schokkende auto bij lichtjes gas geven

wie kan helpen een diagnose te stellen?

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: schokkende auto bij lichtjes gas geven

· 
Posted: 05.03.2025 - 18:04  ·  #31
Alvast veel succes.
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 06:22  ·  #32
even een update.
Net zoals de vorige keren weer heel vriendelijk ontvangen bij GS.
Na een testrit gedaan te hebben toch besloten om de automaat te spoelen.
en dat werd tijd want de olie was wel degelijk zwart.
Na de spoeling ben ik terug naar Belgenland gereden en eerlijk gezegd het was lang geleden dat de auto zo soepel gereden had.
Echter vanaf het moment dat ik 20km verder was; kreeg de auto zijn kuren terug.
Veel minder maar toch terug dat bokken.
op de terugweg gestopt bij mijn volvodealer:
daar werd de auto uitgelezen en er was één fout (luchtmassameter), maar dat was een "oude" fout die éénmaal voorgekomen was.
ondertussen werden ook alle uitgestelde updates uitgevoerd ( gasklephuis, automaat, CEM, ...), maar een testrit wees geen verbetering.
Helemaal in het begin voel je niets, maar als je wat kms gereden hebt begint het opnieuw.

omdat ik die dag ook nog naar Maastricht moest, ben ik voorzichtig naar daar gereden.
En het viel me op dat elke keer de auto stil gelegd werd, ze daarna voor enkele kms weer normaal reed, om daarna te beginnen bokken. Op de autostrade heel erg. op de gewone weg kan je het redelijk onder controle houden.

's avonds nog iets gaan eten voor de verjaardag van de zoon, en ook daar weer, als de auto afgekoeld is rijdt ze redelijk.

Dus ik ben nu weer naar af. Maar ik ben wel gebeten om het te vinden.
VAdis geeft geen enkele fout op gebied van inspuiting, ontsteking, MAF, temperatuur, ....

Ik weet dus niet in welke richting ik moet zoeken...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 07:05  ·  #33
Kvs temperatuursensor?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 10:23  ·  #34
Aandrijfassen nog recht?
Gasklephuis schoongemaakt?
Stappenmotor op het gasklephuis?
Motorsteun onder de distributieriem?
Alle kleppen nog heel?
Brandstoffilters?
Turbo Control Valve?
Bij welke toerentallen doet hij dit? Schakel eens terug naar hogere (of lagere) toeren, blijft hij het dan doen?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 19:06  ·  #35
Quote door alfredgeel

even een update.
Net zoals de vorige keren weer heel vriendelijk ontvangen bij GS.
Na een testrit gedaan te hebben toch besloten om de automaat te spoelen.
en dat werd tijd want de olie was wel degelijk zwart.
Na de spoeling ben ik terug naar Belgenland gereden en eerlijk gezegd het was lang geleden dat de auto zo soepel gereden had.
Echter vanaf het moment dat ik 20km verder was; kreeg de auto zijn kuren terug.
Veel minder maar toch terug dat bokken.
op de terugweg gestopt bij mijn volvodealer:
daar werd de auto uitgelezen en er was één fout (luchtmassameter), maar dat was een "oude" fout die éénmaal voorgekomen was.
ondertussen werden ook alle uitgestelde updates uitgevoerd ( gasklephuis, automaat, CEM, ...), maar een testrit wees geen verbetering.
Helemaal in het begin voel je niets, maar als je wat kms gereden hebt begint het opnieuw.

omdat ik die dag ook nog naar Maastricht moest, ben ik voorzichtig naar daar gereden.
En het viel me op dat elke keer de auto stil gelegd werd, ze daarna voor enkele kms weer normaal reed, om daarna te beginnen bokken. Op de autostrade heel erg. op de gewone weg kan je het redelijk onder controle houden.

's avonds nog iets gaan eten voor de verjaardag van de zoon, en ook daar weer, als de auto afgekoeld is rijdt ze redelijk.

Dus ik ben nu weer naar af. Maar ik ben wel gebeten om het te vinden.
VAdis geeft geen enkele fout op gebied van inspuiting, ontsteking, MAF, temperatuur, ....

Ik weet dus niet in welke richting ik moet zoeken...

Heb je het vacuüm systeem al aan een rooktest onderworpen?

En verder geen foutmeldingen? Bij mijn 1999 2.4 bleek het de klopsensor te zijn. Naar bijna 2 jaar zoeken en zaken uitsluiten bleek dat de oorzaak te zijn. Meermaals kreeg ik te horen “doe gaan nooit stuk”, maar dat bleek toch anders te liggen.
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 21:02  ·  #36
aandrijfassen nog recht ? De auto doet het enkel als er ongeveer 20km mee gereden is: dwz ik vertrek thuis en rij 5 km verder de autostrade op. gewoon 120km/h want dat mag in België :-)
zo een 15km later begint het op te komen en nog eens 5km verder is het van dat.
ik kan me moeilijk indenken dat kromme aandrijfassen spontaan na die afstand beginnen te vervormen.

gasklephuis, motorsteun heb ik nog niet naar gekeken. Ook daar weer waarom pas na die afstand?
kleppen? compressietest is een tijdje geleden uitgevoerd en de kleppen zijn nog niet zo heel lang geleden geregeld. En ik heb zelfs nog marge.
brandstoffilter : ik veronderstel dat deze bij het regulier onderhoud vervange wordt. Maar de auto doet het zowel op LPG als op benzine. Dus dat sluit ik uit.
Turbo control valve? leg eens uit want daar zie ik geen verband tussen?
Zoals ik reeds eerder geschreven heb: als de motor warm is ( en ik veronderstel de versnellingsbakolie) dan pas heeft die het.
Dus ik kan die eerste 20-25km redelijk gewoon rijden alsof er niets aan de hand is. en als je voorzichtig bent met het gaspedaal dan kan je de hinder beperken, maar het zit er wel.

