2e set Weber timing belt 'blocker'

Werkt ook al niet.... Wat doe ik niet goed?

Age_D5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

2e set Weber timing belt 'blocker'

· 
Posted: 04.08.2022 - 14:58  ·  #1
Dit is al de 2e set van weber die niet pas op de inlaat- en uitlaatnokkenas. Om gek van te worden.... Deze set komt van een forum genoot. De vorige kwam van een automaterialenzaak.

Ik ga proberen het probleem te omschrijven:

Als ik de webertool op de inlaatnokkenas zet, de pinnetjes gelijk met de gaatjes zet, dan past de bout niet meer in de inlaatnokkenas.
Je voelt ook dat de tool en nokkenas niet goed passen. Het rondje van de weber komt hoger uit dan het rondje van de nokkenas.

Ik krijg de schroef pas erin als ik de webertool scheef zet en de webertool met de haakjes dus geen contact meer maakt met de nokkenas gaten. Hierdoor is er niets te blokkeren.

Zie de foto's.

Het past wel als ik ze exact andersom monteer. Maar dan steekt de lange zijde richting de bumper. En de andere set richting het dashboard. Zie de laatste foto's.
Dan hoor ik jullie al zeggen, wisselen... Maar dat past ook niet. Getuige de laatste foto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Age_D5
Forumlid.
Subject:

Re: 2e set Weber timing belt 'blocker'

· 
Posted: 04.08.2022 - 15:10  ·  #2
Het is overigens deze set:

https://vdhtools.nl/distributi…r-tot-2006

Ik was zelf aan het denken:

1. Ik zet de inlaat en uitlaatnokkenas op de rode streepjes. Perfect uitgelijnd.
2. Ook de krukas staat goed met het tekentje...

Als ik de inlaat en uitlaatnokkenas 180 graden draai, zou het theoretisch moeten passen, maar dan krijg ik het nooit meer mooi op tijd door op die manier te goochelen... Toch?
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 16:03  ·  #3
1e vraag: is er 1 kant (bijv. De inlaat of uitlaatkant) die met de nokkenasblokkeertool wel goed staat?

2e vraag:
Het blok heeft goed gelopen neem ik aan? Dus het kan niet dat je de krukas nog een complete wenteling moet geven? Dan komen de nokkenassen niet goed uit. Alleen als dit blok goed gelopen heeft ,dan gaat die vlieger niet op.

Andere mogelijkheid: in het verleden is de vvt er eens af geweest en hebben ze die verkeerd afgesteld waardoor de nokkenaspoelie nu verkeerd staat.

Er van uitgaande dat dit blok goed gelopen heeft: krukas op markering (bdp) vliegwiel blokkeren, nokkenastool moet dan goed te monteren zijn.
Age_D5
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 16:24  ·  #4
Blok heeft sinds de wissel bij 253.725km perfect gelopen. Tot nu toe 327.00km.

Wat ik nu gedaan heb is de timingstreepjes verlaten en voorts 180° gedraaid aan de krukas terwijl de distributieriem er nog op zat, waardoor ik de nokkenassen wel vast kon zetten. Timing staat dus nog perfect.

Ik neem aan dat het niet uitmaakt hoe of wat als die twee/drie tandwielen maar gelijk blijven, nietwaar?

Krukas:
Nu ik de inlaat en uitlaatnokkenas met de weber tool vastgezet hebz kan de krukas naar mijn idee ook nergens heen, nietwaar? Dan kan ik die grote 30mm bout naar believe losmaken en de distributie vervangen, toch?

En dan als ik alles gewisseld heb, de blokkering eraf halen en dan weer draaien naar de rode markeringen en dat klopt alles toch weer?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 16:57  ·  #5
Ik laat het aan de ervaringsdeskundigen over om te antwoorden, maar jouw denkwijze lijkt mij logisch. Echter, was het niet zo dat nav een eerdere foto het vermoeden bestond dat er een onderdeel niet op spanning was gedraaid bij de vorige montage? Kan dit niet daarmee te maken hebben?

En bij mijn motorfiets is het altijd belangrijk dat de motor op het BDP wordt gezet van de compressieslag, want anders staan beide nokkenassen niet vrij. Als je nl de motor op bdp van de uitlaatslag zet, dan staat je uitlaatnokkenas onder spanning (want die drukken de uitlaatkleppen open). Wellicht geldt dat hier ook en had je het verkeerde BDP te pakken?
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 16:59  ·  #6
Als je de krukas niet blokkeert dan kan die ten alle tijde afzonderlijk van de nokkenassen draaien. Dus die moet je wel blokkeren.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: lanciathema.nl
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 17:32  ·  #7
Hij staat niet uit zichzelf op tijd... ik heb het je al eerder geantwoord; je kunt alleen de uitlaatzijde zonder vvt zo op tijd zetten, de inlaat nokkenas zul je moeten verdraaien terwijl de vvt blijft staan bij gemonteerde distributie riem.
Age_D5
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.08.2022 - 17:53  ·  #8
Wat is gebeurd.... Na een belletje met forumlid Ravado:

De distributie is zonder naar de inkeping aan de linkerzijde van het tandwiel te kijken aangetekend. De motor liep goed, dus hoppakkee. Riem eraf, nieuwe riem erop. Nieuwe spanner en klaar. De snelle manier.

Daarom lukte het ook niet om de tool te installeren. Nu heb ik geleerd naar de plastic kap en de merktekens aan de randwielen zelf te kijken. En dan staat die goed volgens de Volvo fabriek. En lukt het ook om de tool te installeren. Hehehe.... Luie Bosch garage....

Alleen nu moet ik de startmotor blokkeren om de multiriempoulie eraf te trekken. Dan kan ik naar de krukas kijken of de merktekentjes allemaal goed staan.

Selected quotes for multi-quoting:   0