Hallo allemaal,
Ik heb een Volvo S60 2.5T uit 2005, inmiddels net 4 jaar in bezit en bijna 110.000km mee gereden.
Los van wat lampjes vervangen sleutel er ik niet zelf aan (daar heb ik m'n Peugeot'je voor
), maar nu is er toch iets waarvoor ik het forum wil raadplegen.
Sinds afgelopen winter merk ik soms een schurend geluid tijdens het nemen van bochten. Ik zal proberen om wat
preciezer te zijn:
- Het is een schurend/zingend geluid, kan best luid zijn en best onaangenaam. Beetje het nagels/krijtbord idee! Brrrr
- Het geluid lijkt van linksvoor te komen onder de motorkap, ik kan het niet beter lokaliseren, het treedt alleen op tijdens de rit
- In 95% van de gevallen gebeurt het tijdens een bocht naar rechts, waar dus het linker voorwiel belast wordt
- Hoorbaar bij volle stuuruitslag tijdens manoeuvreren, maar ook bijv in een klaverbladbocht naar rechts met 60-70 km/h
- Het geluid blijft dan net zo lang doorgaan totdat je de bocht uit bent of tot stiltand bent gekomen
- Ik hoef niet per se aan het stuur te draaien om het te horen, ook bij een constante bocht is het hoorbaar
- Meestal begin je het te horen nadat je een seconde of 2 in de bocht zit. Eigenlijk hoor je het nooit direct
- Heel frustrerend is dat het regelmatig optreedt, maar ook weer niet altijd. De garage hoor je er niet over
- Het maakt niet uit of je gas geeft, gas los laat of erbij remt, het geluid blijft dan
- De bekrachtiging in het stuur voelt mooi constant, dus met en zonder geluid. Nooit vreemde haperingen in de bekrachting
- De toon/frequentie van het geluid is altijd hetzelfde, ongeacht de snelheid waarmee je de bocht neemt
- Het gebeurt bij alle buitentemperaturen, droog of nat weer maakt ook niet uit
- Ik heb het idee dat het wel wat minder optreedt bij een koude motor, toch is ook dit geen uitzondering bij volledige uitslag
- Zomerbanden / winterbanden maakt niet uit. Winterbanden zijn 2cm smaller en een inchmaatje kleiner
- Tijdens de bandenwissel kan ik niks visueels vinden bij de wielophanging linksvoor
- Pas nog door de APK gekomen dus wiellagers moeten goed zijn?
Verder kan ik vertellen:
- In december 2020 is er een preventieve stuurhuisflush geweest (forumactie). Dat is nu ca. 25.000km geleden
- Er zit voldoende olie in het betreffende reservoir, deze is groen van kleur
- Bij koude motor is het niveau in het reservoir tussen 'fill when cold' en 'hot'
- Ik zie geen lekkages aan de multiriemkant, ook onder de auto is het droog
Wat is dit voor een mysterieus verschijnsel? Je zou zeggen dat ze met zo'n omschrijving er bij de garage gauw een vinger op kunnen leggen, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Alle tips zijn welkom!
Groeten, Wout
Ik heb een Volvo S60 2.5T uit 2005, inmiddels net 4 jaar in bezit en bijna 110.000km mee gereden.
Los van wat lampjes vervangen sleutel er ik niet zelf aan (daar heb ik m'n Peugeot'je voor

Sinds afgelopen winter merk ik soms een schurend geluid tijdens het nemen van bochten. Ik zal proberen om wat
preciezer te zijn:
- Het is een schurend/zingend geluid, kan best luid zijn en best onaangenaam. Beetje het nagels/krijtbord idee! Brrrr
- Het geluid lijkt van linksvoor te komen onder de motorkap, ik kan het niet beter lokaliseren, het treedt alleen op tijdens de rit
- In 95% van de gevallen gebeurt het tijdens een bocht naar rechts, waar dus het linker voorwiel belast wordt
- Hoorbaar bij volle stuuruitslag tijdens manoeuvreren, maar ook bijv in een klaverbladbocht naar rechts met 60-70 km/h
- Het geluid blijft dan net zo lang doorgaan totdat je de bocht uit bent of tot stiltand bent gekomen
- Ik hoef niet per se aan het stuur te draaien om het te horen, ook bij een constante bocht is het hoorbaar
- Meestal begin je het te horen nadat je een seconde of 2 in de bocht zit. Eigenlijk hoor je het nooit direct
- Heel frustrerend is dat het regelmatig optreedt, maar ook weer niet altijd. De garage hoor je er niet over
- Het maakt niet uit of je gas geeft, gas los laat of erbij remt, het geluid blijft dan
- De bekrachtiging in het stuur voelt mooi constant, dus met en zonder geluid. Nooit vreemde haperingen in de bekrachting
- De toon/frequentie van het geluid is altijd hetzelfde, ongeacht de snelheid waarmee je de bocht neemt
- Het gebeurt bij alle buitentemperaturen, droog of nat weer maakt ook niet uit
- Ik heb het idee dat het wel wat minder optreedt bij een koude motor, toch is ook dit geen uitzondering bij volledige uitslag
- Zomerbanden / winterbanden maakt niet uit. Winterbanden zijn 2cm smaller en een inchmaatje kleiner
- Tijdens de bandenwissel kan ik niks visueels vinden bij de wielophanging linksvoor
- Pas nog door de APK gekomen dus wiellagers moeten goed zijn?
Verder kan ik vertellen:
- In december 2020 is er een preventieve stuurhuisflush geweest (forumactie). Dat is nu ca. 25.000km geleden
- Er zit voldoende olie in het betreffende reservoir, deze is groen van kleur
- Bij koude motor is het niveau in het reservoir tussen 'fill when cold' en 'hot'
- Ik zie geen lekkages aan de multiriemkant, ook onder de auto is het droog
Wat is dit voor een mysterieus verschijnsel? Je zou zeggen dat ze met zo'n omschrijving er bij de garage gauw een vinger op kunnen leggen, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Alle tips zijn welkom!
Groeten, Wout