Schudden

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Schudden

 · 
Posted: 04.04.2019 - 23:16  ·  #1
Ik had kort geleden gemerkt dat de auto schud tijdens accelereren.

Eerst dag ik nog dat dit kwam door de kapotte fusee kogel maar dat is het niet want die is vandaag vervangen en ik kreeg het gevoel dat het vanuit de automaat komt.
Ik heb de GT automaat 5 bak en die is bij 270K gespoeld door Martin.
Ik sta nu op 235K

Ben dus vanavond kritisch wezen testen.
Het schudden incl reactie op de toerenteller doet zich voor als ik veel gas geef vanaf 100km per uur.

Hij schakeld dan terug naar de 4 wat goed voelbaar is.
Tijdens het snel accelereren tot 170 a 180 voel je het schudden en ik zie het op de km teller ook.

Vervolgens zet ik de gt handmatig in de 4 bij 100km per uur en geef veel gas en bij 140 zet ik hem in de 5.
Resultaat is geen schudden.

Zet ik de auto op de cc met 100 km per uur.
Geef ik steeds tikjes snelheid omhoog schud de auto niet, waarschijnlijk omdat de acceleratie dan gewoon minder is dan met het gaspedaal intrappen.

1- Het is mogelijk dat hij dit al langer doet maar omdat ik altijd wat rustiger rij en meestal op de cc waarbij ik versnel dmv de knopjes heb ik het nooit eerder gemerkt dan tot een week geleden.

2- ik heb sterk de indruk dat schudden enkel gebeurd als de bak in de D staat.

3- ik kan best weer spoelen want ik heb er ondertussen reeds 65K mee gereden maar vraag me af of spoelen de oplossing zal zijn.

4- ik heb geen haast want normaal rij ik zo rustig dat het probleem zich nooit voor doet.

Ik lees op het forum koppelomvormer, brein en totale revisie.
Ik heb de pest aan half werk maar onnodig geld uitgeven zit me ook niet ect lekker.

Wat is wijsheid?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.04.2019 - 00:02  ·  #2
65k en spoelen is geen verkeerde gedachte. Maar je kunt altijd even je ATF checken door de slang van de koeler (in de radiator) eruit te halen. Vang de olie op en je hebt een beeld van de toestand van de olie.

Voor je de automaat verdenkt: het kan ook echt in de motor zitten (ontsteking/brandstof).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.04.2019 - 00:04  ·  #3
Quote door JJM

65k en spoelen is geen verkeerde gedachte. Maar je kunt altijd even je ATF checken door de slang van de koeler (in de radiator) eruit te halen. Vang de olie op en je hebt een beeld van de toestand van de olie.

Voor je de automaat verdenkt: het kan ook echt in de motor zitten (ontsteking/brandstof).


Zou hij dan ook niet moeten schudden als ik hem handmatig gebruik?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.04.2019 - 07:51  ·  #4
Lastig hè om hier een vinger op te kunnen leggen. Die van mij doet ‘t precies andersom.

Heg lijkt erop dat ie “doorschiet” . Dat kan dan op de lockup van de koppelomvormer zijn of op de frictieplaten in de bak.

Zeg ‘t maar....

Ik heb ‘m vorigjaar opnieuw laten spoelen bij Martin zodat er voorgeschreven olie zonder conditioner is zit, probleem was niet weg.
Dan ga je in beraad wat het kan zijn. Omdat ‘t bij mij alleen bij het opschakelen was van 3 naar 4 kwamen we op twee dingen uit. Kleppenhuis versleten of de koppelomvormer.
Bij een totaal revisie zou alles vervangen worden en weet je nog niet waar het. Dus om te beginnen met het “makkelijkste” het kleppenhuis laten vervangen door Martin. Probleem nog niet over. De volgende stap is dus koppelomvormer maar dan moet de bak eraf dus dan gaat die ook open.
Eerst maar “ff” sparen.....
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 103
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.04.2019 - 08:12  ·  #5
Ik heb hetzelfde gehad en dit werd verholpen door nieuwe (tweedehandse ) aandrijfassen.

Nadeel is dat ik het nu weer langzaam begint terug te komen....

Misschien eerder naar de aandrijflijn kijken dan naar de bak.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.04.2019 - 11:20  ·  #6
Check eerst het oliepeil in de bak! Te laag oliepeil kan schudden veroorzaken en bakschade trouwens...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.04.2019 - 19:37  ·  #7
Quote door Steve

Lastig hè om hier een vinger op te kunnen leggen. Die van mij doet ‘t precies andersom.

Heg lijkt erop dat ie “doorschiet” . Dat kan dan op de lockup van de koppelomvormer zijn of op de frictieplaten in de bak.

Zeg ‘t maar....

