Ha iedereen,
Na een tijdje een uitstap naar Saab te hebben gehad heb ik een XC70 op de kop getikt voor de winter. Het is een keurig onderhouden auto met een schappelijke km-stand van 412.000km. Motor loopt in principe keurig en de handbak doet wat hij moet doen. Bij de aankoop meldde de vorige eigenaar dat de auto sporadisch schommelend stationair loopt. Tijdens de proefrit liep hij echter perfect, zowel onder acceleratie als stationair.
Pas later ervaarde na aankoop ik wat hij benoemde, een lichte schommeling in toerental. Niet bijster vervelend en gelijk weg na het opnieuw starten van de auto. Koud komt het niet voor. Het moet voor de vorige eigenaar echter een grotere ergernis zijn geweest, want een reeks aan usual suspects zijn vervangen en//of gereinigd. Gasklephuis (gele sticker) vacuumslangen, koppelingssensor, carterventilatie, distributieriem, krukas- en nokkenaskeerringen en meer.
Ongeacht de leeftijd en ervaring van de auto wil ik hem wel goed functionerend houden en ga ik langzaamaan zoeken naar de oorzaak. Wellicht dat de werking van de VVT op de uitlaatklep beperkt is. Ik zou graag hem laten uitlezen met VIDA, maar beschik niet over de hard- en software noch de juiste kennis om het goed te interpreteren. Is er iemand in omgeving Rotterdam/Den Haag die mij hiermee kan helpen?
Bedankt!
Groet
Na een tijdje een uitstap naar Saab te hebben gehad heb ik een XC70 op de kop getikt voor de winter. Het is een keurig onderhouden auto met een schappelijke km-stand van 412.000km. Motor loopt in principe keurig en de handbak doet wat hij moet doen. Bij de aankoop meldde de vorige eigenaar dat de auto sporadisch schommelend stationair loopt. Tijdens de proefrit liep hij echter perfect, zowel onder acceleratie als stationair.
Pas later ervaarde na aankoop ik wat hij benoemde, een lichte schommeling in toerental. Niet bijster vervelend en gelijk weg na het opnieuw starten van de auto. Koud komt het niet voor. Het moet voor de vorige eigenaar echter een grotere ergernis zijn geweest, want een reeks aan usual suspects zijn vervangen en//of gereinigd. Gasklephuis (gele sticker) vacuumslangen, koppelingssensor, carterventilatie, distributieriem, krukas- en nokkenaskeerringen en meer.
Ongeacht de leeftijd en ervaring van de auto wil ik hem wel goed functionerend houden en ga ik langzaamaan zoeken naar de oorzaak. Wellicht dat de werking van de VVT op de uitlaatklep beperkt is. Ik zou graag hem laten uitlezen met VIDA, maar beschik niet over de hard- en software noch de juiste kennis om het goed te interpreteren. Is er iemand in omgeving Rotterdam/Den Haag die mij hiermee kan helpen?
Bedankt!
Groet
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).