Schakelen geartronic

 
 
 
 
 
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 25.01.2013 - 09:09  ·  #31
Quote door Bigdog


Kennelijk houd je van sleutelen. :D
Zonder deze feature gaan o.a. je lampjes van de ECC veel sneller verkleuren.
Voor je het weet ben je dan weer zo'n € 45,- armer. :'(
Maar goed, we doen het omdat het kan. :lol:


OK, dat klinkt alsof er tenminste over nagedacht is door Volvo. Ik dacht dat het hetzelfde was als de tellerverlichting van mijn motorfiets (BMW, stikvol met elektronica). Die brandt nl ook niet overdag. En als je dan bijvoorbeeld een tunnel inrijdt, dan duurt het ff voordat 'ie dat doorheeft waarna die verlichting dan (langzaam) aangaat. En dan denk ik, featuritis! Wat een flauwekul. Als je dan zo nodig hi-tec moet doen zet er dan een wit ledje in, gaat 50000 uur mee, en haal dat hele dim- en daglichtdetectiecircuit eruit. Dat kan alleen maar stuk gaan en het is daarbij nog duurder ook. Het is precies zoals je omschijft: Waarom? Omdat het kan. En niet omdat het nuttig is.

(stiekum vind ik het natuurlijk ook allemaal prachtige features en wil ik precies weten hoe of ze werken, maar ja, dat is beroepsdeformatie)

En ja, ik hou (op z'n tijd) best van een beetje sleutelen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 25.01.2013 - 19:19  ·  #32
Quote door Gouwe

Quote door TeeFive

...........Er staat ook veel info over de diverse automerken die dezelfde Aisin-Warner bak gebruiken (Toyota, Nissan, Ford, GMC, Saab, Saturn=Suzuki) and Volvo. Ook info over de ATF specificaties.

conclusie: Gerry/Powerflush gebruikt de GOEIE ATF. Ik heb de specs gezien toen hij de ATF in mijn auto deed. Nee, het was geen Volvo ATF maar je denkt toch zeker niet dat Volvo die ATF zelf produceert? Dikke kans dat al die JWS3309 ATF allemaal bij Mobil-oil vandaan komt, welk automerk er ook op staat. (Er mag blijkbaar ook DEXRON III in. Ook handig om te weten.)
Correcte specs = correcte specs.


T5, wel goed lezen wat er in dat verhaal staat. Er staat zeker niet dat er ook DEXRON III in mag. En de discussie over de BG olie is hier al zo vaak geweest..........
Heel simpel, BG mag geen JWS3309 spec claimen en dat doen ze ook heel slim niet, want dat is vermoedelijk een gedeponeerd product. Wat ze doen is zeggen dat de olie geschikt is voor, maar dat is niet hetzelfde. Zo heeft Castrol destijds ook zijn claim van JWS3309 moeten intrekken, in dat opzicht is het door jou aangehaalde artikel niet meer up-to-date. Wat er in dat artikel staat is dat DEXRON III = DEXRON III en JWS3309 = JWS3309, maar nooit tegelijkterijd hetzelfde.
Wat dat betreft is het heel raar als een fabrikant van ATF olie roept dat zijn olie aan beide specs voldoet. Zoals hierboven staat, dat kan dus blijkbaar volgens de makers van het artikel niet.
Op dit forum en het Volvo forum zijn er mensen die goede ervaringen hebben met BG maar ook het tegendeel is waar.

