Schokkende motor rond 2500 toeren

 
 
 
 
 
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 03.05.2018 - 22:59  ·  #1
Beste forumleden,

Wie mijn even voorstellen bericht al heeft gelezen heeft kunnen lezen dat ik de trotse eigenaar ben van een mooie S80 2.5T uit 2006 (nieuwe model). Ik heb deze auto nu 1,5 jaar. Gekocht met 161000 km. Toen distributieriem, bougies, olie en filters laten vervangen. Nu staat er zo'n 183000 kilometer op de teller. 22000 heerlijke kilometers dus gereden met de auto. Er is echter toch 1 ergernis: rond de 2500 toeren schokt/schud de auto soms in elke versnelling. Zowel bij stevig accelereren, bij een paar kilometer bij de cruise control op zetten of bij het omhoog rijden na bijvoorbeeld een tunnel. In vele verschillende situaties dus. Maar soms dus ook niet. Met experimenteren heb ik niks kunnen vinden wanneer het nou precies gebeurd behalve dat het altijd rond de 2500 toeren is. Dit is al sinds ik de auto heb. Alleen viel het me de eerste weken niet zo op omdat ik moest wennen aan de auto en voorheen niet privé met dergelijke motoren heb gereden.

Ik ben een paar weken geleden bij Volvotune in Elst geweest. In de hoop dat de software van Volvotune het schokken zou oplossen. Echter is het nog steeds niet weg. Obbe van Volvotune sloot toen uit dat het iets met de software te maken kon hebben want die was nu 100% goed. Het moet iets hardware matigs zijn en dat klonk heel logisch. Maar nu is de vraag natuurlijk wat er aan de motor mis kan zijn dat deze schokken veroorzaakt. In de volvo computer komt geen foutcode naar voren behalve iets met torsie nog wat. Maar niks concreets op een onderdeel o.i.d.

Vorig jaar was het schokken ineens heel extreem. Turbo kwam er ineens bij en was ineens weer weg. De computer gaf toen ook geen foutcodes aan. Een oud Volvo monteur adviseerde toen om de laad druk sensor in de intercooler te vervangen. Deze bleek bij de 2.5T's problemen te kunnen geven op de turbo. Maar later bleek dat dat om de oudere 2.5T ging want het probleem was niet opgelost. Vervolgens naar mijn privé monteur geweest die er via een vacuümpomp achter kwam dat de TCV (vacuüm klep) kapot was. Deze dus vervangen en het harde stoten weer opgelost maar het schokken niet. Alle slangen van en naar de TCV zijn op lekkage gecheckt door middel van afpersen en die waren allemaal in orde. Bij het tunen in Elst is de waste gate ook bijgesteld.

Ik heb al injector cleaner gebruikt en dat heeft ook niks uitgehaald.

Maar wat kan het wel zijn? Mijn gevoel zegt de aansturing van de turbo. Omdat het altijd rond het bereik is waar hij druk gaat leveren. Of heb ik dat mis? Ik verwacht zelf niet iets met de injectors o.i.d. omdat ik dan problemen verwacht in het gehele toerenbereik. Is dat misschien een verkeerde aanname?

Ik wil binnenkort weer langs mijn monteur om nogmaals te zoeken naar de oorzaak. Iemand een idee waar we het beste kunnen beginnen? Of iemand die het probleem herkent en de oplossing weet? 😀

Bedankt alvast!

Christian
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 07:51  ·  #2
ik zou beginnen met een rooktest, om te kijken of je nergens kleine scheurtjes hebt in het inlaattraject. Is het trouwens een handbak of automaat?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 54
Berichten: 582
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 07:57  ·  #3
niet ergens een heel klein lek zitten ? bij het inlaat spruitstuk ? spuit eens wat remmen reiniger tussen cilinderkop en inlaatspruitstuk als de auto daar op reageert dat deze harder gaat lopen stationair zit er ergens een lek
En probeer je bogies eens 1 mm enger te zetten kijk eens of dat scheelt
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 08:12  ·  #4
Je moet aan die bougies echt niet gaan zitten Oeps. Zijn erg duur ook (iridium)

Rooktest is een goed beginsel.

En je moet live gaan uitlezen met vida. Zo kan je ook wat dingetjes uitsluiten.

Dus met 2 man gaan rijden.
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 09:12  ·  #5
Quote door JJM

ik zou beginnen met een rooktest, om te kijken of je nergens kleine scheurtjes hebt in het inlaattraject. Is het trouwens een handbak of automaat?


Bedankt voor je antwoord! Een handbak. Een rooktest, hoe doe ik dat?
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 09:21  ·  #6
Quote door Blade

Je moet aan die bougies echt niet gaan zitten Oeps. Zijn erg duur ook (iridium)

Rooktest is een goed beginsel.

En je moet live gaan uitlezen met vida. Zo kan je ook wat dingetjes uitsluiten.

Dus met 2 man gaan rijden.


Welke dingen moet ik dan uitlezen en uitsluiten?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 10:51  ·  #7
Diverse motorparameters met Vida.

Is nogal een lijstje....


