Quote door Bolbo
Niets aan te doen, maar zodra ik de Volvo had viel het me al op hoe heet de radio wordt, zelfs aan het frontje, dus binnenin nog veel heter. Toch eigenlijk idioot dat die dingen zo heet worden (en slecht geventileerd zijn) dat na 10-12 jaar de solderingen slecht worden. Misschien maar een ventilatortje inbouwen ofzo naast het dashboardkastje, maar dan krijg je weer stofproblemen, en passieve koeling toevoegen is er ook niet echt bij daar binnenin het dashboard.
Het is niet direct de hitte die de soldeerverbindingen stuk maakt, tenzij het meer dan 200 graden wordt daar binnen.
Het zijn de schokken en trillingen van de auto die de verbindingen doen breken, gecombineerd met thermische cycli als de boel goed opwarmt (wat erger is geworden sinds er geen lood meer wordt gebruikt in soldeertin). De hitte zorgt ook voor versnelde veroudering van de componenten. Ik heb al tientallen dashboards van een Volvo 480 gerepareerd, toen de elektronica daarvoor in 1985 door VDO werd ontwikkeld stond de techniek qua duurzaamheid nog in de kinderschoenen. Die dingen werden nog eens extra verhit door het gebruik van gloeilampjes in plaats van LEDs en achterin een dashboard is de luchtcirculatie vrijwel nihil, het wordt daar inderdaad knap warm.
Echt kritische componenten zoals in een ECU worden tegen het trillen in hars gegoten, wat niet gaat werken bij componenten die onder een grote thermische belasting staan zoals audioversterkers. Grappig genoeg heb ik een paar uitgefikte ECU's liggen, die hebben een audioversterker-IC om de klep van het stationair toerental te bedienen en precies bij dat onderdeel was de magische rook uit gekomen (elektronica werkt op magische rook, als die ontsnapt is het stuk
)
Een goede reparateur van audio weet er beslist wel raad mee.