Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 
 
 
 
 
Juurtje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 41
Homepage: instagram.com/reve…
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 06.11.2020 - 08:10  ·  #1
Hallo,

ik heb last van een probleempje (heel misschien 2) en ik vraag me af in welke richting ik moet zoeken.

De auto begint te schokken bij 2000 toeren, het wordt dan steeds erger als ik maar heel weinig gas geef en rond dat toerental blijf. Als ik van het gas af ga of juist gas bij geef, verdwijnt het. Het is het ergst in zn 3 (50 km/u).

Hij haperde bij een koude motor ook in zn 1 bij 2k rpm, maar heb nu een fles Wynns dieselinjectiereiniger in een halve tank gekiept en dat is alvast weg. Het schokken in voornamelijk zn 3 is echter vooralsnog aanwezig.

De motor loopt in principe als een zonnetje, er komt geen rook uit de uitlaat, houdt zn toeren gewoon in stationair en start ook goed.

Zaken als ontsteking of motorsteunen denk ik eerlijk gezegd niet dat het kan zijn, en ik heb het idee dat er ook wat met de wielbalans is, gezien ik rond de 130-150 ook wat vibraties begin te krijgen.

Zou het iets met de koppeling kunnen zijn? Of ergens in de aandrijfassen (ergens in dat gedeelte in elk geval)? Het voelt eerder als een soort speling ofzo.

Het gaat om een V70 2.0 diesel (PSA) uit 2009

Ik hoop dat iemand er wat van snapt, ben zelf geen professionele monteur ofzo
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 06.11.2020 - 09:20  ·  #2
Hoeveel km heeft de auto gereden?

Ontsteking heb je in ieder geval geen last van bij een diesel, want die zit er niet op :-) Dieselmotoren zijn zelfontbranders: de ingezogen lucht wordt zo ver gecomprimeerd dat de temperatuur voldoende toeneemt om (op het juiste moment en met de juiste druk) ingespoten diesel spontaan te laten ontbranden, zonder dat daar een vonk van een bougie bij nodig is.

Dus schokken kan - als het in de motor zit - komen door te weinig lucht (maar dan zou je zwarte rook krijgen... die evt opgevangen wordt door je roetfilter, ik neem aan dat dat eronder zit), te weinig brandstof (vieze of kapotte injector... de injectorcleaner heeft al wat geholpen zeg je), of iets met de timing (injector die niet goed mee doet, of variabele kleptiming (indien je die hebt) die niet goed meedoet. Dat kan je checken middels uitlezen met Volvo VIDA. Er zijn forumleden die daarmee kunnen helpen, zie link in mijn signature voor iemand bij jou in de buurt (te benaderen via PM = privebericht).

Koppeling kan, maar dat zou je eerder verwachten bij hoge belasting (hoog koppel). Als je 50 in de 4 gaat rijden en je geeft dan vol gas (zonder terugschakelen), houdt de koppeling het dan, of slipt hij? Dat kan je voelen door schokken of als de toeren sneller oplopen dan de snelheid toeneemt. In die situatie heb je lage toeren en hoog koppel, dat is de zwaarste belasting voor de koppeling.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 06.11.2020 - 09:29  ·  #3
Als het vooral in de 3e versnelling is heeft met motorbelasting te maken.

Ik zou het zoeken in de turbodruksensor. De gemeten turbodruk geeft de inspuiting vrij.
Blijkbaar gaat de motor pendelen bij een bepaalde belasting. Of de sensor is slecht of corrosie in de kabels.

2000rpm is net zo’n beetje het toerental dat bij de PSA de turbodruk optimaal wordt.

Echter slangbreuk in turbodruk leidingen kan ook, maar turboslijtage is ook niet ondenkbaar, maar ik gok een sensor.

De test van Bolbo is een hele goede om mechanische oorzaken uit te sluiten.

Echter zijn trillingen op (stabiele) snelheid vaak te herleiden aan onbalans in de banden of karkasschade door een stoeprand of kei op de weg.

Heb je trillingen tijdens acceleratie lijkt het eerder van aandrijfas of motorophanging te komen.
Juurtje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 41
Homepage: instagram.com/reve…
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 06.11.2020 - 11:08  ·  #4
Quote door Bolbo

Hoeveel km heeft de auto gereden?

Ontsteking heb je in ieder geval geen last van bij een diesel, want die zit er niet op :-) Dieselmotoren zijn zelfontbranders: de ingezogen lucht wordt zo ver gecomprimeerd dat de temperatuur voldoende toeneemt om (op het juiste moment en met de juiste druk) ingespoten diesel spontaan te laten ontbranden, zonder dat daar een vonk van een bougie bij nodig is.

