Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 
 
 
 
 
muziekfun
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 64
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 14.08.2021 - 21:41  ·  #1
Hallo mede volvisten,

Ik was op vakantie in Frankrijk toen mijn rechter achterrem onbedaarlijk begon te schuren wanneer ik remde. Voor de vakantie gecheckt (visueel) of de remblokken nog dik genoeg waren voor de vakantie, dat was het geval met ruim 5 millimeter. Gekeken aan de buitenkant, omdat je de binnen kant niet kan zien zonder alles los te halen. En je raad het al, de versleten remblok zat aan de binnenkant. Probleem is in Frankrijk goed opgelost, maar hou er niet van om voor verassingen te komen te staan.

Ik heb geen slijtage signalering voor zover ik weet, dat lijkt mij duidelijk.

Auto: XC70 D5 summum uit 2012

Mijn vraag: Kan ik dit achteraf inbouwen? Is de auto daarop voorbereid? Waar kan ik dat eventueel vinden in Vida? (Om te checken of en wat ik op dat gebied heb)

Wie kan mij helpen hiermee?

Alvast bedankt,

Groetjes Anne
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 14.08.2021 - 22:31  ·  #2
Bestaat het dan überhaupt voor Volvo?
Ik check het gewoon tijdens de winterbanden wissel. Het is ook niet zo dat je een setje remblokken die nog voldoende voering hebben, binnen een half jaar 'op' remt (bij normaal gebruik)
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 385
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 14.08.2021 - 22:58  ·  #3
Dat kan alleen als je ook remblokken hebt met daarin een electradraad: deze maakt contact met de schijf als de remblok een zekere mate is afgesleten en dan krijg je een melding.
Electradraad moet dan natuurlijk wel met een controller oid zijn verbonden.
Althans; zo werkt het bij Audi, maar ik ga er van uit dat dit redelijk universeel is.

Ietwat off topic: vind het best wel slordig dat een merk als Volvo dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft, dit niet heeft...
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1686
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 14.08.2021 - 23:00  ·  #4
Vergeet het remblokken soort niet waar een metaal lipje opzit wat bij slijtage herrie gaat maken als die tot de schijf komt. En zo tijdig aangeeft dat ze redelijk op zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4370
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 00:23  ·  #5
In de remblokken van mijn voormalige Benz uit 1983 zat dat al, een (Bosch) sensortje in een uitsparing in het remblok wat bij verregaande slijtage contact maakte met de remschijf (=massa) en dan ging er een lampje branden op het dashboard.
Achteraf inbouwen lijkt me lastig. Aan de andere kant, remblokken zijn niet zomaar op en dat moet toch wel periodiek goed te controleren zijn, ook binnenzijde, evt met een spiegeltje of met de camera van je mobiel oid.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 01:07  ·  #6
Wanneer er veel verschil zit tussen het binnenste en het buitenste remblok is de remklauw niet goed gangbaar.
Goede kans dat je ook piepende remmen hebt.
Daar zou ik aandacht aan geven.
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 248
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 11:46  ·  #7
zo'n systeem werkt maar op een van de twee remblokken, dus zekerheid heb je daar mee ook nooit, maar een remblok versleten, dan is je klauw meestal niet goed gangbaar geweest of de zuiger...dus zou me daar op concentreren
muziekfun
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 64
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 13:23  ·  #8
Quote door [-Tom-]

Bestaat het dan überhaupt voor Volvo?
Ik check het gewoon tijdens de winterbanden wissel. Het is ook niet zo dat je een setje remblokken die nog voldoende voering hebben, binnen een half jaar 'op' remt (bij normaal gebruik)


Tijdens de (een) bandenwissel is niet te zien of de binnenste remblok harder slijt dan de buitenste. De motor van de elektrische handrem zit in de weg om dit te kunnen zien.
muziekfun
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 64
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 13:24  ·  #9
Quote door VOLVOSCHEURDER

Vergeet het remblokken soort niet waar een metaal lipje opzit wat bij slijtage herrie gaat maken als die tot de schijf komt. En zo tijdig aangeeft dat ze redelijk op zijn.


Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Weet je toevallig welk merk deze heeft?
muziekfun
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 64
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 13:26  ·  #10
Quote door joebar

zo'n systeem werkt maar op een van de twee remblokken, dus zekerheid heb je daar mee ook nooit, maar een remblok versleten, dan is je klauw meestal niet goed gangbaar geweest of de zuiger...dus zou me daar op concentreren


Dat denk ik ook. Ga eerdaags de boel loshalen en goed schoonmaken en gangbaar maken. Dan de dikte opmeten en de km stand noteren. Zodat ik later beter kan inschatten wanneer ik nieuwe moet.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 385
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Signalering remblokken slijtage achteraf inbouwen

 · 
Posted: 15.08.2021 - 14:26  ·  #11
Quote door muziekfun

Quote door joebar

zo'n systeem werkt maar op een van de twee remblokken, dus zekerheid heb je daar mee ook nooit, maar een remblok versleten, dan is je klauw meestal niet goed gangbaar geweest of de zuiger...dus zou me daar op concentreren


Dat denk ik ook. Ga eerdaags de boel loshalen en goed schoonmaken en gangbaar maken. Dan de dikte opmeten en de km stand noteren. Zodat ik later beter kan inschatten wanneer ik nieuwe moet.


Natuurlijk niet: systeem werkt echt wel op beide remblokken; alleen zal in de praktijk een van beide als eerste een melding geven.
Overigens is het systeem vooral bedoeld als uiterst veiligheidsmiddel: bij normaal onderhoud zal het niet snel gebeuren dat je een medling krijgt.
Systeem met metalen lipje (zoals hierboven beschreven) ken ik niet; moet je ook bekennen dat ik daar als waarschuwingssyteem weinig waarde aan hecht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0