeel is waar.

Wat mijn persoonlijke onderzoek heeft opgeleverd, onder meer door de patenten van AW te lezen, is dat AW voor een goede werking van de limited slip eigenschap, er een heel specifiek frictie additieven pakket in de JWS3309 olie zit. En de specs daarvan zijn vermoed ik niet openbaar, dan wel alleen tegen betaling te verkrijgen bij AW in de vorm van een bijdrage per geproduceerde liter.
Mijn idee is; hoe verder de automaat is versleten, of hoe hoger de belasting (sportief rijden / rijden met caravan, hoe crucialer deze frictie additieven worden. Een jongere bak, die geen caravans hoeft te trekken zal waarschijnlijk prima draaien op de BG olie. Ik denk alleen dat het meer slijtage geeft en dus op de lange duur niet beter is voor de bak. Daar tegenover staat dat de BG olie als volsyntheet stabieler is en tegen hogere temperaturen kan. Ik zeg, laat iedereen zijn eigen afweging maken. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat GS nu ook de Mobil JWS3309, naast BG, aanbiedt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 19:43  ·  #26
Quote door Paulussie

Bij mij (V70 5-bak automaat 2005) staat in de gebruiksaanwijzing dat de bak bij lage temperaturen later opschakelt. Hierdoor warmt de motor sneller op en worden de uitstootcijfers eerder gehaald.


Je kunt gewoon optrekken tot zo'n 2000 toeren, even het gas loslaten en dan weer gas geven, zo schakelt hij wel laagtoerig op bij koude motor.
Misschien voor 2% slecht voor het milieu, maar wel 100% goed voor de tuf.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 21:35  ·  #27
@roffeltje

Ik geloof niet dat je het een autofabrikant kwalijk kan nemen dat hij zijn auto's zo maakt dat die zo snel mogelijk warm worden en (dus) zo snel mogelijk zo min mogelijk rotzooi lozen (hoe betrekkelijk dat ook allemaal is). En natuurlijk zijn je uitstootcijfers belazerd als je op en neer naar de super op de hoek rijdt en als dat alles is dat je met je auto doet moet je een elektrische kopen. Redt je makkelijk met de range van die dingen en er passen vast ook nog wel een paar boodschappen naast de accu's :D

Ik vind dat dus helemaal geen onzinnige programmering van de automaat in een auto die bedoeld is om veel kilometers te maken.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 21:43  ·  #28
Quote door raysa

Maar het kan zomaar gebeuren dat je, tijdens het lezen van je instructieboekje, opties ondekt waarvan je niet wist dat ze bestonden (althans, daar hoop ik altijd op ^_^ ).


Klopt ja. Zo had ik 'm al bijna weer teruggebracht met de klacht dat de binnenverlichting niet werkte. Na lezen van het manual blijkt die overdag (bij voldoende licht) niet aan te gaan. Een m.i. nogal overbodige feature, maar toch leuk om te weten!
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 22:12  ·  #29
Quote door Paulussie

Quote door raysa

Maar het kan zomaar gebeuren dat je, tijdens het lezen van je instructieboekje, opties ondekt waarvan je niet wist dat ze bestonden (althans, daar hoop ik altijd op ^_^ ).


Klopt ja. Zo had ik 'm al bijna weer teruggebracht met de klacht dat de binnenverlichting niet werkte. Na lezen van het manual blijkt die overdag (bij voldoende licht) niet aan te gaan. Een m.i. nogal overbodige feature, maar toch leuk om te weten!

:lol:


Whahaha! Geweldig toch? Ik kan er zo van genieten. Volvo, waarom een optie er niet opzetten ook al is ie nog zo overbodig.
We doen het, gewoon, omdat het kan!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 24.01.2013 - 22:23  ·  #30
Quote door Paulussie

Na lezen van het manual blijkt die overdag (bij voldoende licht) niet aan te gaan. Een m.i. nogal overbodige feature, maar toch leuk om te weten!


Kennelijk houd je van sleutelen. :D
Zonder deze feature gaan o.a. je lampjes van de ECC veel sneller verkleuren.
Voor je het weet ben je dan weer zo'n € 45,- armer. :'(
Maar goed, we doen het omdat het kan. :lol:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0