Wat mijn persoonlijke onderzoek heeft opgeleverd, onder meer door de patenten van AW te lezen, is dat AW voor een goede werking van de limited slip eigenschap, er een heel specifiek frictie additieven pakket in de JWS3309 olie zit. En de specs daarvan zijn vermoed ik niet openbaar, dan wel alleen tegen betaling te verkrijgen bij AW in de vorm van een bijdrage per geproduceerde liter.
Mijn idee is; hoe verder de automaat is versleten, of hoe hoger de belasting (sportief rijden / rijden met caravan, hoe crucialer deze frictie additieven worden. Een jongere bak, die geen caravans hoeft te trekken zal waarschijnlijk prima draaien op de BG olie. Ik denk alleen dat het meer slijtage geeft en dus op de lange duur niet beter is voor de bak. Daar tegenover staat dat de BG olie als volsyntheet stabieler is en tegen hogere temperaturen kan. Ik zeg, laat iedereen zijn eigen afweging maken. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat GS nu ook de Mobil JWS3309, naast BG, aanbiedt.



Ik zeg toch nergens dat je het mag mengen?? Misschien ook even beter lezen.
Ik weet dat die discussie over de specs vaker is gevoerd. Ik hou er een andere mening op na. Laten we het daar maar op houden. Ik geloof niet in heilig verklaren van fabrieks voorschriften.
Die bak komt van AISIN-WARNER en is dus GEEN Volvo product. Die bak wordt in veel merken auto's gebruikt en is geen rocket-technology.

Inmiddels heb ik mijn TCM op mijn eigen manier opnieuw ingeleerd met heet gereden ATF.
Ik ben van mening dat het nauwkeurig(!) inleren van de TCM onder de omstandigheden waaronder eerder de problemen zich voordeden (lees: hete ATF!) de meeste drivebility problemen van de automaat zal oplossen.
Bij mij heeft het vandaag gewerkt, ik ben mijn shiftflares nu kwijt ( ik heb er nu ongeveer 100km mee gereden na opnieuw inleren van de TCM, in stadsverkeer, rustig accelererend , hard accelererend. Alles heb ik geprobeerd, geen shiftflares meer!

Morgen ga ik dezelfde truc uithalen met een 2003 D5 automaat van een maat van mij.
Daar zit ook de ATF van Gerry in. Kijken of het daar ook mee lukt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 25.01.2013 - 20:13  ·  #33
Mooi, dit soort kennisdeling.
Buiten flushen een hele goede optie om je bak klachtenvrij te maken. :love:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 25.01.2013 - 20:25  ·  #34
Quote door Bigdog

Mooi, dit soort kennisdeling.


Dit wordt een toverwoord, het woord kennisdelen.

@TeeFive, mooie verhaal over inleren bij de juiste olietemperatuur. Kan me er wel wat bij voorstellen.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 25.01.2013 - 21:07  ·  #35
Quote door EnnoE34

Quote door Bigdog

Mooi, dit soort kennisdeling.

Dit wordt een toverwoord, het woord kennisdelen.
@TeeFive, mooie verhaal over inleren bij de juiste olietemperatuur. Kan me er wel wat bij voorstellen.

Dat inleren gaat toch geheel vanzelf tijdens het rijden na een reset en dan is de olie toch (meestal) ook op de juiste temp?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 26.01.2013 - 00:12  ·  #36
Heb jij het niet over een teller reset ?
Dat is namelijk heel iets anders dan inleren.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 26.01.2013 - 10:57  ·  #37
Quote door Dr.Dream

Quote door Roffeltje
Oh ja...flushen is al preventief uitgevoerd bij Powerflush (Gerry), dus er zit goede olie in.

Vreemd, in een ander topic lees ik juist dat deze zaak de verkeerde olie zou gebruiken :sick:


Verkeerde olie is een interpretatie die jij maakt, je kunt zelf aangeven of je mineraal of synthetisch wilt.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 26.01.2013 - 11:04  ·  #38
Quote door TeeFive


Inmiddels heb ik mijn TCM op mijn eigen manier opnieuw ingeleerd met heet gereden ATF.
Ik ben van mening dat het nauwkeurig(!) inleren van de TCM onder de omstandigheden waaronder eerder de problemen zich voordeden (lees: hete ATF!) de meeste drivebility problemen van de automaat zal oplossen.
Bij mij heeft het vandaag gewerkt, ik ben mijn shiftflares nu kwijt ( ik heb er nu ongeveer 100km mee gereden na opnieuw inleren van de TCM, in stadsverkeer, rustig accelererend , hard accelererend. Alles heb ik geprobeerd, geen shiftflares meer!