Dus schokken kan - als het in de motor zit - komen door te weinig lucht (maar dan zou je zwarte rook krijgen... die evt opgevangen wordt door je roetfilter, ik neem aan dat dat eronder zit), te weinig brandstof (vieze of kapotte injector... de injectorcleaner heeft al wat geholpen zeg je), of iets met de timing (injector die niet goed mee doet, of variabele kleptiming (indien je die hebt) die niet goed meedoet. Dat kan je checken middels uitlezen met Volvo VIDA. Er zijn forumleden die daarmee kunnen helpen, zie link in mijn signature voor iemand bij jou in de buurt (te benaderen via PM = privebericht).

Koppeling kan, maar dat zou je eerder verwachten bij hoge belasting (hoog koppel). Als je 50 in de 4 gaat rijden en je geeft dan vol gas (zonder terugschakelen), houdt de koppeling het dan, of slipt hij? Dat kan je voelen door schokken of als de toeren sneller oplopen dan de snelheid toeneemt. In die situatie heb je lage toeren en hoog koppel, dat is de zwaarste belasting voor de koppeling.


Zit nu op 317k. Auto is netjes en aantoonbaar periodiek onderhouden. Krijgt van mij nu een olie en -filter wissel. Neem meteen interieur en luchtfilter mee. Ik zal nog afwachten tot de tank leeg is en de injectorcleaner helemaal gebruikt is, voodat ik verdere conclusies wil trekken. Het is dan daarna denk ik wel een goed idee om de boel eens uit te laten lezen.

Wat betreft de belasting, ik rij (zolang het niet bergop gaat) vaker 50 in zn 4 en daar heb ik geen probleem met een slippende koppeling ofzo.

Quote door martijn-a

Als het vooral in de 3e versnelling is heeft met motorbelasting te maken.

Ik zou het zoeken in de turbodruksensor. De gemeten turbodruk geeft de inspuiting vrij.
Blijkbaar gaat de motor pendelen bij een bepaalde belasting. Of de sensor is slecht of corrosie in de kabels.

2000rpm is net zo’n beetje het toerental dat bij de PSA de turbodruk optimaal wordt.

Echter slangbreuk in turbodruk leidingen kan ook, maar turboslijtage is ook niet ondenkbaar, maar ik gok een sensor.

De test van Bolbo is een hele goede om mechanische oorzaken uit te sluiten.

Echter zijn trillingen op (stabiele) snelheid vaak te herleiden aan onbalans in de banden of karkasschade door een stoeprand of kei op de weg.

Heb je trillingen tijdens acceleratie lijkt het eerder van aandrijfas of motorophanging te komen.


Ik had ook al meer gelezen over sensoren en hoe dit zulk soort rare dingen kan veroorzaken. Ik hoop gewoon dat mn injectoren nog heel zijn, want dat is wel een duur geintje zag ik laatst al..

ja en dat van die trilling op hogere snelheid, ik ga er eigenlijk vanuit dat ik de wielen moet laten balanceren en dan is het wel goed, maar goed. Eens zien wat voor gremlins daar omhoog komen.

Ik heb in elk geval weer een beetje richting, hartelijk bedankt tot zover mannen!
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 06.11.2020 - 19:51  ·  #5
laatst ook zo 1 gehad, brandstoffilter pot dicht. we kwamen er achter met vodia.

gevraagde brandstof druk en gemeten brandstof druk, was erg wisselvallig, filter gewisseld opgelost.

hoe lang zit het filter er in?
Juurtje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 41
Homepage: instagram.com/reve…
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 07.11.2020 - 08:47  ·  #6
Quote door Gunz

laatst ook zo 1 gehad, brandstoffilter pot dicht. we kwamen er achter met vodia.

gevraagde brandstof druk en gemeten brandstof druk, was erg wisselvallig, filter gewisseld opgelost.

hoe lang zit het filter er in?


Dat is een goeie. De brandstoffilter is volgens het onderhoudsboekje in Juni dit jaar gewisseld, zo'n 11000 km geleden..

Ik heb nu ook een servicemelding, ervanuit gaande dat dit elke 10000km gebeurt, maar volgens het boekje zou dit elke 20000km moeten komen.

Zou er nu al iets kunnen zijn met het brandstoffilter? Ik wilde daar niet aan beginnen omdat ik las dat je die moet ontluchten oid, na het plaatsen van een nieuw filter.

Miss toch al naar laten kijken dan?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1060
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 07.11.2020 - 09:05  ·  #7
Volgens mij moet het filter iedere 100000 km vervangen worden, dus daar zou ik me niet ruk om maken. Dit geldt dus voor benzinemotoren.