Ik heb ‘m vorigjaar opnieuw laten spoelen bij Martin zodat er voorgeschreven olie zonder conditioner is zit, probleem was niet weg.
Dan ga je in beraad wat het kan zijn. Omdat ‘t bij mij alleen bij het opschakelen was van 3 naar 4 kwamen we op twee dingen uit. Kleppenhuis versleten of de koppelomvormer.
Bij een totaal revisie zou alles vervangen worden en weet je nog niet waar het. Dus om te beginnen met het “makkelijkste” het kleppenhuis laten vervangen door Martin. Probleem nog niet over. De volgende stap is dus koppelomvormer maar dan moet de bak eraf dus dan gaat die ook open.
Eerst maar “ff” sparen.....


Vandaag de bougies vervangen om die uit te kunnen sluiten.
Op benzine en lpg gereden in beide situaties doet dit fenomeen zich voor.
Boven de 160 zo te voelen niet meer, alsof de bak dan gelockt zit in de 5.

Ga komende maand een keer naar Gery toe om hem maar eens te laten rijden, of mee te rijden.
Kijken wat zijn mening hierover is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 03.06.2019 - 11:05  ·  #8
Het lijkt erop dat het vanuit de gasinstallatie kwam.
Ik ben nog niet geheel overtuigt maar ik heb vandaag een bezoekje aan agit in Rijssen gebracht.
Filter moest al lang vervangen worden.

Dus een service beurt gedaan, wat aan de software gedaan en een nieuw gasfilter.
De terugweg heeft het fenomeen zich niet voorgedaan.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 03.06.2019 - 12:41  ·  #9
Maar dat verklaart niet waarom het ook op benzine voor kwam, toch?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 03.06.2019 - 13:03  ·  #10
Quote door ravado

Maar dat verklaart niet waarom het ook op benzine voor kwam, toch?


Precies.
Vandaar dat ik twijfel.
Morgenavond weet ik meer, dan heb ik een langere rit waardoor ik wat beter kan testen.

Vanmorgen nog even naar die longterm fuel trims en de short term fuel trims gekeken maar daar zie ik niks spannends.

Short varieert veel tussen -8 en +4
Long vrij stabiel 8.6 bij laag toeren en geef ik meer gas dan zakt die wat richting de 6.
Maar zodra ik weer stabiel rij gaat hij weer naar de 8.6

Daar is volgens mij niks mis mee.

Ik weet dat agit wat instellingen heeft aangepast maar precies weet ik het niet.

Heet grieplige is dat hij het wel heel lang gedaan kan hebben.
Het fenomeen deed zich enkel voor als ik vrij veel gas gaf als ik rustig 110 reed

Ik kwam er bij toeval achter en dan ga je er op letten.
Normaal geef ik nooit zoveel gas, maar soms heb je idioten op de weg en moet je veel gas geven om een ongeluk te vermijden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 14:45  ·  #11
Quote door ravado

Maar dat verklaart niet waarom het ook op benzine voor kwam, toch?


Ik had geen geduld tot vanavond dus ben wat wezen testen.
Ik heb cleaners bij de benzine gedaan.
Voor kleppen en voor de injectors maar dat kan nooit zo snel resultaat hebben dat ik daar wat van merk
Een kleine 25 kilometer op benzine gereden.

En ja ook op benzine gebeurd het.

Ik durf nu wel de lpg installatie uit te sluiten.

Maar.

Sinds kort wil hij warm soms ook minder goed starten.
Daar ben ik nu aan het testen.

Ik heb ondertussen dus 3 problemen/probleempjes.
De airco en het toerental.
Warm soms niet lekker starten
En het schuddend accelereren.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 54
Berichten: 582
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 16:04  ·  #12
alle motor steunen eens goed nagekeken ? aandrijfassen ?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 17:02  ·  #13
Quote door Dimitri1970

alle motor steunen eens goed nagekeken ? aandrijfassen ?


Het schudden komt echt door het inhouden vd motor.
Motor steunen en dergelijke zijn wel oke.

Moet wel zeggen dat ik de turbo ook wel aardig hoor.
Dat viel op omdat ik zonder radio ging rijden.

Een fluittoon. Vanaf ca 1800 toeren.

Edit.
Ik zie het ook in de toerenteller.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 17:24  ·  #14
Is het niet steeds de lockup die in en uitschakelt? Automaat toch?

Alleen gaat dat niet op bij accelereren. Wel bij constante snelheid. Als je dan nog wat in je toerenteller ziet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 17:50  ·  #15
Quote door Blade

Is het niet steeds de lockup die in en uitschakelt? Automaat toch?

Alleen gaat dat niet op bij accelereren. Wel bij constante snelheid. Als je dan nog wat in je toerenteller ziet.


Het is juist als ik veel gas geef en bij gas en benzine,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0