Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 20:38  ·  #91
Quote door Blade
Jij denkt dat de klep letterlijk een stukje af is gebroken, maar dat is weg gebrand als vloeibaar staal en niet als ‘stukje’ . Ik denk dat je daar niks terug van gaat vinden.


Ah, kijk dat hoor ik graag. Dan gaat er ook geen brokje metaal door de snel draaiende turbo heen, dan zal daar weinig gebeurd zijn.

Kopbouten zijn rekbouten toch? Nieuwe dus, oke.
Kop breng ik weg en ik neem aan dat zij ook het kleppen stellen gaan controleren, alle ringen en pakkingen in dat deel van het blok meenemen. Dat vraag ik er gewoon bij.

Speciaal gereedschap voor de VVT's begrijp ik, maar om de motor op tijd te zetten dat doe je toch emt de D riem? Die hebben markeringen voor de juiste positie, zo hebben we dat vorige keer ook gedaan?
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 20:52  ·  #92
Blijft natuurlijk wel de vraag, wat is de oorzaak waarom deze klep is verbrand.
Niet dat je de kop laat reviseren en je binnen no time hetzelfde euvel weer hebt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 21:55  ·  #93
Ja dat kan zoveel zijn als ik het zo opzoek.

Ik wil graag alles weten maar ik zit nog met de vraag, wat houd de olie tegen om van de nokkenas naar de kleppen te stromen? Dus op zoek naar antwoorden... Volgens mij heb ik het wel uitgevonden zo ondertussen.

- De klep gaat van onderaf in de kop.
- Van bovenaf leg je dan een veer om de steel van de klep. Daar op leg je een soort ring, en je sluit hem af met de 'valve stem seal'. Die tik je met speciaal gereedschap er op. Daardoor valt de klep niet meer naar beneden want nu drukt de veer hem omhoog/dicht.
Vervolgens komen er rond blokken metaal op, ik weet niet hoe die dingen heten. In de video legt de man ze op hun plek.
https://youtu.be/PoCCpkqbXmk?t=320
- Dan komt de nokkenas er bovenop te liggen, en die tikt op de ronde blokken, die weer de klep omlaag/open drukken.
- De nokkenas ligt in de olie. Olie stroomt langs die ronde blokken naar beneden toch? De valve stem seal werkt ook als pakking denk ik, en daar stopt de olie met verder naar beneden stromen.

En toen viel voor mij nog een kwartje. Als die stem seal pakking niet meer goed is, dan loopt de olie langs de steel van de klep naar beneden, zo de uitlaatspruitstuk in (en dus de turbo, vandaar ook soms (vaak?) olie in de turboslangen richting intercooler?) of nog verder, langs de klep in de cilinder?

Kan iemand die bevestigen of mis ik nog iets?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 22:13  ·  #94
Heb de namen en nummers al gevonden. Maar zo te zien loopt de olie toch langs die pakking, of klepspie zoals het heet.
En die ronde blokken is dan de klepstoter.
Maar wat houdt dan de olie tegen om langs de steel omlaag te lopen? Nummer 4, zit dat zo strak in elkaar?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 22:17  ·  #95
haha jeroen idd kleppen gaan dr van onderen in dan gaat aan de bovekant een klepseal (rubber) dr op en dan komen de busjes waarmee je de kleppen stelt. om de klepspeling te veranderen moet je dus of andere busjes kopen of je slijpen.

probeer adhv de beschrijving van Poika maar eens te snappen wat je op de fotos ziet. :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 22:19  ·  #96
nummer 4 idd is een klepseal rubber met een veerrondom als bij een keerring
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5192
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 22:21  ·  #97
Een klep-seal noemen ze dat. Die seal zit in een klep geleider waar de klep in komt.

Ik heb de foto’s nog eens goed bekeken, en daar zit wel erg veel olie in he? Oorzaak? Koffiedik kijken. Of in de kop of in de cilinder zit het probleem.

Wellicht qua euro’s en tijd goedkoper om een tweedehands motor op de kop te tikken?

Ik weet dat doeke een complete motor heeft incl turbo autm en alles. Is alleen wel een 260pk T5 en geen 210pk T2 🙃 projectje?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 20.03.2024 - 23:18  ·  #98
ja projectje, dan gaat die automaat er ook uit haha.

