Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 25.06.2024 - 22:57  ·  #361
Heb je er een originele Volvo kvs sensor in of een immitatie ? En je thermostaat, heeft die al veel vlieg uren ?

Dat zakken naar 73” is best wel laag . Rijdend inde bergen met aanhanger is 105 niet echt hoog.

Heb het echt wel warmer gehad op de Italiaanse bergpassen. Daar ben ik overigens geen kvs kwijtgeraakt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 29.06.2024 - 21:37  ·  #362
Zo jongens, de S60 staat weer thuis. Op eigen kracht hier heen gereden.

De dag na de pech zouden we een stukje motor rijden maar het was regenachtig in Skanevik dus wel hebben daar in het dorp even een kort rondje gelopen, wat drinken, naar het motor museum maar dat bleek dus motor als engine te zijn, en niet motorfiets.
Volgende dag 200 km gereden naar Forsand, met alleen mijn motor op de aanhanger. Verwarming nog steeds aan, maar de S60 hield zich goed. Geen idee of het zonder zou kunnen, wilde ik toen niet proberen want echt wel lange stukken steil omhoog met best wat kilo's aan de trekhaak en in de auto.
Veel in de 3e versnelling in lock up, ATF olie bleek ook redelijk koel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 29.06.2024 - 21:45  ·  #363
Vanuit Forsand 1 keer met de auto gereden, alleen wij 3en zonder aanhanger en bagage. Op weg naar de parkeerplaats van Preikestolen, echt vlakbij het huisje.
Stevige klim trouwens per benenwagen trouwens, je moet wat over hebben voor een stukje steen he. En ook al ben ik zelf een kei, ik ben niet van steen. Ik moest wel even een paar keer uitrusten en rustig omhoog klimmen. Maar de beloning was mooi, we hebben daar een uur gezeten, beetje eten en drinken, en vooral veel kijken en afvragen hoe dat zo ontstaan is (nee ik heb Google nog niet gevraagd).
Op weg terug nog even een stukje aan de overkant van Preikestolen gereden maar was moeilijk te zien door de zon. Wel een zeester op een strandje, blijken dus door de hele Noordzee en hoger en lager voor te komen. Nooit geweten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 29.06.2024 - 21:48  ·  #364
Volgende dag op de motor naar Kjerag. Plan was om met de boot het Lysefjord in te varen tot het einde, dan een klein stukje van lysebotn naar de Kjerag parkeerplaats te rijden via een mooi stukje haarspeldbochten en een tunnel. Maar de boot was al volgeboekt, alleen de passagiersboot had nog plek. Maar omdat de boot maar 2 keer per dag heen en weer vaart zijn we met de motor om de bergen heen gereden, 2 uur rijden.
Daarna een klim van ruim 2½ uur, wel wat zwaarder dan Preikestolen. Ik kan het mij niet herinneren dat het vorige keer ook zo zwaar was, en toen was ik zelf nog ietsje zwaarder.
Ik was de eerste keer al op de steen gaan staan, tweede keer niet, en deze derde keer had ik zoiets van 'je wordt wat ouder en verstand komt met de jaren'. Maar onderweg dacht ik toch, ik ga er gewoon weer op staan, f u c k it. En zo hebben we er alle drie even op gestaan. Waar Preikestolen maar 600 meter hoog is, doet Kjerag ruim 1000 meter.
Terugreis begon pas laat. De derde motor kwam niet lekker mee en er was een stuk waar hij even bij trok, maar helaas gesnapt door de enige politie auto in Noorwegen? Die zijn we niet veel tegen gekomen. Hier stond wel eentje, en 92 waar 80 toegestaan kost 5000 NOK, reken zo'n 450 euro... Nou ja die delen we dan maar met ons 3en.
Volgende dag met mijn motor op de aanhanger en die andere 2 zelf rijdend, naar het laatste huisje in Kristiansand gereden. Auto had er geen moeite mee, verwarming niet meer aan, even de airco aan gehad en dat ging gewoon goed. Lange provinciale (tol)weg waar de S60 weg kilometers kon maken met redelijke snelheid. Bij te hoge turbodruk wel even een verzetje terug en met meer toeren de berg op. Niet bang maar wel voorzichtig want ik wil niet het uiterste opzoeken. Max turbodruk aanhouden van zo'n 0,35 bar, daar boven gewoon even wat rustiger rijden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 29.06.2024 - 22:01  ·  #365
Gisteren wel vroeg pissen, wekker ging om 4:30. Geen tijden voor een blanke riep ik, en vanuit de andere kamer schreeuwde onze Surinamer 'ook niet voor een zwarte!' :D
7:30 de volledig bepakte S60, en 3 brommers op de aanhanger á 962 kg, de mooi vlakke rijplank van de boot op, niets geraakt deze keer. Fjord FSTR, een catamaran van 110 meter die je in 2h15 naar de overkant vaart. De heenweg was een normale boot, bijna 4 uur duurt dat.
Tijdens de overtocht hoor je op de autodekken veel alarmen af gaan, geluidsisolatie van die normale boot was beter.
In Denemarken van de boot af, zo de regen in. In één stuk door naar de Duitse grens, onderweg even wat benzine tanken, want op LPG heeft de auto niet veel gereden in Noorwegen. Alleen de stukjes zonder aanhanger.
Bij de grensovergang stond de Polizei alles te bekijken, en zo'n S60 met de kont op de grond wordt er natuurlijk uit gevist.
Die is te zwaar! riepen ze al vrij snel. Rijbewijzen, kentekenkaart van auto, motoren en aanhanger erbij. Die laatste lag dus nog thuis. Alles bij elkaar gezocht en klaar gelegd, en net dat pasje gewoon vergeten. Ja dom...
Collega met de weegbrug(jes) was nog bezig met 2 andere auto's en we hebben 5 kwartier gewacht tot wij gewogen konden worden.
2 van die weegschalen voor de aanhanger wielen, 4 matjes onder de wielen van de auto. 962 kg voor de aanhanger dus, ja te zwaar zie je wel! Ik dacht dat ze de aanhanger wel hadden nagetrokken maar blijkbaar dus niet, want ik zei dit is geen 750 kg aanhanger, hij mag 1300 hebben. Toen keken ze pas op het typeplaatje, ja 1300 kg.
ooh oke, dan is er niets aan de hand.. fijne dag nog! Ja danke, wtf sta je daar te wachten in de brandende zon terwijl je graag naar huis wil. Maar goed daar kwamen we dus goed vanaf. Wij gingen al uit van nog een dikke boete, motoren er af en zo verder rijden.