Edit: het gaat om een diesel zie ik. Dat zal iets vaker moeten, maar 11000 km is wel heel vroeg.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 08.11.2020 - 22:28  ·  #8
Asterix
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 709
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 09.11.2020 - 06:09  ·  #9
Wat in het boekje staat is niet altijd wat de realiteit is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 09.11.2020 - 07:34  ·  #10
Dat is waar, je kan ook vervuiling of diesel-alg in de tank krijgen, maar als het filter 11dzd km geleden vervangen is (een jaar geleden of minder?) dan verwacht ik daar geen probleem mee op het 1e gezicht.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 09.11.2020 - 07:59  ·  #11
Als een brandstoffilter dicht zit beperken de problemen zich niet tot pendelen bij een specifiek toerental. Dan mis je ook wat vermogen.
Juurtje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 41
Homepage: instagram.com/reve…
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 11.11.2020 - 07:31  ·  #12
UPDATE:

na gebruik injectorreiniger van Wynns was het inhouden bij 2k rpm in zn 1 weg. Nu is het bij koude motor in zn 2 heel even rond de 1.6k rpm en redelijk behoorlijk bij de 2k rpm in de 2e versnelling tijdens optrekken (dus als ik meer gas geef).. zodra de motor warm is is dat weg. Het schokken tijdens het rijden met stabiele snelheid en dus erg weinig gas is nog steeds aanwezig, al heb ik het idee dat het minder geworden is.

Zou het zin hebben om nog een fles reiniger erin te kiepen, of zo'n totale dieselsysteem reiniger ipv enkel injectiereiniging? Of moet ik al bang zijn voor een defecte injector oid?

Motor loopt verder echt als een zonnetje en er is niks van rook oid te zien. Vermogen lijkt prima, hij is best wel log en traag maar heeft ook maar 136pk.

Ik zal maar eens beginnen met dat laten uitlezen dan, anders blijft het misschien giswerk
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 11.11.2020 - 09:15  ·  #13
Bij 1.6 en 2k rpm zit je ook nog onder de turbogrens, niet zo gek dat er dan geen trekkracht is. Als je dan vermogen vraagt is dat gewoon nog niet te leveren.

Als je VIDA hebt zou je eventueel de koelvloeistoftemperatuursensor eens kunnen uitlezen, dan weet je of die de goede waarde afgeeft. Als die een te hoge temperatuur afgeeft (= te lage weerstandswaarde bij een gegeven temperatuur) dan zal de motor minder brandstof inspuiten omdat hij denkt dat hij warmer is dan hij in feite is. Al zou ik denken dat je dat dan wel over het hele toerenbereik zou moeten merken, en niet alleen bij specifieke waarden.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 11.11.2020 - 10:24  ·  #14
Een stukje off topic, maar ook niet helemaal:

Een Citroen monteur verkondigde mij ooit dat hij bij diesels zo nu en dan 100cc motorolie toevoegde aan een volle tank brandstof om veroudere verstuivers te verzorgen

De diesel is sowieso al veel schraler van pakweg 20 jaar geleden en reinigingsaddaptieven werken dit nog verder in de hand. Vuil delen lossen op, maar het mechanische in de verstuivers lijd eronder.

Is er iemand die dit herkent?

Ik vond het altijd wel een interessante stelling maar vraag mij af wat het effect is. In principe is 100cc verstoken op een volle tank veel minder dan dan sommige voertuigen motorolie verbruiken dus lijkt het mij niet veel kwaad kunnen.

Misschien het brandstoffilter die het niet zo leuk vind?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokken bij 2000 toeren, het ergst in zn 3

 · 
Posted: 11.11.2020 - 10:49  ·  #15
Ik heb het ook wel eens gehoord, maar dan voor de oude mercedes, wat nogal andere techniek (mechanische pomp) is dan de hogedruk inspuiting van een moderne diesel. Ik zou het bij een common rail niet doen geloof ik, maar aan de andere kant, van 100cc op een tank zal de boel ook niet direct kapot gaan. Ik betwijfel de effectiviteit. Een half kopje verdeeld over 60 liter diesel? Hoe goed smeert dan zo'n oplossing nog (extra bovenop de al smerende werking van diesel)? En als je het niet continu doet, wordt dan bij de volgende tank de restjes olie uit je mengsel niet gewoon weer verder opgelost door de voorbijkomende 'schone' diesel? Dus tenzij de smeermoleculen uit de olie gaan en blijven zitten op de punten waar ze iets zouden moeten smeren, lijkt mij de effectiviteit beperkt. En vergeet niet dat motorolie tegenwoordig ook weer additieven bevat die in principe niet bedoeld zijn om te verbranden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0