Volgens mij snap ik nu wel aardig hoe die kop in elkaar zit ja :)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2055
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 01:38  ·  #99
Quote door Blade

Een klep-seal noemen ze dat. Die seal zit in een klep geleider waar de klep in komt.

Ik heb de foto’s nog eens goed bekeken, en daar zit wel erg veel olie in he? Oorzaak? Koffiedik kijken. Of in de kop of in de cilinder zit het probleem.

Wellicht qua euro’s en tijd goedkoper om een tweedehands motor op de kop te tikken?

Ik weet dat doeke een complete motor heeft incl turbo autm en alles. Is alleen wel een 260pk T5 en geen 210pk T2 🙃 projectje?


Deze motor aanpakken is altijd goedkoper dan een ruilmotor, dat is ook maar net zulke oude troep en kost je alsnog €5k voordat die goed en fris is en er in kan.

Maar bovenal, aanzienlijk beter en verstandiger deze in dit stadium aan te pakken, hij hoeft er niet uit om ook een fijne hoon door te halen met nieuwe zuigerveren en big-end lagers + revisiekop en shimmen en de wagen kan een compleet 2e leven er tegenaan, op naar 2x de huidige stand!
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 11:59  ·  #100
Quote

Maar bovenal, aanzienlijk beter en verstandiger deze in dit stadium aan te pakken, hij hoeft er niet uit om ook een fijne hoon door te halen met nieuwe zuigerveren en big-end lagers + revisiekop en shimmen en de wagen kan een compleet 2e leven er tegenaan, op naar 2x de huidige stand!


Maar ja, dan is de vraag, wat gaat dit geintje kosten en is de wagen dit economisch gezien nog waard? We hebben het hier immers over een stokoude Volvo en niet over een zeldzame Ferrari.
Uberhaupt, doe je er dan niet beter aan om voor al dit geld gewoon een nieuwere betere en vooral betrouwbaardere auto te kopen? Immers deze S60 is in het verleden allesbehalve betrouwbaar en degelijk gebleken.
Zoals gezegd, ik heb veel bewondering voor het geduld dat Jeroen heeft met zijn Volvo. Als de mijne zoveel problemen maakte en nu dit weer, dan ging deze linea recta richting Elferink in Enter.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 13:07  ·  #101
Quote door S80 Kinetic

Maar ja, dan is de vraag, wat gaat dit geintje kosten en is de wagen dit economisch gezien nog waard? We hebben het hier immers over een stokoude Volvo en niet over een zeldzame Ferrari.
Uberhaupt, doe je er dan niet beter aan om voor al dit geld gewoon een nieuwere betere en vooral betrouwbaardere auto te kopen? Immers deze S60 is in het verleden allesbehalve betrouwbaar en degelijk gebleken.
Zoals gezegd, ik heb veel bewondering voor het geduld dat Jeroen heeft met zijn Volvo. Als de mijne zoveel problemen maakte en nu dit weer, dan ging deze linea recta richting Elferink in Enter.


Leeftijd zegt niet zo veel over betrouwbaarheid en comfort.
Er zijn auto's van een jaar oud waar ik met een grote boog omheen zou lopen en auto's van 50 jaar waar je nu in kunt stappen en bij wijze van 10x op en neer naar Italië kunt rijden zonder enige zorgen.

Een auto naar de sloop doen is net zo goed geld verliezen. En dan investeren in de volgende auto waarvan je ook niet weet of er iets (groots) aan stuk zal gaan. Dan heb je toch ook diepe zakken nodig.

