Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 05.04.2024 - 22:53  ·  #151
Quote door meijer
Krukas Kering.


Waarom die trouwens? Dan moet dat grote tandwiel van de krukas af toch? Dat is geen fijn klusje lijkt me.
En als het daar droog is denk ik lekker afblijven.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 05.04.2024 - 23:57  ·  #152
Jeroen heb je de distributie gechecked nadat je:

uit vida:
Draai de krukas met de klok mee tot de markeringen op de krukas en nokkenaspoelie overeenkomen
Draai de krukas nog een kwartslag met de klok mee, en dan weer terug tot de markeringen overeenkomen.

dat is volgens mij vanwege de vvt's

dan moeten de markeringen kloppen.

let goed op bij monteren lees bijlage en ik zal nog even verder zoeken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 09.04.2024 - 23:50  ·  #153
Helemaal klaar met die regen steeds, dus de auto naar mijn broer gesleept en onder de carport gedrukt, 2 straten verder, 2 minuten lopen.
Lichte stress van die VVT's maar vandaag na zoveel video's en contact met V70R² gewoon begonnen en de boel los geschroefd.
En eenmaal bezig kom je er achter wat ze dan bedoelen in handleidingen en video's
De groef achterop de nokkenas zit niet gelijk met het schroefgat, vandaar dat Vida zegt dat eentje boven het midden en de ander onder het midden komt.
Tool er op geschroefd, uiteindelijk want even zoeken naar verloopjes en de juiste bouten, aan de andere kant torx 55 er in de met een beetje veel kracht de VVT's rustig los gedraaid. Moest wel even een kabelgoot verleggen want de uitlaatzijde zit goed ingepakt, kon de ratel niet goed tussen.
VVT solenoids moesten er ook af want ze zitten precies boven een boutje die los moet. Die wil ik schoonmaken, heb er een duidelijke video van gevonden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 09.04.2024 - 23:52  ·  #154
En de fiets maakt nu wel kilometers, 300-400 per week bij gebrek aan een auto. Weer of geen weer, fietsen zal je.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4254
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 09:53  ·  #155
Ik zie anders alleen maar nulletjes :D

Knap werk! Ik zou het niet aandurven, maar heb ook niet de hulplijnen en de tools, dat helpt een stuk. Als je zoiets eenmaal gedaan hebt kan je daarna een hoop meer aan.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 10:39  ·  #156
inderdaad knap werk! En al doende leert men.
Ga je de VVT solenoids ook vervangen of alleen maar schoonmaken?
En, liever op de elektrische fiets dan met zo'n zielloze EV. Is ook nog eens goed voor de conditie.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 15:40  ·  #157
Mja minder goed nieuws.. kop weg gebracht, die man vraagt wat er mee is en wat er mee moet.. toen liet ik foto's van de zuigers zien en hij zegt direct dan is het vrij zinloos om de kop op te knappen.
Hij trekt olie omhoog langs de zuigerveren, bij alle 5 cilinders. Zonde om een goede kop weer op dat onderblok te zetten.

Dus op zoek naar een onderblok zei hij, ik zeg dan liever een compleet blok. Tot de koppakking vind ik dit wel een mooi en leerzaam klusje, maar veel dieper heb ik me niet op ingesteld en dan ga ik dat met lichte tegenzin en dwang doen, en dat werkt niet in mijn voordeel.
De kop er weer op schroeven zie ik dan weer niet tegen op, maar ik ging er vanuit dat het op mijn eigen onderblok zou zijn.

Hunterparts heeft nu een B5254T2 staan met 250.000 km. Maar nu ik dit weet, ter plekke met de endoscoop de zuigers bekijken. Hij zegt als er een schoon randje op zit begint hij daar olie omhoog te trekken.
Die brandschone cilinder 4 van mijn blok was voor hem ook een teken om de kop niet te reviseren. Ik wil wel geld verdienen maar dit ga ik je niet aan doen zei hij. Gewoon eerlijk in mijn ogen.

Auto nu weg doen levert ook niks op, ik heb er vrij recent van alles in gestoken dus voelt ook als zonde, ook al vind ik die automaat 3 keer niks.
Dan liever een ander blok er in, en als goed rijdende auto verkopen en dan op zoek naar iets waar ik wel plezier van heb.
En aan wie zou ik hem ook moeten verkopen in deze staat?

Ook zat aan kopbout naast klep 7 nogal wat kapot draad, die heeft ook ergens een klap van gehad. Draaide bij het losmaken ook zwaar tot de laatste slag.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 15:46  ·  #158
Zuigers:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 15:48  ·  #159
Zuigers en kleppen.
Die dingen mogen mooi zwart zijn, maar dat schone randje is dus het begin van olie langs de zuigerveren.
En cilinder 4 zal wel de grote dader zijn van 1 liter olie op 2000 km.