Quote door Jeroen

Aandrijfassen nog recht?
Gasklephuis schoongemaakt?
Stappenmotor op het gasklephuis?
Motorsteun onder de distributieriem?
Alle kleppen nog heel?
Brandstoffilters?
Turbo Control Valve?
Bij welke toerentallen doet hij dit? Schakel eens terug naar hogere (of lagere) toeren, blijft hij het dan doen?
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 21:05  ·  #37
Niet aan een rooktest, wel met remmenreiniger : zonder resultaat.
en inderdaad geen foutmeldingen ( alleszins die ik kan uitlezen) want ik heb geen echt uitleesapparatuur.
Misschien toch maar eens een gaan aanschaffen.

Heb je het vacuüm systeem al aan een rooktest onderworpen?

En verder geen foutmeldingen? Bij mijn 1999 2.4 bleek het de klopsensor te zijn. Naar bijna 2 jaar zoeken en zaken uitsluiten bleek dat de oorzaak te zijn. Meermaals kreeg ik te horen “doe gaan nooit stuk”, maar dat bleek toch anders te liggen.
[/quote]
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.03.2025 - 21:12  ·  #38
Ik denk echt dat je een rit moet gaan doen met een actieve Vida sessie . Dwz , iemand ernaast en die zal een aantal parameters moeten uitlezen. De vraag is , welke parameters.
Ze zijn wel van invloed op het rijgedrag maar genereren blijkbaar geen foutmelding.

Het zal iets met warmte of drukopbouw (?) te maken hebben omdat het idd pas na een aantal km’s plaatsvind.

Bekijk het van de positieve kant, je bak is igg gespoeld.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 10:25  ·  #39
Ah ja alleen bij warm blok. TCV kan soms rare dingen doen, ik schrijf gewoon wat ideeën op. Koude/warme turbo die ergens op reageerd? En toerental of versnelling afhankelijk?
Thermostaat er KVS sensor klinkt dan niet eens zo raar, die laatste daar doet het motormanagement wel wat mee. Maar waarom alleen bij een beetje gas geven?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 11:20  ·  #40
Nadat je die gebarsten bobine had, die je hebt vervangen door 5 nieuwe en nieuwe bougies ,

Heb je ze vervangen door gelijke exemplaren , de bobines en bougies of ben je overgestapt naar iets anders ?

In welke mate zijn de injectoren eigenlijk realtime uit te lezen ?
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 15:45  ·  #41
de bobines zijn vervangen door nieuwe bosch exemplaren.
Ze zijn dus alle vijf gelijk.

Maar daar was het probleem van het schokken in regenweer of bij mist mee opgelost.
Dus dat heeft geholpen.

ik ga dus op zoek naar iemand die met VIDA naast mij wil rijden.... ( als hobby, want als ik dat in de garage moet laten doen ben ik vreselijk veel geld kwijt.)

IS vida eigenlijk gemakkelijk te installeren op een laptop?
Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 15:58  ·  #42
Is op zich niet moeilijk, je hebt wel een mongoose of dice nodig. Kan je op ali bestellen, kost 55 euro
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 16:42  ·  #43
Goed, bobines zijn allemaal gelijk nu, maar ze zijn dus ook gelijk qua nummer aan wat er al in zat begrijp ik ?

Je bougies ook ? Het komt hier namelijk ook wel voorbij dat men overstapt op andere en dan toch weer terug “ moet” omdat de motor er niet lekker op loopt.

Je hebt ze vervangen omdat je toch bezig was vermoed ik ? Is het een optie om die oude bougies eens terug te zetten ?

Kost je niks.
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 16:45  ·  #44
en de vida software, want ik zie hier een aantal dingen voorbijkomen zoals VM en windows7?

Quote door Tim Post

Is op zich niet moeilijk, je hebt wel een mongoose of dice nodig. Kan je op ali bestellen, kost 55 euro
alfredgeel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2025 - 16:48  ·  #45
Ja, het zijn identiek dezelfde (ok niet van Volvo) maar wel een premium merk dat ik hier op het forum gevonden had.
De bougies zijn nu van Bosch, de vorige van NGK.

ik ga eens proberen om ze terug te wisselen, maar zelf zie ik de oorzaak daar niet in.

Quote door MTE

Goed, bobines zijn allemaal gelijk nu, maar ze zijn dus ook gelijk qua nummer aan wat er al in zat begrijp ik ?

Je bougies ook ? Het komt hier namelijk ook wel voorbij dat men overstapt op andere en dan toch weer terug “ moet” omdat de motor er niet lekker op loopt.

Je hebt ze vervangen omdat je toch bezig was vermoed ik ? Is het een optie om die oude bougies eens terug te zetten ?

Kost je niks.

Selected quotes for multi-quoting:   0