Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.03.2024 - 23:09  ·  #31
Quote door Vogel
En dan is er nog de injector...LPG, dan heb je er twee, toch? 1 voor LPG en 1 voor benzine?
Merk je verschil tussen benzine en LPG?
Die gaan echt niet tegelijk stuk, maar ze worden wel beiden aangestuurd door hetzelfde signaal.


Daar zeg je wat ja, ik dacht hij doet het op lpg en benzine dus injector kan het niet zijn. Maar als het signaal voor beide hetzelfde is kan het weer wel.

Wat je zegt over een gat in de cilinder word ik dan weer minder blij van haha.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.03.2024 - 23:10  ·  #32
idd even zo neerleggen dat je t vanuit de auto kunt zien en je doet t in je eentje :-) (in het donker nog mooier)

de tik van een bougie is grappig maar m gewoon op massa metaal leggen hoef je nergens aan te zitten.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 10.03.2024 - 23:12  ·  #33
Ik heb rare storingen gehad op 1 cilnder door mn injector aansturing. doorslag en ook een kappotte onderbreker. (krijgt ie benzine en lpg werkt ook niet) eerst maar eens vonk checken en compressie. makkelijik beginnen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 00:49  ·  #34
Maar dat verklaart nog niet de olie in de cilinder, en het olieverlies in het algemeen. 1 liter op een km of 2000 wel.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 553
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 09:52  ·  #35
kunnen ook de klepsteelrubbers zijn he, ipv de zuigerveren. Wat ik wel interessant vind is dat het 'ineens' gebeurde toen je flink doortrok op de autobahn; er zou ook ineens een pakking 'gesprongen' kunnen zijn (turbo oid?), waarbij toevallig cilinder 4 als eerste zo vet is geworden dat ie niet meer ontsteekt, maar waarbij andere bougies evengoed vet zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 11:06  ·  #36
Als het enkel door een vette bougie zou komen dan zou het kortstondig op te lossen zijn door even de bougie schoon te maken met remreiniger, benzine en een borsteltje ofzo. Bougie schoonmaken en op massa leggen en starten, dan zou je moeten kunnen zien of hij vonkt. Dit wordt met motorfietsen regelmatig gedaan, zijn genoeg video's van te vinden op youtube.
Maar lijkt mij onwaarschijnlijk dat het probleem in de bougie zit, die zal wel werken als hij schoon zou zijn. Die bougie 2 ziet er prima uit, tikkie zwarter dan de perfectie 'koffie met scheutje melk' kleur wellicht maar niks zorgwekkends. Nr. 4 is helemaal aangekoekt, die cilinder krijgt troep te verwerken (vermoedelijk olie).
Met dat olieverbruik en een falende cilinder 4 op twee brandstoffen en geen verschil bij loskoppelen bobinekabel moet je het niet in de bougie zelf zoeken volgens mij, maar in de aansturing daarvan. Ik zou eerder proberen het signaal te meten op de kabel naar de bobine. Daar heb je wellicht een scoop voor nodig, ik weet niet of dat gaat met een multimeter, of misschien kan het ook met vida? Geen idee. Wellicht eerst even een goede cilinder proberen om te kijken hoe het eruit zou moeten zien ("known good" zoals Diagnose Dan dat noemt), en dan cilinder 4 checken.
Stel dat je daar wat vindt dan moet je alsnog wel iets anders oplossen, want anders koekt die bougie weer aan. Een cilinderlektest is daarvoor aangewezen toch? Om te kijken of er compressiedruk weglekt en waarlangs (langs de klepsteel of langs de zuigerveren).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 11:56  ·  #37
Ja misschien kan Vida dat wel live uitlezen, moet ik even naar zoeken dan.

Eerst maar weer een compressietest doen. Vorige keer gedaan met de meter links op de koffer, woensdag vrij dus kijken hoe ver ik kom met de set in de koffer van Frank, waarvoor dank.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 12:00  ·  #38
Even terug gezocht naar de vorige meting, die staat in mijn S60 topic:
s60-van-jeroenspock--p407316.html#real407316
Toen ook cilinder 4 vies en onder de olie.

Daar schrijf ik over KVS lekkage, reservoir gaat van max naar min in een maand of 2 dus ja die verliest wel wat.
KVS is 1 flesje concentraat van Volvo en de rest is gedistilleerd water. Is wel schoon, zit geen olie door heen.

Bij stevig optrekken geeft de auto al langer de melding OLIEPEIL LAAG met een gele driehoek. 1 keer per rit, melding blijft er wel in zitten maar is weg te klikken en komt niet bij iedere keer gas geven terug in de DIM.