Morgen ga ik dezelfde truc uithalen met een 2003 D5 automaat van een maat van mij.
Daar zit ook de ATF van Gerry in. Kijken of het daar ook mee lukt.


Wat zijn shiftflares en hoe leer jij je bak opnieuw in?
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 26.01.2013 - 12:13  ·  #39
Quote door Bigdog

Heb jij het niet over een teller reset ?
Dat is namelijk heel iets anders dan inleren.

Nee, ik heb het over een history reset van de bak.
Indien de nieuwe types zijn die bovendien aan elkaar gekoppeld en dus niet meer los uitvoerbaar. Gaat daar in één stap, in één keer dus.

@Ducker:
Verkeerde olie is een interpretatie die jij maakt, je kunt zelf aangeven of je mineraal of synthetisch wilt.
... in het topic over de PowerFlush blijkt het toch echt te gaan om problemen veroorzaakt door de verkeerde olie van Gery Slot.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 26.01.2013 - 12:51  ·  #40
Quote door TeeFive

Ik zeg toch nergens dat je het mag mengen?? Misschien ook even beter lezen.
Ik weet dat die discussie over de specs vaker is gevoerd. Ik hou er een andere mening op na. Laten we het daar maar op houden. Ik geloof niet in heilig verklaren van fabrieks voorschriften.
Die bak komt van AISIN-WARNER en is dus GEEN Volvo product. Die bak wordt in veel merken auto's gebruikt en is geen rocket-technology.

Inmiddels heb ik mijn TCM op mijn eigen manier opnieuw ingeleerd met heet gereden ATF.
Ik ben van mening dat het nauwkeurig(!) inleren van de TCM onder de omstandigheden waaronder eerder de problemen zich voordeden (lees: hete ATF!) de meeste drivebility problemen van de automaat zal oplossen.
Bij mij heeft het vandaag gewerkt, ik ben mijn shiftflares nu kwijt ( ik heb er nu ongeveer 100km mee gereden na opnieuw inleren van de TCM, in stadsverkeer, rustig accelererend , hard accelererend. Alles heb ik geprobeerd, geen shiftflares meer!

Morgen ga ik dezelfde truc uithalen met een 2003 D5 automaat van een maat van mij.
Daar zit ook de ATF van Gerry in. Kijken of het daar ook mee lukt.


TeeFive; heb ik dan gezegd dat jij hebt gezegd.... :D
Wat ik bedoel is dat het document aangeeft dat ATF olie of Dexron III is of JWS3309, als BG claimt dat het voor beide geschikt is, is dat volgens dit document op zijn minst twijfelachtig.
De bak is inderdaad geen rocket science. Ik vergelijk het maar met een auto die op RON-98 beter loopt dan op RON-91 of 95. Allemaal is het benzine, maar er is wel verschil.....

Ik begreep uit het andere draadje dat je er ook een ATF middeltje hebt bijgegooid. Wat is daarvan de invloed nu, naast je TCM adaptatie met warme/ hete ATF, denk je?
Ik ben dus ook heel benieuwd naar je ervaringen vandaag met de auto van je maat, of zit daar ook al een ATF toevoeging in?

Ben benieuwd naar je ervaringen......
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 31.01.2013 - 00:39  ·  #41
@Teefive,@Gouwe@Dukcer,@Dr.Dream,

De Volvo 5 cilinder automaatbakken vanaf 2000 leren zichzelf automatisch in (adaptie).
Dit doen ze door bij elke schakeling de timing en de druk in de bak te registreren en te vergelijken met het verloop van de toerentallen van in en uitgaande as van de bak. Zo wordt het ideale verloop van het schakelen uiteindelijk bereikt door steeds timing en druk aan te passen.

