De motor is weer bijna compleet. Bougies en bobines zitten er in, inlaatspruitstuk zit er op, koeling is compleet, multiriem weer op spanning, carterventilatie ook gelukt. Daar liep ik gisteravond nogal tegen aan, kreeg het maar niet netjes, als je voor de auto staat de slang die rechts langs het blok naar achteren loop.
Toen de luchtinlaatbuis vanaf filter naar turbo er bij gehouden en er achter gekomen dat die carterventilatie slang ergens anders langs moest... En zo ontdek je ook waar die kabels met stekker heen moeten die je eerder niet kon plaatsen.
Brandstofrail er weer op, injectoren er in. LPG injectoren liggen klaar, morgen wel. Alles schoon gemaakt, buizen en slangen weer netjes. Stofzuiger en compressor er bij.
Inlaatbuis er op, luchtfilter er op, gasklephuis schoon en met nieuwe pakking weer onder het spruitstuk. In het spruitstuk precies boven gasklephuis trouwens dikke krassen, geen idee hoe die daar komen.
Ventilator er weer in, en toen er achter gekomen dat ik de turbobuis van intercooler naar gasklephuis vergeten ben. Dus met een beetje geluk kan morgen de ventilator er weer uit want het past allemaal precies (niet dus). Kreeg die buis er net al niet in, dus maar naar huis, hond uitlaten, eten, en straks maar lekker op de bank liggen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Even vraagje voor de eerste strart, hoe doe ik dat? Want ik kan me voorstellen dat de olie allemaal onderin ligt nu.
Zonder ontsteking een paar keer op de startmotor laten draaien om eerst wat olie en koelwater rond te pompen?
nee dat hoeft niet. Olie gaat heel snel en als t goed is heb je alles ingeolied geinstalleerd toch(nokkenassen vooral.
Koelwater zoveel mogelijk gevuld eerst met bovenste slang radiator dr af, en daarna vaatje vullen en nog wat knijpenin slang, zie je koelvloeistof in vaatje op en neer gaan. dan moet t goed gaan.
Heb je m met alles dr op al wel gewoon een keer of wat rondgetornd zodat je weet dat er niet meteen iets aan(s)loopt
je hebt de bougies dr al in heh zonder is natuurlijk makkelijker.
Deze motor is niet uit elkaar geweest. Olie (0W30) zit er nog in, alleen koelwater is er uit.
Ik heb hem inderdaad een paar keer met de hand voorzichtig gedraaid om te kijken of dat mooi loopt en ik voel geen weerstand, hoor geen rare geluiden.
Dan zit de olie hetzelfde als in een motor in een auto die wat langer stilstaat toch? Niks om zorgen over te maken.
Neem wel mn petje af hoor, en je gaat best snel. En meteen groot onderhoud meegepakt. Denk dat je er straks (als er niks geks mee is) best een lekker torretjes aan hebt.
Verse olie komt wel, maar ik las net dat even laten draaien ook geen kwaad kan.
Ik loop nu vast op de borging van de lpg injector, die krijg ik niet vast.
Je zou zeggen goed duwen maar ik wil het ook niet slopen.
En zo loopt hij ook niet op benzine.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ja, 90 graden draaien en ze passen ineens wel... tjongejonge
Alles zit er nu in, accu aangesloten, geen rare meldingen.
Tijde keer laten draaien op de startmotor, daarna bobines aansluiten en starten. Loopt gewoon.
Wel rook bij de turbo, dus gauw motor uit, kijken en zoeken maar niets gevonden. Broertje onder de auto, starten, maar niks te zien.
Na een paar keer was de rook ook weg, misschien een verdwaald drupje olie.
Wel melding LAADSYSTEEM SERVICE VEREIST. Ja kak, net alles dicht gebouwd en dan de dynamo er uit zeker... dus maar begonnen, want die krijg je er niet zomaar uit. Multiriem, ventilator, stuurpomp, turbobuizen, grrrr
Ik had juist de donorblok dynamo er op gezet want die heeft 130.000 km minder gelopen. Oude dynamo er weer in, alles terug, starten en ja hoor, melding verdwenen.
Maar nu wel rook door de massakabel naar het blok, en een motor die stationair dreigt af te slaan. Op het laatste moment pakt hij hem nog net op en zoekt weer naar stationair toerental.
Ik vind het ook maar een klein grieplig massakabeltje eigenlijk, maar ik kan me niet herinneren dat ik ergens nog eentje heb los geschroefd.
Of die massakabel, of de dynamo die nu moeilijk doet?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maar hij slaat bijna af.
Net in Vida gekeken, er moeten 3 massakabels zijn. Nog zo'n kleintje bovenop, en onderin een aardig dikke jongen.
Morgen maar even goed zoeken, ik kan ze me niet echt herinneren. En ook vreemd dat ik de hele kabelboom heb gevolgd, dan moet ik hem tegen gekomen zijn. Maar ik ben nog steeds ziek en moe, het zal.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).