Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 
 
 
 
 
Laptom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 64
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 03.01.2019 - 21:51  ·  #1
Ik heb mijn V70 alweer 6 jaar en hij bevalt nog steeds. Ieder jaar een klein beetje upgraden (RTI met TomTom, telefoonmodule vervangen door BT, binnenkort HU-803 erin).

Helaas heb ik nu een kleine issue die storend is. Als ik een rotonde vlot neem (dus veel druk op rechterwiel) dan voel ik in mijn stuurwiel een vibratie/trilling en hoor ik het ook. Net of er iets schuurt ook al is de stuuruitslag maar misschien een kwart. Voor mijn gevoel komt dit vooral van mijn linkervoorwiel af, als is dit wel vreemd aangezien hier de minste druk op staat.
Nu had ik afgelopen vakantie vanuit Frankrijk ook een soortgelijk probleem (1300km in 1x gereden), maar dan rechtdoor. De volgende dag was dit weg...

Wat kan het zijn?
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 30
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 05.01.2019 - 15:59  ·  #2
Ken het zelf van de 940 die dit had bij een rechter of linker bocht waarbij de stuurbekrachting of aircopomp tegen de carrosserie hing door motorsteunen die op waren. Is niet geheel identiek maar misschien goed om de motorsteunen wel even te checken?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 05.01.2019 - 19:13  ·  #3
Heb je de kniekoppeling van je stuur al gecontroleerd?

Je kunt een hoop voelen, door de auto stil te zetten, en dan langzaam helemaal na links en na rechts te sturen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 05.01.2019 - 19:24  ·  #4
Je hebt uiteraard het niveau van de stuurbekrachtiging al gecontroleerd? Dat was namelijk mijn eerste gedachte. Alleen kan ik het geluid bij rechtuit niet verklaren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 05.01.2019 - 21:52  ·  #5
Het zou ook een sporingissue kunnen zijn.
Stuurkogel, draagarmrubber of distributie bloksteun kunnen vreemde draaihoeken van de aandrijfas veroorzaken.

Ik denk dat je het beste een checklijstje kunt maken en afwerken met de tips die je krijgt.
Laptom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 64
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 07.01.2019 - 15:56  ·  #6
Alvast bedankt mannen.

Ik ga het volgende eens controleren:
- Motorsteunen
- Kniekoppeling stuurwiel
- Stuurbekrachtigings vloeistof (= OK, maar vloeistof is al zeker 6 jaar niet vervangen)
- Draagarm rubber (links en rechts zijn 50.000km geleden beide draagarmen vervangen door originele Volvo armen)
- Stuurkogel
- Aandrijfas

Ik merk ook wel dat je in het stuur voelt als je naar rechts stuurt. Het vreemde is dat het er echt even in moet komen. Als ik de auto wegrij in de ochtend en ik rij rustig, dan voel je het niet. Ga ik een keer fanatieker over de rotonde, dan blijft ik het gevoel houden in de stuurwiel. Erg vreemd voor een mechanisch issue...

Zou het ook nog wiellagers kunnen zijn?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 07.01.2019 - 16:09  ·  #7
Ik zet in op de stuurverkrachtingsolie ;-)
Bij wegrijden is de olie koud en schuimt niet, bij fanatiek sturen wordt veel druk van de stuurpomp gevraagd en kan de olie wellicht de druk niet meer verwerken (en gaat bijv. schuimen waardoor de pomp lucht pompt en een gierend geluid maakt).
Zes jaar is teveel, dat is niet meer preventief, dat is hoog tijd om te vervangen.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 07.01.2019 - 21:54  ·  #8
Quote door Bolbo

Ik zet in op de stuurverkrachtingsolie ;-)
Bij wegrijden is de olie koud en schuimt niet, bij fanatiek sturen wordt veel druk van de stuurpomp gevraagd en kan de olie wellicht de druk niet meer verwerken (en gaat bijv. schuimen waardoor de pomp lucht pompt en een gierend geluid maakt).
Zes jaar is teveel, dat is niet meer preventief, dat is hoog tijd om te vervangen.


+1
Laptom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 64
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 08.01.2019 - 15:05  ·  #9
Dan ga ik eens 2 liter olie aanschaffen en 2x wisselen (ik heb een oliepomp, dus ik zuig eerst wel het reservoir leeg).

Nog ideeen of tips voor deze actie? Ik wil de stuur eerst maximaal naar links draaien, reservoir leegzuigen, dan maximaal naar rechts en kijken of ik er nog meer uit kan zuigen. Dan bijvullen, weer volledig naar links draaien. Bijvullen en terug naar middenstand. Een weekje rijden en dan deze actie nog eens uitvoeren. Is dit voldoende?

Welke olie wordt er aangeraden door de kenners hier, of is de opgave van Volvo goed?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 08.01.2019 - 15:20  ·  #10
Opgave van Volvo is altijd goed, er is ook een Ford referentie. Is eigenlijk generieke groene olie voor stuurbekrachtigingen, bijv. deze: https://www.kroon-oil.com/nl/c…-3013/104/. Best duur spul, ik geloof €16 per liter toen ik het kocht bij LiquiMoly hier in de buurt.

Kijk even bij handige linkjes en/of op youtube om het handig en goed te doen. Je moet zoveel mogelijk proberen te voorkomen oude en nieuwe olie te mengen dus dat draaien komt best precies. Als ik het me goed herinner moet je heen én terug draaien (max. uitslag) om het vaatje weer vol te krijgen met oude olie, dat wegzuigen en vervangen, en dat een paar keer herhalen om alle olie eruit te krijgen en te vervangen met nieuwe. Je bent pas klaar als er weer groene olie in het vaatje terugkomt. Het draait het makkelijkst als je de wielen even van de grond zet, of even op bijv. een plastic zak, want je moet echt wel een paar keer heen en terug. De motor moet gestart zijn om de pomp te laten draaien, maar er wordt alleen olie rondgepompt terwijl je aan het stuur draait.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 08.01.2019 - 15:32  ·  #11
Ik zet in op een afgebroken retourpijpje in het oliereservoir. De olie gaat dan inderdaad schuimen, wat een zagend geluid geeft, maar dat verhelp je niet met een oliewissel. Kijk even of het tankje bol staat en of het retourpijpje los ligt. Tankje kost een paar tientjes bij de bekende forumsponsors.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 09.01.2019 - 08:02  ·  #12
Let even op de kleur van de stuurbekrachtigingsolie. Er worden 2 types gebruikt: groen en rood. Aan de binnenkant van de dop zit een groene of rood rubber, dat bepaalt welke vloeistof je dient te gebruiken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 09.01.2019 - 10:45  ·  #13
Naar mijn weten zit er vanaf de V70 classic met 2.4 motor altijd groen in.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 09.01.2019 - 15:41  ·  #14
Quote door Blade

Naar mijn weten zit er vanaf de V70 classic met 2.4 motor altijd groen in.


Dat is dan model gebonden? Want in mijn V40 uit 2004 zit rode atf olie.

Althans, daar rijd ik mee rond.... er zit in die dop geen gekleurde ring.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schurend effect in stuurwiel op een rotonde

 · 
Posted: 09.01.2019 - 15:53  ·  #15
Jep. De V en S40 gebruiken inderdaad gewoon ATF.

Is overigens ook een heel ander systeem.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0