In de adaptiestand van de automaat gebeurt hetzelfde als tijdens het normaal gebruik, alleen in de adaptiestand wordt het verleden van de ideale schakeldrukken en timings niet meer zwaar meegewogen, en worden de nieuwe schakelresultaten veel zwaarder meegewogen in het berekenen van de ideale bakdruk en timing.

Met meer slijtage in de bak is het dan inderdaad slim om de temperatuur van de atf lekker hoog te maken tijdens het inleren, liefst boven de 100 graden, de atf is dan dunner, en de ideale druk bij het schakelen wordt dan tijdens het inleren lekker hoog ingesteld, zodat er veel druk aanwezig is bij het schakelen, om de drukverliezen en slechtere koppelingen in de oudere bak te compenseren.

Op de normale manier, buiten de sneladaptiestand, leert de bak uiteindelijk ook wel goed in als hij slijtage heeft, alleen met veel korte ritjes met koude buitentemperatuur, leert de bak dan lagere schakeldrukken in, en als de auto dan opeens een paar uur stad en file te voortduren krijgt, kunnen de bakdrukken dan te laag staan, en kan er bij het schakelen toch gebonk, of door slaan van de toeren te merken zijn. Dus heel warm inleren heeft wel zin.

Alleen is het wel zo dat nadat de versnelde adaptie is uitgevoerd met hete atf, de bak bij normaal gebruik met wat koelere atf toch weer langzaam doorgaat met inleren uitzichzelf, en dan dus weer afglijdt naar lagere bakdrukken na een paar dagen, en dan soms bij hitte weer probleempjes gaat geven.

Bij echt grotere slijtage op het kleppenhuis of een van de koppelingen helpt zelfs met 105 graden atf inleren ook niet meer, na twee uur in de inleerstand gebeurt er voorzover wij hebben meegemaakt weinig nieuws meer.

Het is ook aan te raden om bij het inleren ,dus versneld inleren in de adaptiemodus, de juiste atf te gebruiken volgens de jws3309 specificatie. Dit omdat het regelbereik van de adaptie door de fabrikant is ontworpen op de eigenschappen, zoals viscositeit en stroefheid, van deze jws3309 atf,
zoals verkrijgbaar origineel bij Volvo, of van bv Mobil3309, andere merken zoals Fuchs en Motul schijnen ook dicht bij de JWS3309 standaard te zitten.

Het inschakelen van de lock-up met limited slip (geleideijke inschakeling van de lock-up) is verder niet in te leren, maar het regelsysteem van de lock-up is ook afgesteld op de JWS3309 eigenschappen. Dit regelsysteem wat met pulsen van enkele milliseconden de slip van de koppelomvormer regelt is in elk geval "rocket-science" genoeg om niet te veel te experimenteren met afwijkende atf soorten.

groet,

www.varioclean.nl
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 31.01.2013 - 13:32  ·  #42
Quote door dukcer

Wat zijn shiftflares en hoe leer jij je bak opnieuw in?


shift flare = een vertraging tussen de 2 versnellingen waarbij er in die vertragingstijd geen aandrijving is. (toerental schiet omhoog!) Meestal gevolgd door het ruw (met een klap) inschakelen van de volgende versnelling.
inleren/adaptatie van de bak doe je met VIDA software en een DICE hardware interface die je aansluit op de OBD2 poort van de auto (bij S60 en V70n uiterst links onder het dashboard achter een plastic klepje)
In de software is een rij-procedure beschreven die je moet volgen nadat je de TCM(transmission control mudule) softwarematig in de adaptatiestand hebt gezet en vervolgens de Dice hebt losgekoppeld.
Tijdens het rijden is de adaptatie-modus zichtbaar in het dash omdat er dan het cijfer van de versnelling waarin je rijdt wordt gedisplayd (i.p.v de D van drive), als de adaptatie voor dat toerental gedaan is flasht er 2x een geel driehoekje op het dashboard.
Je begint bij 1400tpm (tot 3rd gear), vervolgens 1800tpm (tot 4th gear) tot slot 2500tpm (tot 5th gear)
Behalve accelereren moet je ook decelereren (= remmen op de moter) om ook het terugschakelen in te leren.
Ook nog even bij stilstand de N en R selecteren om ook die acties in te leren.