Vanaf Denemarken is het trouwens vrij vlak, dus lekker de airco aan. Zie foto:
Coolant Temp 89 graden
Tranmision Temp 96 graden
Snelheid 90 km/u
Olie temp 112 graden
Turbodruk 0,10 bar (dat was voor mij ook de indicator voor de kracht die de motor moet leveren, en dus de rijstijl of snelheid op aanpassen)
Gear 4

In Hamburg STAU voor de tunnel, en tussen Bremen en Oldenburg een afslag gemist want geen sticker 'niet met de chauffeur praten'.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 29.06.2024 - 22:04  ·  #366
Quote door MTE
Heb je er een originele Volvo kvs sensor in of een immitatie ? En je thermostaat, heeft die al veel vlieg uren ?

Dat zakken naar 73” is best wel laag . Rijdend inde bergen met aanhanger is 105 niet echt hoog.

Heb het echt wel warmer gehad op de Italiaanse bergpassen. Daar ben ik overigens geen kvs kwijtgeraakt.


105 is ook wel prima, dan staat de naald van de kvs temp recht omhoog. Pas bij 110 gaat hij verder naar rechts.
Maar ik wilde hem gewoon zo laag mogelijk houden.
KVS sensor zat op dit blok, ik denk een originele. Heb die van mijn oude blok ook nog wel, maar geen reden om de wisselen.
Hij is verder ook geen kvs meer verloren dus we kunnen wel zeggen dat het puur die los geschoten slang was.
Gewoon mijn eigen fout bij de motorswap.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2446
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 29.06.2024 - 22:21  ·  #367
Mooie foto’s Jeroen, echt kicken!!
En een zeker zo mooie reis die jullie hebben gemaakt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3249
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 30.06.2024 - 08:59  ·  #368
Mooi zo'n reisverslag over Noorwegen. Het is al weer een paar jaartjes geleden dat ik de Preikestolen heb beklommen, maar ik vond het ook best pittig. Ondanks dat deze als een lichte klim te boek staat.
Daarna wilde ik ook naar de Kjeragbolten maar vanwege een paar lelijke blaren heb ik het maar niet gedaan.
Vorig jaar op de Lofoten ben ik ook net ontsnapt aan een snelheidsovertreding. Je mocht er 90 en ik reed 105 op de teller.
Een mooie blonde agente stond er met een lasergun......ze keek naar mij, ik keek terug en verwachtte een eindje verder te worden aangehouden. Maar ik had geluk. 🙏
Mooie trip Jeroen. Als ik de kans krijg rijd ik er weer heen. Ook al is het maar voor 1 week.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 30.06.2024 - 09:28  ·  #369
Quote door ohz274


Een mooie blonde agente stond er met een lasergun......ze keek naar mij, ik keek terug en verwachtte een eindje verder te worden aangehouden. Maar ik had geluk.



