Shell VPower Euro

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 10.08.2015 - 19:27  ·  #16
Firezone 102 inderdaad het beste (hoogste octaangetal) wat er te krijgen is in NL aan de pomp.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 11.08.2015 - 13:59  ·  #17
Klopvast betekent toch dat de brandstof minder snel zelf ontbrand? (gaat ie kloppen, dan vervroeg je de ontstekeking om zelf ontbranding te voorkomen) Als, dan zou dat betekenen dat je de ontsteking toch later kunt zetten (met een hogere compressive) met een klopvastere brandstof?

vraag is: Gaat de motor efficienter verbranden (minder brandstof, zelfde vermogen) of sterker (zelfde hoeveelheid brandstof, meer vermogen)?

Laat ik Koppel en vermogen even voor wat het is.

Adios.
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 11.08.2015 - 14:30  ·  #18
Gewoon er in kiepen wat de fabrikant voorschrijft.

De brandstof in Noord-Europa is van prima kwaliteit. Alleen high-performance motoren (T5, Polestar e.d.) hebben plezier van Ron98 of hoger. Als je dat aan je gewone Volvo voert is de enige die er plezier van heeft de pomphouder ;-)
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 11.08.2015 - 19:19  ·  #19
Het kloppen van de motor houdt het volgende in: Brandstof/lucht mengsel wordt normaal ontstoken, maar het duurt even tot alles brandt. Het gedeelte wat al brandt, zet uit, waardoor de druk en temperatuur van het gedeelte dat nog niet brandt omhoog gaat. Wanneer de benzine niet klopvast genoeg is, zal hier een nieuw vlamfront ontstaan (zelfontsteking) en dat geeft enorme plaatselijke drukstoten in de verbrandingskamer. Door de ontsteking dan iets te verlaten, is er pas volledige verbranding wanneer de zuiger al iets verder naar beneden is en dan loopt de druk in de cilinder minder hoog op, waardoor het wel goed gaat.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 11.08.2015 - 19:30  ·  #20
Maar het antwoord op je vraag: Bij een hogere klopvastheid wordt de gehele neerwaartse beweging van de zuiger benut, bij een lagere klopvastheid (en dus latere ontsteking) wordt het eerste stukje arbeidsslag niet/minder gebruikt. Met dezelfde hoeveelheid ingespoten brandstof komt er dus iets minder vermogen uit de motor. Bij hogere klopvastheid is de motor dus efficiënter en krachtiger. Het is alleen de vraag of dit financieel ook gunstiger is. Bij dezelfde snelheid zal hij iets zuiniger zijn, maar dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de meerprijs van de brandstof. Maar uiteraard gun je je auto het beste en dat is hoog octaan :D
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 11.08.2015 - 22:38  ·  #21
Goed en duidelijk verwoord Gerald.

@ steven, wat je daar zegt heeft beide dezelfde uitkomst, meer vermogen met minder brandstof of zelfde hoeveelheid brandstof en meer vermogen ---> minder verbruik.

Minder brandstof verbruiken door minder in te spuiten -of- minder verbruiken doordat je eerder stopt met de acceleratie aangezien de gewenste snelheid vroeger bereikt wordt.

@ Kaaskop, wat de fabrikant aanraad is nooit het beste voor iedereen. De 1 wil zo min mogelijk aan zijn auto hoeven doen, de ander spendeerd graag dat beetje extra voor wat meer comfort en performance.

0w-30 in een blok om op papier zuinig te zijn, of toch maar weer 5w-40 olie erin en zo veilig 500.000km rijden?

De fabrikant wil gewoon verkopen, en als dat is door te zeggen dat 95 prima is zodat de klanten niet die "dure" brandstof hoeven te tanken dan zeggen ze dat. Ookal is bij onze volvo's de ECU geprogrammeerd om efficienter te zijn op 98-100-102.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1936
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 12.08.2015 - 10:15  ·  #22
Zijn de volvo benzine motoren , heb zelf alleen nog maar diesels gehad , uitgerust met klopsensoren op het motorblok ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6005
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 12.08.2015 - 11:44  ·  #23
lees maar onder pingelregeling..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
René-s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Berichten: 109
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 12.08.2015 - 11:45  ·  #24
Mijn bevinding met V-Power is ,

dat ik van 1 op 10,4 naar 1 op 11,6 ben gegaan met de zelfde rijstijl :thumb:

Dus het werkt wel zeker :D
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1936
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 12.08.2015 - 12:45  ·  #25
Quote door GRUNNS60

lees maar onder pingelregeling..

Dank je .
Dan kan inderdaad de brandstof wat uitmaken . geen pingregeling is het weggegooid geld om hoger octaangetal brandstof te tanken .

Kopieer je dat allemaal uit vida ?
want dan moet ik dat toch ook eens beter gaan gebruiken !
kan hem mischien is op mijn gewone laptop binnen zetten voor windows 10 als dat goed werkt . dice hoeft dan niet te werken , ben nu te lui om telkens naar de loods te lopen .
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 12.08.2015 - 15:51  ·  #26
Gerald, heldere tekst daar kan ik wat mee! Nu ga ik daar eens over nadenken want ik heb het wel gelezen maar dit nog eens vizualiseren :D

Cheers uit Korea (waar best veel mooie S80 rondrijden!)

Quote door Gerald de Groot

Het kloppen van de motor houdt het volgende in: Brandstof/lucht mengsel wordt normaal ontstoken, maar het duurt even tot alles brandt. Het gedeelte wat al brandt, zet uit, waardoor de druk en temperatuur van het gedeelte dat nog niet brandt omhoog gaat. Wanneer de benzine niet klopvast genoeg is, zal hier een nieuw vlamfront ontstaan (zelfontsteking) en dat geeft enorme plaatselijke drukstoten in de verbrandingskamer. Door de ontsteking dan iets te verlaten, is er pas volledige verbranding wanneer de zuiger al iets verder naar beneden is en dan loopt de druk in de cilinder minder hoog op, waardoor het wel goed gaat.


Quote door Gerald de Groot

Maar het antwoord op je vraag: Bij een hogere klopvastheid wordt de gehele neerwaartse beweging van de zuiger benut, bij een lagere klopvastheid (en dus latere ontsteking) wordt het eerste stukje arbeidsslag niet/minder gebruikt. Met dezelfde hoeveelheid ingespoten brandstof komt er dus iets minder vermogen uit de motor. Bij hogere klopvastheid is de motor dus efficiënter en krachtiger. Het is alleen de vraag of dit financieel ook gunstiger is. Bij dezelfde snelheid zal hij iets zuiniger zijn, maar dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de meerprijs van de brandstof. Maar uiteraard gun je je auto het beste en dat is hoog octaan :D
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6005
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Shell VPower Euro

 · 
Posted: 12.08.2015 - 16:15  ·  #27
Quote door olaf



Kopieer je dat allemaal uit vida ?



Allemaal te vinden in Vida idd. onderdelen, werkinstructies en uitleg. met Dice is dan alles uit te lezen live, sensor gegevens, of achteraf foutcodes bv. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0