Dan contact en moter uit, herstarten en je zal zien dat je uit de adaptatie-modus bent (P-R-N-D in het dash zichtbaar), nu kan je gewoon rijden.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 31.01.2013 - 13:41  ·  #43
@Gouwe: ik denk dat we elkaar wel begrijpen.
@Varioclean: zeer waardevolle info!
Ik hoop dat het meevalt. Want ik rij OF veel korte stukjes met koude ATF, OF lange stukken met warme ATF.
Ik heb veel accu/dynamo problemen gehad en ik denk dat dat de TCM heeft verziekt. (accu bijna leeg, accu eruit, volle accu er weer in, veel gedoe!) Nu dat ik een gereviseerde dynamo en een goeie accu in de auto heb hoop ik dat de automaat goed blijft schakelen. Mede ook vanwege het additief dat ik bij de ATF heb gegopoid, dat spul zou de seals in de automaat soepel moeten houden en de werkdruk dus optimaal.

Ik hoop het en ik ga het meemaken als ik weer eens een lang stuk rij.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 31.01.2013 - 15:07  ·  #44
De automaat begint met inleren in de adaptie setting dus pas als de atf temp boven de 65 graden is, dan verschijnt bijvoorbeeld bij de V70 van 2001 op het display links de melding "HIGH TEMP".

Het versneld inleren in de adatie mode is vooral handig bij als er een nieuwe bak is gemonteerd of een nieuw kleppenhuis, omdat de gewenste timing en bakdrukken bij nieuwe hardware heel anders zijn dan bij de defekt schakelende bak het geval was. Bij de defekte bak zette de adaptie namelijk alles op alles om het defekt te verhullen, en vooral de timing stond toen heel anders anders ingesteld. Dezelfde setting op de nieuwe bak zou dan de eerste duizend kilometer veel nodeloze slijtage geven op de nieuwe bak of op de bak met het nieuwe kleppenhuis.

Omdat de automaat zichzelf altijd adapteert op een langzame manier , en dus dan pas na een paar dagen of paar duizend kilometer helemaal goed staat, kan een versnelde adaptie zo wat slijtage voorkomen die tijdens de normale langzame adaptie zou plaatsvinden.

Als de atf wordt ververst, of de bak wordt gespoeld en ververst, kunnen de verschillen ook dusdanig groot zijn tussen voor en na , dat versneld inleren in de adaptie mode nog wel de moeite waard kan zijn. Versnelde adaptie is een voordeel voor de dealer of spoeler of reparateur, die dan snel feedback heeft over het uiteindelijk functioneren van de bak na de ingreep.

Nieuwe atf en evt. additives moeten altijd inweken op de frictieplaten in de bak, dit proces duurt enkele dagen en enkele honderden kilometers, daarom wordt het vaak niet nodig gevonden om de versnelde adaptie toe te passen bij nieuwe atf, omdat de veranderingen van de wrijving in de bak ook maar langzaam gaan. Als in dit geval wel de olieteller van de automaat gerest wordt, leert de auto al vanzelf iets sneller in, omdat de oude adaptiewaarden dan niet meer meetellen bij het instellen van de nieuwe waarden.

met vriendelijke groet,

www.varioclean.nl
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schakelen geartronic

 · 
Posted: 31.01.2013 - 15:11  ·  #45
@TeeFive,
houdt ons op de hoogte, zo leren niet alleen de automaten in maar wij ook.

groet,

varioclean
 
Selected quotes for multi-quoting:   0