Trouwens, speelt carterventilatie hier nog een rol? Die staat sowieso op mijn verlanglijstje maar nog niet aan toe gekomen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4775
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 15:53  ·  #39
Quote door GRUNNS60

idd even zo neerleggen dat je t vanuit de auto kunt zien en je doet t in je eentje :-) (in het donker nog mooier)

de tik van een bougie is grappig maar m gewoon op massa metaal leggen hoef je nergens aan te zitten.


Die ken ik.

Mijn ouwe heer zei 40 jaar geleden hou dit eventjes zo vast….

Nooit meer.

Ben gelijk genezen.

Gewoon op de massa leggen dat ding.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 15:55  ·  #40
Die ouwe heer van jou is duidelijk mijn soort vader.. Nee sorry schande natuurlijk. je hebt wel wat geleerd...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 15:59  ·  #41
Je zou toch zo langzamerhand aan de koppakking gaan denken, maar ik kan de relatie nog niet helemaal leggen.
De koppakking scheidt 3 systemen van elkaar: verbrandingsruimte, oliekanalen en koelkanalen. Er verdwijnt zowel olie als kvs. Als die beide in de verbrandingsruimte komen (wat best mogelijk is gezien de aangekoekte bougie; en omdat ze elders niet zichtbaar zijn als gemengde vloeistoffen of lekkage) dan zou je wel verwachten dat je katalysator eraan gaat en ook je uitlaatgassen raar zijn (rook, stank...). Onderling lijken ze niet te mengen want dan had je ofwel vieze koelvloeistof gekregen (met olie of verbrandingsresten erin) ofwel mayonaise (kvs bij de motorolie). Verbrandingsgassen in de kvs lijkt ook niet het geval, maar zou je kunnen meten.
Kvs kan ook wel op andere wijze vrij onzichtbaar verdwijnen, zolang het geen residu achterlaat, of op een moeilijk zichtbare plek. Daarvoor zou je een fluorescent middeltje kunnen toevoegen en dan eens zoeken met een UV-lampje.
In de Ford Focus van mijn vrouw heb ik ivm lekkage een roze koelmiddel bijgemengd (Ford gebruikt van origine oranje) en dat droogt knalroze op ipv het typische wittige, heel makkelijk te zien dat het lekt bij het thermostaathuis ;-)

(Deels) verstopte carterventilatie zorgt voor overdruk in het carter vanwege de 'blow-by': verbrandingsgassen passeren langs de zuigerveren en komen in het carter terecht. Dat is normaal (zolang beperkt) en die gassen worden via buisjes terug naar de inlaat geleid om opnieuw verbrand te worden (vroeger werd dat geventileerd naar buiten, maar dat is vervuilend). Door die hoge druk kan de olie langs pakkingen gedrukt worden (zoals de bekende nokkenaskeerring) maar wellicht ook langs de klepsteelpakking? Een groot vacuum in de inlaat (zoals wanneer je bij flink gassen op de snelweg in een klap het gas loslaat) zorgt ook wel eens voor een rookpluim omdat er dan olie in de verbrandingsruimte komt; dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 18:18  ·  #42
Ik las in een soortgelijk topic ook al iets over de koppakking.

Zou ook kunnen, en dan krijg je ook ongelijk compressie toch? Vida zegt er dit over:

Code: ECM-310C

Cause:
Low fuel level
Engine does not reach normal operating temperature between several cold starts
Water in the spark plug wells
Damaged spark plug
Contaminated or incorrect fuel
Poor fuel quality (summer fuel in winter).
Air leakage
Blocked crankcase ventilation.
Damaged VVT-unit.
Blocked / leaking injector
Faulty fuel pressure
Uneven compression
The Demon
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 95
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 18:36  ·  #43
Het betreft een 2.5T toch?
Dan zou het ook nog een gescheurde cilinderwand kunnen zijn, of is deze al geshimt?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 19:08  ·  #44
Nee niets aan gedaan wat dat betreft, 2.5T inderdaad.
Ik ben over het algemeen wel een rustige rijder en niet trappen met koude motor.
Die paar keer dat ik hem echt op zijn donder geef zoals in Duitsland is een paar keer per jaar.
The Demon
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 57
Berichten: 95
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 11.03.2024 - 19:19  ·  #45
Het is een bekend probleem van de 2.5 Turbo motoren (de 2.4t valt er ook onder) al vanaf het 850 tijdperk.
Rond de 350.000 km komen ze er bijna allemaal een keer aan, een enkeling daar gelaten.
Die boring van 83mm is eigenlijk net teveel van het goede.
Van de 'oude' T5(-R) blokken waren de onderblokken gelijk aan de 2.0 alleen de krukas was anders waardoor er een grotere slag ontstond en dus die 240 PK zonder problemen eruit gehaald konden worden.
Mijn 2.4T is wel geshimt toen er LPG ingebouwd werd bij 195.000 km ongeveer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0