Quote door The Demon
Het is een bekend probleem van de 2.5 Turbo motoren (de 2.4t valt er ook onder) al vanaf het 850 tijdperk.
Rond de 350.000 km komen ze er bijna allemaal een keer aan, een enkeling daar gelaten.
Die boring van 83mm is eigenlijk net teveel van het goede.
Van de 'oude' T5(-R) blokken waren de onderblokken gelijk aan de 2.0 alleen de krukas was anders waardoor er een grotere slag ontstond en dus die 240 PK zonder problemen eruit gehaald konden worden.
Mijn 2.4T is wel geshimt toen er LPG ingebouwd werd bij 195.000 km ongeveer.
Daar heb je 100% gelijk in. Kom zelf regelmatig bij Rima in Druten en wat je daar vooral ziet staan zijn 2.4/2.5T's met het predicaat "motorschade" op de voorruit geplakt. En dat bij niet eens al te hoge km.standen.
Trouwens ook opvallend veel 2.4's icm. S40/V50 met motorschade.
Mocht het een fikse motorschade zijn (gescheurde cilinderwanden), misschien is het dan voor Jeroen een idee om ergens een nog goede 2.5T motor op de kop te tikken. Zo duur zijn die motorblokken namelijk niet. Dan kun je deze thuis in je schuur/garage gemakkelijk up to date brengen want je kan nu overal makkelijk bij. En alle onderdelen aanpakken en motorblok nieuw afdichten, shimmen, nieuwe carterventilatie er op etc. Daarna bij Grunn het oude motorblok er uit lepelen en de nieuwe plaatsen. Zo moeilijk schijnt het allemaal niet te zijn alleen wat werk. Volg momenteel deze Youtuber:
https://www.youtube.com/@wheelemverb
Hij is momenteel bezig met een manual swap van zijn V70R. Erg interessant allemaal!