Is het brandstoffilter al eens vernieuwd?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 11:13  ·  #8
Zoek ook even met de zoekfunctie op schokken / stotteren / horten / stoten, er zijn nogal wat topics hierover. Als je TCV en wastegate goed zijn lijkt me grofweg dat de aansturing van de turbo goed is (het zou evt nog kunnen dat de variabele turbo zich niet correct aanpast, maar dat lijkt me niet direct logisch, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord). Dan zou ik denken aan het gasklephuis of LMM (lucht massa meter; sensor die meet hoeveel lucht de motor ingaat), dat wilt ook nog wel eens voor problemen zorgen. Als de turbo erin komt, wordt er meer lucht aangezogen dus dan moet de klep wel voldoende open gaan om die extra lucht door te laten. Als de gasklep vervuild is of kapot dan zou het daar mis kunnen gaan. Kan je volgens mij zelf redelijk eenvoudig checken door de buis die vanuit het luchtfilter komt (richting motor) los te maken, daar zit een stekkertje op en in de buis, onder dat stekkertje, zit de gasklep / LMM (lucht massa meter). NIET schoonmaken met remmenreiniger, de LMM is een zeer gevoelige sensor, daar moet je speciaal spul voor gebruiken (o.m. te verkrijgen van LiquiMoly, online of winkel).
Of een bobine, maar ik zie niet direct waarom dat bij een bepaald toerental altijd optreedt.
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 13:55  ·  #9
Quote door Bolbo

Zoek ook even met de zoekfunctie op schokken / stotteren / horten / stoten, er zijn nogal wat topics hierover. Als je TCV en wastegate goed zijn lijkt me grofweg dat de aansturing van de turbo goed is (het zou evt nog kunnen dat de variabele turbo zich niet correct aanpast, maar dat lijkt me niet direct logisch, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord). Dan zou ik denken aan het gasklephuis of LMM (lucht massa meter; sensor die meet hoeveel lucht de motor ingaat), dat wilt ook nog wel eens voor problemen zorgen. Als de turbo erin komt, wordt er meer lucht aangezogen dus dan moet de klep wel voldoende open gaan om die extra lucht door te laten. Als de gasklep vervuild is of kapot dan zou het daar mis kunnen gaan. Kan je volgens mij zelf redelijk eenvoudig checken door de buis die vanuit het luchtfilter komt (richting motor) los te maken, daar zit een stekkertje op en in de buis, onder dat stekkertje, zit de gasklep / LMM (lucht massa meter). NIET schoonmaken met remmenreiniger, de LMM is een zeer gevoelige sensor, daar moet je speciaal spul voor gebruiken (o.m. te verkrijgen van LiquiMoly, online of winkel).
Of een bobine, maar ik zie niet direct waarom dat bij een bepaald toerental altijd optreedt.


Bedankt voor je antwoord! Ik ga ook dat samen met mn monteur checken. Maar als er problemen in het gasklephuis zijn zou dat dan niet altijd moeten zijn? Bij alle toeren en niet alleen rond 2500?
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 13:59  ·  #10
Quote door Blade

Diverse motorparameters met Vida.

Is nogal een lijstje....


Is het brandstoffilter al eens vernieuwd?


Ja het filter is vernieuwd bij aanschaf van de auto. Toen deed het probleem zich al voor. Ik heb wel de mogelijkheid om via vida mijn auto uit te lezen maar dat gebeurt door iemand die geen volvo specialist is.. ik zou daarom wel graag willen weten waar ik naar moet kijken anders is het voor mij tasten in het duister
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4363
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 15:12  ·  #11
Quote door Christianwesterink

als er problemen in het gasklephuis zijn zou dat dan niet altijd moeten zijn? Bij alle toeren en niet alleen rond 2500?


Ik ben geen expert maar als dat inderdaad bij een benzine het moment is dat de turbo erin komt (bij mijn diesel is dat veel eerder, bij zo'n 1400 toeren), dan geeft dat wel een flink verschil in de luchtstroom zou ik denken en daarom dacht ik dat wellicht juist bij dat toerental het probleem merkbaar zou kunnen worden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39933
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 18:41  ·  #12
Weet niet meer of dit voor het nieuwe model ook geldt, maar lijkt me wel.
Onderaan het inlaatspruitstuk zit een klein ventiel, valt zo niet op, maar zit er wel degelijk. (Onderkant, niet in het zicht !)
Lastig bijkomen, maar als deze enigzins verstopt zit en dat gebeurd nog wel eens, dan krijg je ook van deze vreemde klachten.
En niet te vergeten, temperatuursensor even nameten.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 54
Berichten: 582
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 04.05.2018 - 20:06  ·  #13
die bougies kun je makkelijk wat enger zetten had die in mijn 850 T5R ook zitten iridium bogies ik zetten die altijd op 0,6 mm omdat bij 0,7 de motor ook schokten bij 0,6 mm was dit weg
Bougies breek je zo maar niet af met een voeler maatje ertussen gebeurt er weinig
Lmm meter kapot is loopt ie altijd slecht
Christianwesterink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Homepage: Www.scheepvaartinb…
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 08.05.2018 - 21:30  ·  #14
Beste forum leden, ik moet even een moment vinden wanneer ik met de auto aan de gang ga. Ik hou jullie op de hoogte.

Christian
Daeothar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 51
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Schokkende motor rond 2500 toeren

 · 
Posted: 08.05.2018 - 23:49  ·  #15
Ik heb heel toevallig onlangs precies zo'n zelfde probleem gehad met mijn V70XC. Al was het bij mijn 2.4T zo tegen de 3000RPM.

Ik dacht in eerste instantie ook aan een luchtlek, defecte lambda sonde of kapotte MAF; de symptomen wezen daar het meeste op.

Maar er kwam niets naar voren bij het uitlezen, wat in die gevallen meestal wel zou moeten.

Nu was de vulpijp van de tank zo lek als een mandje en daarom waren er al een tijdje maar heel kleine beetjes getankt (het lampje brandde vaker wel dan niet). Na het vervangen van de vulpijp eindelijk de tank weer volgegooid en wat bleek; probleem weg!

Waarschijnlijk heeft ie al die tijd lucht meegehapt bij het brandstof pompen, waardoor hij bij een bepaald toerental ging bokken.

Dus ik zou ook eens kijken naar je brandstofpomp en filter (ook al heb je dat recentelijk vervangen)...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0