Gisteren was het dan eindelijk zover, lekker sleutelen bij de dealer met al het originele gereedschap tot m'n beschikking. ik had er echt zin in.... Tot zover het positieve verhaal.
Stap 1, voorpoten eerst assembleren voordat ik aan de auto begin te sleutelen...
Veerpoten assembleren, alles was binnen zoals op bovenstaand plaatje, zie vorige post. Oftewel, een kwestie van een verenpers gebruiken, bumpstopje erin, stofkapje erover, Letten op de veer orientatie en klaar is kees. Althans, dat dacht ik... Zie verderop hoe ik zelfs dit nog kon verkloten, maar dat zag ik later thuis pas.
Stap 2, sloop de oude veerpoot uit de auto...
Auto op de brug, wiel eraf, fuseekogel los met speciaal Volvo gereedschap. Aandrijfas voorzichtig losgeklopt van de naaf, bout waarin de veerpoot zit losgedraaid, alleen nog 'even' de draagarm uit het fusee trekken.
Ik heb met geen mogelijkheid die arm uit het fusee kunnen krijgen, het paste gewoonweg niet. De ene persoon hangend aan de draagarm, de andere duwend met een persje onder de naaf om het eraf te krijgen. Echt met geen mogelijkheid eronderuit te krijgen. Uiteindelijk verschrikkelijk geirriteerd met dezelfde veerpoten weer naar huis gereden naar vele uren aankloten. De sleuteltijd was beperkt, anders had ik de draagarm alsnog losgehaald om het op die manier maar te doen.
Later zag ik thuis tot mijn verbazing dat ik ook nog de veerpoten verkeerd in elkaar heb gezet, g*dverd*mme.
Het toplager heeft ook nog een orientatie, niet op gelet helaas. Deze zitten helaas bij beide veerpoten niet goed. Ook zag ik dat de bumpstop bovenin het toplager 'vastgeklikt' moet worden. Bij mij natuurlijk weer verkeerd om EN dus niet vastgeklikt.
Hebben jullie ook wel eens van dit soort dagen?
Maargoed, ik geef het nog niet op. Ik ben daarom nu van plan om de draagarmen + stuurkogels (+ stuurstangen?) alsnog te bestellen, de status daarvan was echt niet goed zag ik gisteren. Maar ik twijfel nogal over het loshalen van de stuurstang. Op diverse filmpjes (youtube) zie je dat ze de stang losdraaien terwijl het contradeel (stuurhuis) niet vastgehouden wordt, dat lijkt me niet de juiste manier. Je zou maar zo eens het stuurhuis daarmee kunnen slopen. Ook daarna moet je het stofkapje weer vastzetten met een speciale metalen klem?