Los van wat het kost kun je ontzettend veel leren van een klus als deze. Bovendien is het tegenwoordig op diverse manieren mogelijk om informatie in te winnen al voor je überhaupt eraan begint. En rijden in een auto waar je zelf een flink probleem aan hebt opgelost is zoooooo bevredigend 😍

Maar ... Ik snap ook dat wanneer het ene probleem nog nauwelijks is opgelost en het volgende al de kop op steekt dat dat heel frustrerend kan zijn. Dan is het moeilijk om je hoofd koel te houden en niet gewoon de boel in de hens te zetten en marshmallows erboven te gaan roosteren.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 16:24  ·  #102
Er zijn ook auto's te vinden van een jaar oud waarin je nu kan instappen en 10 X mee op en neer naar Italië kan rijden en dat 10/15 jaar achter elkaar zonder enig probleem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Japans fabrikaat zoals een Mazda 3, Honda, Toyota of iets dergelijks. Het is heus niet allemaal kommer en kwel met de nieuwe auto's van tegenwoordig. Ook aan een Mercedes A klasse van een jaar of 8 oud of een C klasse van 15 jaar oud ga je een hele goede auto hebben. Zie de duurtests van de Autobild. Hun totaal afgemartelde C klasse tikte probleemloos de 5 ton aan en hun A klasse die iedere dag weer tot op het bot toe wordt plat getrapt op de Duitse autobahn doet het nu ook al bijna 4 ton zonder enig protest.

Bij een beetje gerenommeerde en betrouwbare garage koop je tegenwoordig gewoon een goede en degelijke occasion en mag je zonder problemen ook een externe aankoopkeuring uit laten voeren. Als je dat bij een bedrijf doet als Carrec in Soesterberg weet je echt wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ja, natuurlijk leer je door zo'n klus wat. Maar mijn ervaring is dat er ook een heleboel stress, kosten en gevloek mee gepaard gaat. En waar ga je die klus uitvoeren? Midden op straat zie ik mezelf geen motor uit een auto lepelen. Nog los van het feit dat er bij mij in de straat gegarandeerd een politieauto verschijnt op het moment dat ik zo'n klus op straat ga uitvoeren. Want dit zien mijn overburen (yuppen) natuurlijk allerminst graag.

En wie zegt dat de auto het niet alsnog begeeft na al deze moeite, kosten en stress? Het is en blijft een oude auto en zal dat altijd blijven. Grote kans dat je bak het begeeft na deze financiële aderlating, want die schakelt volgens Jeroen zelf ook niet fijn, en dan kan je weer fors investeren en aan de klus.
Als ik in Jeroens schoenen stond dan wist ik het wel. Weg met dat ding en op naar iets betrouwbaarders.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 554
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 17:04  ·  #103
Hmmm. Er is echt iets goeds te zeggen voor en tegen revisie en reparatie. Uiteindelijk is het niet meer dan gokken; steek je geld in een auto die financieel afgeschreven is, en waar je dus zo goed als geen afschrijving op hebt, of neem je je verlies en koop je voor een veelvoud iets nieuwers met minder risico (?) maar meer afschrijving…

Niet te vergeten, die keuze hangt ook sterk af van je financiële situatie; kun je het veroorloven om het verlies op je huidige te nemen en iets nieuwere te kopen in ene keer, of heb je die ruimte niet maar kun je wél zo nu en dan wat geld uitgeven aan flinke reparaties…
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 17:12  ·  #104
Nou nou zo onbetrouwbaar is deze auto toch niet? Motorisch is dit het eerste probleem sinds aanschaf in 2017, 150.000 km geleden.
Veel vervangen omdat een auto gewoon onderhoud nodig heeft maar dit is de eerste keer dat ik hem moet laten staan.
Ik ga geen andere auto kopen voor dit geld, ik weet nog niet eens wat het gaat kosten.

Die kop ga ik er komende week af schroeven, gewoon voor het huis.
Er is hulp aangeboden bij het sleutelen, ik kan andere auto's mee krijgen als dat nodig is.

Eerst veel dingen uitzoeken en ik leer er nu al van. Ik zie ook niet op tegen deze klus en ik ben ook niet zo bang dat de rest van de motor kapot gaat.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3230
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schuddende auto, motor houd in, lage toeren en vermogen

 · 
Posted: 21.03.2024 - 17:13  ·  #105
Quote door hetschaap

Niet te vergeten, die keuze hangt ook sterk af van je financiële situatie; kun je het veroorloven om het verlies op je huidige te nemen en iets nieuwere te kopen in ene keer, of heb je die ruimte niet maar kun je wél zo nu en dan wat geld uitgeven aan flinke reparaties…


Inderdaad - en die financiële ruimte is voor iedereen verschillend.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0