Schavend geluid na bak revisie

V70train
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 23
Subject:

Schavend geluid na bak revisie

· 
Posted: 09.08.2024 - 00:34  ·  #1
Terug van weg geweest en de keuze te maken de V40 weg te doen voor weer een V70. Nu heb ik onder afspraken een V70 gekocht die laatst een bak revisie heeft gekregen. Sindsdien zit er een bepaalde zoem in het gebied waar de koppelomvormer z'n werk doet. Niet in de lock up, niet wanneer de automaat hem niet meer laat slippen en geleidelijk aan de toeren laat klimmen, écht alleen maar wanneer de koppelomvormer werkt. Volgens het revisiebedrijf (de boer uit steenwijk) zou dit horen en is er niks mis met de bak. Kennen jullie dit probleem? Heeft het wellicht met iets van inrijden te maken?

Het is een V70 uit 2001 met de 2.4 met 140 paardjes en de 5 traps automaat. Ik weet niet precies hoe veel de auto heeft gereden sinds de revisie, maar als ik de man begreep is de bak gereviseerd, auto meteen ingeruild en te koop gezet. Misschien dus nog geen 100km. Schakelen doet ie' vloeiend en zonder bijgeluiden
Roberto
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Schavend geluid na bak revisie

· 
Posted: 09.08.2024 - 13:04  ·  #2
‘Onder afspraken’?

Ik zou ‘m lekker aan de verkoper teruggeven en op zoek gaan naar iets zonder ‘een bijgeluid welke geheel normaal is’.

Aan de andere kant: als je van een uitdaging houdt…. Ga er dan vooral voor.
V70train
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.08.2024 - 23:06  ·  #3
Quote door Roberto

‘Onder afspraken’?

Nog niet meegenomen, wel toegezegd te kopen mits de garantie nog een bepaalde tijd geldig is en overdraagbaar is naar de nieuwe eigenaar. Vandaar de vraag of iemand dit ooit heeft gehad, bekend klinkt of of het 'mag' onder een bepaalde inrij periode. Anders gaat hij meteen terug naar de transmissiebouwer
Roberto
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 10:31  ·  #4
Je geeft aan dat het revisiebedrijf zegt dat de bak zo hoort te zijn.
Dan is een overdraagbare garantie ook een wassen neus want dan sta je straks zelf met de discussie. Óf verkoper lost het probleem op (heeft immers garantie) of je zoekt een andere auto.

Of deze natuurlijk. Als je het avontuur niet schuwt.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 10:34  ·  #5
Quote door Roberto

‘Onder afspraken’?

Ik zou ‘m lekker aan de verkoper teruggeven en op zoek gaan naar iets zonder ‘een bijgeluid welke geheel normaal is’.

Aan de andere kant: als je van een uitdaging houdt…. Ga er dan vooral voor.

100% mee eens!
Voor mij een absolute no-brainer: een versnellingsbak met bijgeluiden laat ik staan.
V70train
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 12:00  ·  #6
Jullie reacties zijn duidelijk. Ik heb een bepaalde motivatie bij die auto omdat ie' nog geen 2 ton gelopen heeft (aantoonbaar) en nog in super staat is. De vorige eigenaar scheen erg emotioneel afscheid te hebben genomen toen hij overstapte op zijn huidige xc40 ivm hoge instap. Ik ga nog even in gesprek met die transmissiebouwer en maak aan de hand daarvan de keuze. Dank voor de antwoorden!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 12:50  ·  #7
Quote door V70train

Jullie reacties zijn duidelijk. Ik heb een bepaalde motivatie bij die auto omdat ie' nog geen 2 ton gelopen heeft (aantoonbaar) en nog in super staat is. De vorige eigenaar scheen erg emotioneel afscheid te hebben genomen toen hij overstapte op zijn huidige xc40 ivm hoge instap. Ik ga nog even in gesprek met die transmissiebouwer en maak aan de hand daarvan de keuze. Dank voor de antwoorden!

Zo te horen was het ene goede verkoper!
Een AW 5-bak moet in principe zonder bijgeluiden zijn.
Sowieso vrij bijzonder dat zo'n bak al bij 2 ton gereviseerd moet worden, zeker met een 140pk motor. Of is het ding soms veel als trekauto gebruikt?
V70train
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 13:52  ·  #8
Quote door [-Tom-]

Sowieso vrij bijzonder dat zo'n bak al bij 2 ton gereviseerd moet worden, zeker met een 140pk motor. Of is het ding soms veel als trekauto gebruikt?

Ik kan alleen maar iets vermoeden, dat is geen onderhoud aan de automaat sinds 2001. Hij heeft tot 2011 netjes onderhoud gehad en 15.000 p/j gereden, erna van tüv naar tüv keuring gereden en in 7 jaar nog geen 10000km gedraaid. Nergens een factuur van bak onderhoud. Ik gok iets met aangekoekt spul en verstopte kanaaltjes, het verbaasd me dus niks. In 2018 naar de eerste NL eigenaar gegaan, die heeft er in 6 jaar ruim een ton bij gereden, die heeft de bak in 2024 ergens laten reviseren op verzoek van de partij die hem de XC40 verkocht en erna ingeruild. De trekhaak ziet er laktechnisch nog netjes uit op de kogel, ik gok dus niet dat die veel karren er achter heeft gehad.

Selected quotes for multi-quoting:   0