En waarom de kleppen van cilinder 5 als nieuw zijn, heeft dat ding nooit iets gedaan of zo? Was het stiekem een 4 cilinder :lol:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1695
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 17:20  ·  #160
Das ff een ja wat is nu wijsheid momentje zeg. Wel prettig dat je dan bij iemand aankomt die kennis heeft EN eerlijk is.


Is eigenlijk bekend hoe zoiets als dit ontstaat ? Zijn dit vastzittende olie schraapveren (?) geweest ?

Hoe zagen je klepseals er eigenlijk uit ? Nog soepel of ook aan het einde ?
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 505
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 17:30  ·  #161
Hallo Jeroen

Twee uitlaat kleppen bestellen alle kleppen even insluipen en afstellen en dan samen bouwen.
Als je de catterpan verwijderd dan kun je zuigers lichten om te kijken hoe het met de cilinderwanden is en met de zuigers en zuigerveren .
Hierna kun je een besluit nemen.

Deze werkwijzer met een opel zafira motor gedaan olie verbruik ging van 300 naar 3000km. (lichtjes honen en nieuwe zuigerveren)

Succes Jeroen.

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 17:36  ·  #162
Ja klopt BUM maar dan moet ik alsnog met dat onderblok bezig en daar heb ik eigenlijk geen zin in, en zoals ik al zeg dat gaat dat tegen me werken.
Daarnaast komen er dan weer extra kosten bij, bovenop de 1000 voor de koprevisie en koppakkingset (compleet). Dan nog andere rubbers en pakkingen, carterventilatie.. Die kosten had ik al in de kop en allemaal prima, maar dat onderblok liever niet.
Dan liever een ander blok. Ben het WWW even aan het afstruinen en heb wel een paar gevonden al.
moet er maar even een nachtje over slapen.

Michiel, bij Technotrans zeggen ze door een ruimer wordende cilinder en zuigerveren die niet verder mee rekken. uiteindelijk gaan ze olie door laten naar boven, te zien aan de lichter wordende randen bovenop de zuigers.
Als ze zwart zijn is het goed, dan komt er geen (weinig) olie bij.
Klepseals niet naar gekeken. Mijn vader trok een klepstoter naar buiten, en kreeg hem niet meer terug dus we zijn daar verder maar af gebleven.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1695
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 18:45  ·  #163
Ik, helder , Tsja als het dan een afgeschreven blok is geworden kan het wel een mooi studie blok worden 😀

Idd eventueel de zuigers liften om bijv de olieschraapveren eens aan een inspectie te onderwerpen ,

Want, hoeveel stond er op de klok ? Paar ton ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 19:03  ·  #164
396.000 nu, LPG vanaf 238.000
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.04.2024 - 19:39  ·  #165
Quote

Michiel, bij Technotrans zeggen ze door een ruimer wordende cilinder en zuigerveren die niet verder mee rekken. uiteindelijk gaan ze olie door laten naar boven, te zien aan de lichter wordende randen bovenop de zuigers.


Zijn die cilinders dan gemaakt van zo een zwak materiaal dat deze dermate uitslijten?
Mijn 2.4 non turbo heeft er nu 417.000 km op staan en verbruikt letterlijk nog geen druppel olie.
Zou het gebruik van LPG als brandstof (hetere verbranding) hierop van invloed kunnen zijn?

Denk dat je het beste inderdaad kan gaan zoeken naar een ruilblok icm met een versnellingsbak die zo weinig mogelijk hebben gelopen. Dat lijkt mij financieel ook het meeste interessante. Want een dermate versleten blok nog nieuw leven in proberen te blazen kost A. heel veel geld, B. heel veel tijd en werk en C. het is dan uiteindelijk nog maar afwachten wat het eindresultaat zal zijn.

Dit verhaal is voor mij persoonlijk wel weer een bewijs dat je eigenlijk nooit te veel geld moet steken in een stokoude auto tenzij het natuurlijk één of andere zeldzame Ferrari. Lambo of Alpina BMW is. Als nieuw krijg je ze toch niet meer, hoeveel je er ook in investeert, het blijft altijd een oude bak. En gaat er iets flink mis zoals in dit geval dan zit je flink met de gebakken peren en een groot financieel verlies omdat je er al zoveel geld in stopte.
Gewoon oprijden, zo weinig mogelijk geld in steken en als hij het helemaal begeeft op de sloop er mee is mijn devies. Ook een Volvo is en blijft een wegwerp artikel zo blijkt maar weer.
Zo doe ik het ook met de mijne. Gewoon mee rijden en van genieten, af en toe nieuwe olie en filtertjes erop en als het een keer flink mis gaat, weg ermee en op naar een nieuwere auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0