@Teefive,@Gouwe@Dukcer,@Dr.Dream,
De Volvo 5 cilinder automaatbakken vanaf 2000 leren zichzelf automatisch in (adaptie).
Dit doen ze door bij elke schakeling de timing en de druk in de bak te registreren en te vergelijken met het verloop van de toerentallen van in en uitgaande as van de bak. Zo wordt het ideale verloop van het schakelen uiteindelijk bereikt door steeds timing en druk aan te passen.
In de adaptiestand van de automaat gebeurt hetzelfde als tijdens het normaal gebruik, alleen in de adaptiestand wordt het verleden van de ideale schakeldrukken en timings niet meer zwaar meegewogen, en worden de nieuwe schakelresultaten veel zwaarder meegewogen in het berekenen van de ideale bakdruk en timing.
Met meer slijtage in de bak is het dan inderdaad slim om de temperatuur van de atf lekker hoog te maken tijdens het inleren, liefst boven de 100 graden, de atf is dan dunner, en de ideale druk bij het schakelen wordt dan tijdens het inleren lekker hoog ingesteld, zodat er veel druk aanwezig is bij het schakelen, om de drukverliezen en slechtere koppelingen in de oudere bak te compenseren.
Op de normale manier, buiten de sneladaptiestand, leert de bak uiteindelijk ook wel goed in als hij slijtage heeft, alleen met veel korte ritjes met koude buitentemperatuur, leert de bak dan lagere schakeldrukken in, en als de auto dan opeens een paar uur stad en file te voortduren krijgt, kunnen de bakdrukken dan te laag staan, en kan er bij het schakelen toch gebonk, of door slaan van de toeren te merken zijn. Dus heel warm inleren heeft wel zin.
Alleen is het wel zo dat nadat de versnelde adaptie is uitgevoerd met hete atf, de bak bij normaal gebruik met wat koelere atf toch weer langzaam doorgaat met inleren uitzichzelf, en dan dus weer afglijdt naar lagere bakdrukken na een paar dagen, en dan soms bij hitte weer probleempjes gaat geven.
Bij echt grotere slijtage op het kleppenhuis of een van de koppelingen helpt zelfs met 105 graden atf inleren ook niet meer, na twee uur in de inleerstand gebeurt er voorzover wij hebben meegemaakt weinig nieuws meer.
Het is ook aan te raden om bij het inleren ,dus versneld inleren in de adaptiemodus, de juiste atf te gebruiken volgens de jws3309 specificatie. Dit omdat het regelbereik van de adaptie door de fabrikant is ontworpen op de eigenschappen, zoals viscositeit en stroefheid, van deze jws3309 atf,
zoals verkrijgbaar origineel bij Volvo, of van bv Mobil3309, andere merken zoals Fuchs en Motul schijnen ook dicht bij de JWS3309 standaard te zitten.
Het inschakelen van de lock-up met limited slip (geleideijke inschakeling van de lock-up) is verder niet in te leren, maar het regelsysteem van de lock-up is ook afgesteld op de JWS3309 eigenschappen. Dit regelsysteem wat met pulsen van enkele milliseconden de slip van de koppelomvormer regelt is in elk geval "rocket-science" genoeg om niet te veel te experimenteren met afwijkende atf soorten.
groet,
www.varioclean.nl