😂
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 30.06.2024 - 09:41  ·  #370
Preikestolen noemen ze 'matig zwaar'... hahaha. Maar op die 4 km klim is tenminste nog veel aangelegd, dat wil zeggen veel stenen zijn zo gelegd dat er een trap ontstaat, of houten loopbruggen en dat soort dingen.
Kjerag is gewoon een rots waar je omhoog moet lopen, met hier en daar een keer een paar dikke ijzeren kettingen waar je je aan vast mag houden. 4,8 km ook net ietsje langer, maar het laatste stuk is dan wel weer vooral vlak.
net voor de steen wel een stukje sneeuw van niet meer dan 50 cm breed, met aan beide kanten een meter breed en diep naar beneden. En natuurlijk zo glad als een eikel in de maneschijn dat spul want daar loopt nogal wat volk overheen.

Maar inderdaad prachtig daar. was er nu voor de derde keer, maar het land is te klein om al het moois te zien en doen.
Misschien volgende keer met een MB 609 oid die kant op. Hond mee en gewoon rijden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39836
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 30.06.2024 - 12:23  ·  #371
Quote door Jeroen

Maar inderdaad prachtig daar.


Dat kun je wel stellen.
Prachtige natuur.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 01.07.2024 - 01:28  ·  #372
Quote door Jeroen

Quote door Maartjinski

"terug naar beneden maar 73 graden"

Dat is eigenlijk een vreemde (maar niet erg), zou de thermostaat niet helemaal lekker zijn?

Nee want de verwarming bleef wel gewoon door gaan op de hoogste stand


Ah ja, natuurlijk!

Quote door Jeroen

7:30 de volledig bepakte S60, en 3 brommers op de aanhanger á 962 kg, de mooi vlakke rijplank van de boot op, niets geraakt deze keer. Fjord FSTR, een catamaran van 110 meter die je in 2h15 naar de overkant vaart. De heenweg was een normale boot, bijna 4 uur duurt dat.


Gaaf, voelt die boottocht dan ook anders aan?

Quote door Jeroen

Maar goed daar kwamen we dus goed vanaf. Wij gingen al uit van nog een dikke boete, motoren er af en zo verder rijden.


Denken ze een makkelijke prooi te vangen en dan verpest zo'n typeplaatje hun plezier 😂

Quote door Jeroen

In Hamburg STAU voor de tunnel, en tussen Bremen en Oldenburg een afslag gemist want geen sticker 'niet met de chauffeur praten'.


:smilie_happy:

Quote door ohz274

ze keek naar mij, ik keek terug


Het klonk echt als het begin van een roman :love:
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 01.07.2024 - 10:29  ·  #373
Ja de normale boot schommelt wat maar die catamaran voel je meer deinen, en het zoute water slaat bij echt hoge golven op de zijruiten waardoor je niet meer naar buiten kan kijken.
De eerste keer gebeurde dat, dan raak je je orientatie een beetje kwijt en dat gaf me toen wel een beetje zeeziek gevoel. De 2e 3e en 4e keer keer op die boot vond ik hem wel rustig door het water glijden. je merkt wel dat hij vrij hard gaat, ik dacht 60-70 km/u voor de FjordCAT destijds. Fjord FSTR zal wel een zelfde machine zijn.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3249
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 01.07.2024 - 11:21  ·  #374
https://youtu.be/MDXCz08geHE?si=sJCUaSh6HHLnEckw

Dit was in 2018. Weet niet meer welke boot, maar deze was wel snel. 2-2,5uur hirtshals-kristansand. Daarna ben ik altijd via zweden gereden.
In een verder verleden ook een keer de catamaran genomen in zwaar weer. Ik weet nog wel dat we van links naar rechts door de shop werden geworpen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 01.07.2024 - 12:11  ·  #375
Die video is van de catamaran.
Ik heb een keer meegemaakt dat de overtocht werd geannuleerd vanwege te slecht weer. Kan me voorstellen dat je niet meer rechtop kon staan toen ja.

Mooie drone beelden trouwens op je kanaal :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0