Klopt helemaal wat Greyline aangeeft. Olie trekt vocht aan, dit verdampt uit de olie en stijgt naar bovenen koelt daar weer af (m.n. bij lage buitentemperaturen) en slaat neer. Vocht vermengd met de olieresten aan je dop zorgt voor het schuim en/of witte beige sludge.
Als de auto nooit echt goed warm wordt en lang genoeg blijft (olietemperatuur boven de 100 graden) verdampt nooit alle vocht uit het blok. Als het goed is zie je het ook aan je peilstok.
Remedie is olieverversen en/of een goede (hele) lange rit maken. Wintersport ritje naar Oostenrijk twee weken terug deed bij mij wonderen. Zie het bij mij alleen in de wintermaanden, 's zomers nergens last van.
En anders is het idd een lekke koppakking, maar dan zou je ook verlies van koelvloeistof moeten waarnemen, al zij het in het beginstadium mogelijk zeer weinig. Komt bij Volvo ook weer niet heel vaak voor, maar onmogelijk is het niet...
Welkom hier trouwens op het forum. Misschien leuk om je ook even (kort) voor te stellen in het daarvoor bestemde topic?