Even een schopje tegen dit topic.
Gisteren was ik met vrienden op de Nürburgring. Er reed daar een Engelse S60R rond, en op de P-plaats dacht ik even een gezellig praatje te maken. Zo gezegd zo gedaan. Bleek ik in gesprek te zijn met Tim Williams, een Volvo-grootheid in GB wiens naam ik veelvuldig tegenkwam in m'n research n.a.v. dit draadje. Een hele vriendelijke gast.
Op mijn vraag of z'n R-blok getuned is antwoordde hij 'Yep'; vervolgens kwam het gesprek op 'cracked liners', waarbij hij uitlegde wat nou zo'n scheur veroorzaakt. Kern van het verhaal: daar is weinig concrete oorzaak voor aan te wijzen, al blijk ik wel de zwakste combinatie te hebben
Een late GT6, die meer dan een handbak (of een op 350 Nm begrensde R met een GT5) het maximale koppel van de motor aanspreekt, en er daarmee veelvuldig voor zorgt dat de druk in de verbrandingskamers maximaal oploopt.
Hij drukte me op het hart de 3 belangrijkste oorzaken op een standaard blok weg te nemen:
- Vervang de turbrodruksensor: je krijgt overboost door een 'plakkende' sensor,
- Vervang iedere beurt de bougies (voor die van een Focus RS want goedkoper en beter), misfiring (is er een goed NL woord voor?) is potentieel dodelijk.
- Vervang de brandstofdruksensor.
Hij reed ook rond met een zwaar opgevoerde 850, met een tot 83,5 opgeboord en geshimd blok, en het kan zijn dat ik 'm verkeerd verstond maar ik dacht 450 pk.
Just to let you know :thumb: