Beste forumleden,
Wie mijn even voorstellen bericht al heeft gelezen heeft kunnen lezen dat ik de trotse eigenaar ben van een mooie S80 2.5T uit 2006 (nieuwe model). Ik heb deze auto nu 1,5 jaar. Gekocht met 161000 km. Toen distributieriem, bougies, olie en filters laten vervangen. Nu staat er zo'n 183000 kilometer op de teller. 22000 heerlijke kilometers dus gereden met de auto. Er is echter toch 1 ergernis: rond de 2500 toeren schokt/schud de auto soms in elke versnelling. Zowel bij stevig accelereren, bij een paar kilometer bij de cruise control op zetten of bij het omhoog rijden na bijvoorbeeld een tunnel. In vele verschillende situaties dus. Maar soms dus ook niet. Met experimenteren heb ik niks kunnen vinden wanneer het nou precies gebeurd behalve dat het altijd rond de 2500 toeren is. Dit is al sinds ik de auto heb. Alleen viel het me de eerste weken niet zo op omdat ik moest wennen aan de auto en voorheen niet privé met dergelijke motoren heb gereden.
Ik ben een paar weken geleden bij Volvotune in Elst geweest. In de hoop dat de software van Volvotune het schokken zou oplossen. Echter is het nog steeds niet weg. Obbe van Volvotune sloot toen uit dat het iets met de software te maken kon hebben want die was nu 100% goed. Het moet iets hardware matigs zijn en dat klonk heel logisch. Maar nu is de vraag natuurlijk wat er aan de motor mis kan zijn dat deze schokken veroorzaakt. In de volvo computer komt geen foutcode naar voren behalve iets met torsie nog wat. Maar niks concreets op een onderdeel o.i.d.
Vorig jaar was het schokken ineens heel extreem. Turbo kwam er ineens bij en was ineens weer weg. De computer gaf toen ook geen foutcodes aan. Een oud Volvo monteur adviseerde toen om de laad druk sensor in de intercooler te vervangen. Deze bleek bij de 2.5T's problemen te kunnen geven op de turbo. Maar later bleek dat dat om de oudere 2.5T ging want het probleem was niet opgelost. Vervolgens naar mijn privé monteur geweest die er via een vacuümpomp achter kwam dat de TCV (vacuüm klep) kapot was. Deze dus vervangen en het harde stoten weer opgelost maar het schokken niet. Alle slangen van en naar de TCV zijn op lekkage gecheckt door middel van afpersen en die waren allemaal in orde. Bij het tunen in Elst is de waste gate ook bijgesteld.
Ik heb al injector cleaner gebruikt en dat heeft ook niks uitgehaald.
Maar wat kan het wel zijn? Mijn gevoel zegt de aansturing van de turbo. Omdat het altijd rond het bereik is waar hij druk gaat leveren. Of heb ik dat mis? Ik verwacht zelf niet iets met de injectors o.i.d. omdat ik dan problemen verwacht in het gehele toerenbereik. Is dat misschien een verkeerde aanname?
Ik wil binnenkort weer langs mijn monteur om nogmaals te zoeken naar de oorzaak. Iemand een idee waar we het beste kunnen beginnen? Of iemand die het probleem herkent en de oplossing weet?
Bedankt alvast!
Christian
Wie mijn even voorstellen bericht al heeft gelezen heeft kunnen lezen dat ik de trotse eigenaar ben van een mooie S80 2.5T uit 2006 (nieuwe model). Ik heb deze auto nu 1,5 jaar. Gekocht met 161000 km. Toen distributieriem, bougies, olie en filters laten vervangen. Nu staat er zo'n 183000 kilometer op de teller. 22000 heerlijke kilometers dus gereden met de auto. Er is echter toch 1 ergernis: rond de 2500 toeren schokt/schud de auto soms in elke versnelling. Zowel bij stevig accelereren, bij een paar kilometer bij de cruise control op zetten of bij het omhoog rijden na bijvoorbeeld een tunnel. In vele verschillende situaties dus. Maar soms dus ook niet. Met experimenteren heb ik niks kunnen vinden wanneer het nou precies gebeurd behalve dat het altijd rond de 2500 toeren is. Dit is al sinds ik de auto heb. Alleen viel het me de eerste weken niet zo op omdat ik moest wennen aan de auto en voorheen niet privé met dergelijke motoren heb gereden.
Ik ben een paar weken geleden bij Volvotune in Elst geweest. In de hoop dat de software van Volvotune het schokken zou oplossen. Echter is het nog steeds niet weg. Obbe van Volvotune sloot toen uit dat het iets met de software te maken kon hebben want die was nu 100% goed. Het moet iets hardware matigs zijn en dat klonk heel logisch. Maar nu is de vraag natuurlijk wat er aan de motor mis kan zijn dat deze schokken veroorzaakt. In de volvo computer komt geen foutcode naar voren behalve iets met torsie nog wat. Maar niks concreets op een onderdeel o.i.d.
Vorig jaar was het schokken ineens heel extreem. Turbo kwam er ineens bij en was ineens weer weg. De computer gaf toen ook geen foutcodes aan. Een oud Volvo monteur adviseerde toen om de laad druk sensor in de intercooler te vervangen. Deze bleek bij de 2.5T's problemen te kunnen geven op de turbo. Maar later bleek dat dat om de oudere 2.5T ging want het probleem was niet opgelost. Vervolgens naar mijn privé monteur geweest die er via een vacuümpomp achter kwam dat de TCV (vacuüm klep) kapot was. Deze dus vervangen en het harde stoten weer opgelost maar het schokken niet. Alle slangen van en naar de TCV zijn op lekkage gecheckt door middel van afpersen en die waren allemaal in orde. Bij het tunen in Elst is de waste gate ook bijgesteld.
Ik heb al injector cleaner gebruikt en dat heeft ook niks uitgehaald.
Maar wat kan het wel zijn? Mijn gevoel zegt de aansturing van de turbo. Omdat het altijd rond het bereik is waar hij druk gaat leveren. Of heb ik dat mis? Ik verwacht zelf niet iets met de injectors o.i.d. omdat ik dan problemen verwacht in het gehele toerenbereik. Is dat misschien een verkeerde aanname?
Ik wil binnenkort weer langs mijn monteur om nogmaals te zoeken naar de oorzaak. Iemand een idee waar we het beste kunnen beginnen? Of iemand die het probleem herkent en de oplossing weet?
Bedankt alvast!
Christian